عصر خودرو

نشست مشترک منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو با فعالان اقتصادی ترکیه برگزار شد

عصر بازار- نشست مشترک مدیران منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو با فعالان اقتصادی، بازرگانان، صنعتگران و سرمایه گذاران ترکیه روز جمعه در هتل شرایتون شهر آنکارا برگزار شد.

نشست مشترک منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو با فعالان اقتصادی ترکیه برگزار شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در این نشست، با اشاره به ضرورت حضور سرمایه گذاران ترکیه در محل و بازدید از ظرفیت های منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو گفت: روابط دو کشور ایران و ترکیه در سطح عالی قرار دارد و ما آماده ایم تا در فضای کنونی با هم بیشتر و عمیق تر در حوزه های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری همکاری کنیم.
    محمدابراهیم طاهریان فرد بیان کرد: ایران در نظر دارد با جذب 200 میلیارد دلار سرمایه خارجی از طریق بخش خصوصی، نیازهای اقتصادی و صنعتی خود را تکمیل کند و در این میان کشورهای همسایه در اولویت همکاری مشترک قرار دارند چرا که همکاری دوجانبه به نفع طرفین است.
    وی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه توانمندی های اقتصادی ایران در استانبول تا یک ماه و نیم دیگر، خواستار حضور و استفاده فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران و تولید کنندگان ترکیه از این نمایشگاه شد.
    وی ادامه داد: در جریان سفر پیش روی اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به ایران نیز جلسه راهبردی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تشکبیل خواهد شد و این جلسه نیز فرصت ارزشمندی است تا فعالان اقتصادی دو طرف با همدیگر آشنا شده و برای سرمایه گذاری مشترک گام بردارند.
    وی اضافه کرد: نتیجه این جلسه برای رفع موانع سرمایه گذاری و همکاری مشترک اقتصادی و تجاری بسیار راهگشا خواهد بود.
    وی منطقه آزاد ماکو را فرصت مناسبی برای همکاری های مشترک ایران و ترکیه در زمینه فعالیت تولیدی و اقتصادی دانست و گفت: روابط بازرگانی دو طرف باید با تکیه بر مناطق آزاد شکل بگیرد تا طرفین از مزیت های ایجاد شده در کشور مقابل بیشتر بهره مند شوند.
    وی توسعه روابط بازرگانی، اقتصادی و سرمایه گذاری مشترک را از اولویت های ایران در توسعه روابط با ترکیه عنوان کرد و افزود: دولت در صدد تسهیل قوانین و مقررات برای تحقق این هدف است.
    طاهریان فرد با اشاره به تدوین چشم انداز 30 میلیارد دلار تجارت بین ایران و ترکیه، همکاری مشترک در توسعه روابط بازرگانی و نیز سرمایه گذاری در مناطق آزاد را از جمله راههای تحقق این هدف برشمرد.
    حسین فروزان مدیرعامل منطقه تجاری و صنعتی ماکو نیز در این نشست با معرفی ظرفیت های این منطقه برای سرمایه گذاری داخلی و به خصوص خارجی گفت: منطقه آزاد ماکو جوانترین و نزدیک ترین منطقه به ترکیه محسوب می شود و ظرفیت بالایی بری همکاری مشترک در حوزه سرمایه گذاری و اجرای طرح های اقتصادی و تولیدی دارد.
    وی با اشاره به تامین شدن و آماده سازی زیرساخت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو طی سه سال گذشته افزود: سرمایه گذاری در این منطقه آزاد از معافیت 20 ساله مالیاتی و ورود ماشین آلات بدون حقوق گمرکی برخوردار است.
    وی خواستار سرمایه گذاری تجار، بازرگانان و فعالان بخش اقتصادی ترکیه در صنعت منسوجات و تولید پوشاک در این منطقه شد و اظهار کرد: قیمت تمام شده منسوجات در این منطقه به علت نیروی کار و انرژی ارزان، پایین تر از ترکیه خواهد بود و علاوه بر این، تولید محصول در آن می تواند زمینه ای برای صادرات مجدد به کشورهای دیگر منطقه باشد.
    وی بیان کرد: ایران از طریق بانک مرکزی ضمانت لازم را برای هر گونه تامین امنیت سرمایه گذاری خارجی در منطقه آزاد ماکو صادر می کند.
    وی ادامه داد: هم اکنون 220 هزار نفر جمعیت با تعداد کثیری از افراد تحصیل کرده در محدوده منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد ایران ساکن هستند و مشکلی در تامین نیروی انسانی و سایر نیازمندی های واحدهای سرمایه گذاری خارجی در این منطقه وجود ندارد.
    وی همچنین با اشاره به فعال بودن 90 واحد تولیدی در منطقه آزاد ماکو، از سرمایه گذاری 10 شرکت ترکیه در این منطقه خبر داد و خواستار مشارکت بیشتر فعالان اقتصادی در این منطقه شد.
    مدیرعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو همچنین سرمایه گزاران، تجار و صاحبان صنایع ترکیه را برای بازدید میدانی از ظرفیت های این منطقه آزاد تجاری و صنعتی دعوت کرد و مقرر شد که این دیدار تا یک ماه آینده عملیاتی شود.
    آیگول بیلگین رئیس شورای کاری ترکیه و ایران در نهاد روابط اقتصادی خارجی ترکیه نیز در این نشست با اشاره به مشابهت های زیاد ترکیه با ایران و وجود زمینه های کاری مناسب در دو طرف برای همکاری های اقتصادی گفت: متاسفانه به خاطر شناخت کم طرفین از همدیگر، استفاده از ظرفیت های دو طرف تاکنون به شکل مطلوب نبوده است.
    وی ایران را یکی از قدرت های اقتصادی منطقه و بازاری بزرگ عنوان کرد و افزود: ایران یک بازار بزرگ یک میلیارد دلاری پوشاک وارداتی دارد و قرار است این بازار از طریق اجرای طرح بارکد ملی کنترل و مدیریت شود و تولید کنندگان و سرمایه گذاران ترکیه می توانند با ایجاد واحد تولیدی در مناطق آزاد ماکو وارد این بازار بزرگ شوند.
    وی بیان کرد: در مناطق آزاد ایران، انتقال کالای قانونی بسیار آسان و سریع است و از طریق تولید در این بازار ارزان، می توان محصولات تولیدی را به سایر بازارها نیز صادر کرد.
    وی با اشاره به فعالیت 200 سرمایه گذار ترکیه در ایران گفت: این سرمایه گذاران از 30 میلیون تا یک میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کرده اند.
    در این نشست فیلمی از ظرفیت منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو به نمایش درآمد و نیز در ادامه فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع و سرمایه گذاران ترکیه سوالات خود را در خصوص نحوه همکاری مشترک در منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو مطرح کردند.

    برچسب ها