عصر خودرو

پیش‌بینی بازار سنگ آهن در کوتاه مدت مثبت شد؛

نگاه بانک‌ها و شرکت‌های تولیدی به قیمت سنگ آهن

عصر بازار- سنگ آهن در هفته سوم آگوست با قیمت ۸۰ دلار در تن داد وستد شد. استان هبی چین اوایل آگوست اعلام کرد که ظرفیت فولاد در سه شهر از زمستان محدود می شود.

نگاه بانک‌ها و شرکت‌های تولیدی به قیمت سنگ آهن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، همچنین دولت چین به چهار استان برای کاهش تولید فولاد در ماه های زمستان فراخوان داده تا از آلودگی هوا بکاهند. همچنان که انتظار کاهش های بیشتر ظرفیت تولید فولاد در ماه های زمستان می رود، کارخانه ها در حال استفاده از مزایای حاشیه سود و تولید بیشتر هستند قبل از اینکه موعد مقرر فرا برسد.
    نمودار 1- روند قیمت سنگ آهن طی یک سال اخیر


    «گلدمن ساکس» در کوتاه مدت، قیمت سنگ آهن را صعودی می بیند و بر این باور است که قیمت ها با توجه به تقاضای بالاتر از انتظار چین مورد حمایت قرار می گیرد. این بانک افزود: قیمت سنگ آهن با مازاد عرضه بیش از 100 میلیون تن، باید کاهش پیدا کند که در سال 2018 مشخص خواهد شد.
    بانک فرانسوی BNP Paribas SA نیز برای قیمت سنگ آهن در کوتاه مدت نگاه مشابهی دارد. این بانک بر این باور است که قیمت زیر ارزش واقعی است و باید تا پایان سال بالاتر برود. BNP پیش بینی کرده که قیمت تا پایان سال 80 دلار در تن باشد.
    همچنین «پل هیسی» تحلیلگر رویال بانک کانادا اعلام کرد: سنگ آهن باید تا پایان دسامبر بیش از 70 دلار در تن بماند. همچنین پیش بینی بانک برای کل امسال 65 دلار است.
    «جی پی مورگان» نیز به سنگ آهن در کوتاه مدت خوش بین است، چون به گفته این بانک حاشیه سود فولاد چین در بالاترین سطح سال های اخیر قرار دارد. البته تمام تحلیلگران نگاه صعودی به قیمت سنگ آهن ندارند. «بارکلیز» قیمت 50 دلاری را برای فصل چهارم 2017 پیش بینی کرده است.

    نمودار 2- پیش بینی مورگان استنلی و سیتی گروپ از قیمت سنگ آهن


    UBS نیز با توجه به اینکه فعالیت های ساخت و ساز در چین کاهش یافته معتقد است، قیمت در فصل چهارم به زیر 70 دلار در تن می رسد. «سیتی گروپ» نیز بر این باور است که عرضه ها خیلی زیاد است.
    نمودار 3- عملکرد شرکت های سنگ آهنی از ابتدای 2017

    نگاه سنگ آهنی ها
    «ژان سباستین ژاک» مدیراجرایی ریوتینتو درباره نتایج فصل نخست این شرکت گفت: اقتصاد چین در سال 2017 عملکرد خوبی داشته است. وی با بیان اینکه نشانه های اولیه برای سال 2018 مثبت باقی مانده است، افزود: دفاتر سفارش برای فولاد چین پر است و این باید نشانه مثبتی برای تقاضای سنگ آهن پر عیار باشد.
    BHP هم عامل افزایش قیمت سنگ آهن در سال جاری را تولید قوی چدن خام در چین ارزیابی کرده است. بنا بر اعلام این شرکت، عرضه ها از استرالیا، برزیل و دیگر منابع غیر مرسوم همچنان زیاد است. BHP پیش بینی کرده که هزینه ها در این صنعت کاهش بیشتری پیدا کند و با توجه به افزایش پروژه ها و بازدهی، شاهد افزایش تولید باشیم.
    از طرفی شرکت «واله» هم پیش بینی کرده که قیمت ها بین 60 تا 70 دلار در تن باشد، در حالی که «نئو پاور» مدیر اجرایی«فورتسکیو متالز» انتظار بازگشت قیمت ها به 55 تا 65 دلار در تن را دارد. وی خاطر نشان کرده که کارخانه های فولاد برای کاهش هزینه ها به عیار پایین تر سنگ آهن بازگردند.
    بیشتر شرکت های سنگ آهنی بر این باورند که در کوتاه مدت قیمت ها مورد حمایت قرار می گیرد، در حالی که در میان مدت و بلندمدت به دلیل عرضه بالا، فشار قیمتی باز می گردد.

    وضعیت تولید فولاد چین
    با وجود برنامه های دولت برای کنترل آلودگی هوا، چین در ماه جولای رکورد دیگری از تولید فولاد بر جای گذاشت. تولید فولاد این کشور از ابتدای سال 2017 تا پایان جولای، 492 میلیون تن بود که 5 درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال برآورد شد.
    نمودار 4- تولید فولاد خام چین

    نویسنده: پرویز امانیان، هلدینگ آتیه اندیشان مس

    برچسب ها