عصر خودرو

تاثیر منفی آلودگی هوا در تولید انرژی خورشیدی

عصر بازار- پژوهش‌های جدید محققان دانشگاه "دوک" نشان می‌دهد که افزایش ذرات معلق موجود در هوا، میزان برق تولیدی از مبدل‌های انرژی خورشیدی را کاهش می‌دهد.

تاثیر منفی آلودگی هوا در تولید انرژی خورشیدی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، محققان با نمونه‌برداری و ایجاد شرایط مشابه آلودگی‌ پرتراکم‌ترین شهرهای جهان در هند و چین دریافتند که با در نظر گرفتن غلظت ریزگردها و سایر مواد شیمیایی در هوا میزان تولید برق پاک از خورشید بین 17 تا 25 درصد کاهش می‌یابد.

    به دنبال افزایش غلظت مواد معلق در هوا نه تنها میزان نور قابل دریافت در پنل‌های خورشیدی کاهش می‌یابد، بلکه این مواد معلق با آلوده کردن سطح پنل‌های خورشیدی بیشترین تاثیر را در کاهش برق خروجی دارند.

    از آنجایی‌که پدیده آلودگی هوا در کشورهای در حال توسعه یک معضل زیست محیطی غیرقابل کنترل است و به دنبال آن هزینه پاکسازی پنل‌های خورشیدی به صورت دوره‌ای نیز از نظر اقتصادی به صرفه نیست، بنابراین هنوز تولید برق خورشیدی در کشورهای در حال توسعه یک چالش اساسی محسوب می‌شود.

    دکتر مایک برگین، دستیار مولف این مطالعه از دانشگاه دوک در مورد نتیجه آزمایش تاثیر منفی ریزگردها در چین و هند گفت: انتشار فزاینده گازهای گلخانه‌ای در کشور چین که بزرگترین تولید کننده برق در این حوزه است باعث از دست رفتن 11 گیگاوات ظرفیت تولید انرژی شده است.

    وی معتقد است که بهترین راهکار کوتاه مدت برای کاهش اثر آلودگی هوا، پاکسازی دوره‌ای صفحات خورشیدی است و راهکار بلندمدت نیز حذف عوامل آلوده‌کننده و مبارزه با پدیده ریزگردها است.

    برچسب ها