عصر خودرو

مدیر سابق نظارت بر بورس‌ها:

بهانه‌های مخالفان عرضه محصولات پتروشیمی در بورس

عصر بازار: خواجه نصیری گفت: اینکه چرا وزارت صنعت این مشکل را حل نمی‌کند و خود بر طبل خروج پتروشیمی‌ها از بورس می‌کوبد جای سوال است.

بهانه‌های مخالفان عرضه محصولات پتروشیمی در بورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، محمودرضا خواجه نصیری (مدیر سابق نظارت بر بورس‌ها) درخصوص کشمکش‌هایی که بر سر عرضه یا خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا وجود دارد؛ گفت: از سال 86 که کالاهای پتروشیمی در بورس عرضه شد همواره مخالفان و موافقانی داشته است. عده‌ای از مخالفان عدم شفافیت در ساختار بورس را مطرح و عنوان می‌کنند که بورس مانع از احراز مزیت‌های آن‌ها در خرید و فروش و سود واسطه‌ای و مانع دسترسی‌ها به استفاده از رانت می‌شود.

    وی ادامه داد: عده‌ای از مخالفان هم اعتقاد داشتند سازوکار بورس مانع دسترسی صنایع پایین دستی به کالای پتروشیمی می‌شود و تنوع خرید خارج از بورس را از بین می‌برد.

    خواجه نصیری در ادامه تصریح کرد: عده‌ای از مخالفان عرضه کالاهای پتروشیمی در بورس نیز دلیل مخالفت خود را خرید تولیدکنندگان غیرواقعی عنوان کرده‌اند.

    وی اظهار داشت: در نفع معاملات بورس کالا شکی نیست اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که سازوکارهای مورد نیاز باید وجود داشته باشد.

    خواجه نصیری گفت: با توجه به اینکه اختیار گزینش و معرفی کسانی که از بورس خرید می‌کنند با وزارت صنعت است می‌تواند وقت زیادی روی پالایش و معرفی اشخاص بگذارند تا مشکلاتی نظیر حضور تولیدکنندگان غیرواقعی پیش نیاید اما اینکه چرا وزارت صنعت این مشکل را حل نمی‌کند و خود بر طبل خروج پتروشیمی‌ها از بورس می‌کوبد؛ جای سوال است.

    وی یاداور شد: چرا امروز به جای گفتمان بر سر روش‌های معاملات در بورس و ایجاد تنوع همواره در صدد خروج محصولات از بورس مطرح می‌شود تا مشکلات دوچندان شود.

    این فعال بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به انعطاف‌پذیری که همیشه در بورس وجود داشته و ابزارهایی که وزارت صنعت در مدیریت بازار دارد؛ چرا از این ابزار در جهت پیاده‌سازی اهدافش و شفاف‌سازی استفاده نمی‌کند؟ مبهم است و این درحالی است که صنایع ملی پتروشیمی همواره موافق عرضه کالا‌ها در بورس بوده؛ از آن استقبال کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها