عصر خودرو

راهکارهای خروج بورس از رکود تشریح شد

عصر بازار: "سازو کارهای خروج بورس از بحران" با توجه به شرایط کنونی بازار سرمایه طی نشست تخصصی مورد بررسی قرار گرفت.

راهکارهای خروج بورس از رکود تشریح شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، "سازو کارهای خروج بورس از بحران" موضوعی است که با توجه به شرایط کنونی بازار سرمایه باید به آن بیش از پیش پرداخته شود؛ این که سقوط بازار سرمایه از چه زمانی آغاز شده و چگونه باید با مدیریت صحیح و بازنگری قوانین و یا رفع برخی محدودیت ها بازار سرمایه را در مسیر رونق قرار داد.

    بر این اساس؛ در میزگردی که با حضور قاسم محسنی، عضو هیات مدیره سازمان بورس؛ غلامرضا اسدالهی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و کارشناسانی همچون رحمان بابازاده، مهدی حاجی وند، علیرضا باغانی و شاهین چراغی در رادیو گفت و گو برگزار شد کارشناسان به بررسی راهکارهای خروج بورس از رکود پرداختند.
    در این نشست رادیویی قاسم محسنی در خصوص حال و هوای کنونی بورس گفت: شرایط کنونی بورس را با توجه به وضعیت اقتصادی موجود در یک سال ونیم گذشته و با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر جامعه و عدم ورود به دوره رونق می توان تعریف کرد؛ در حالی که  صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی صفر را برای سال جاری پیش بینی کرده است.
    وی اضافه کرد: پیش بینی دولت چیزی غیر از این را نشان می دهد که امیدواریم پیش بینی دولت به وقوع بپیوندد و بسته جدید اقتصادی دولت و بانک مرکزی موجب رشد اقتصادی مناسب تا پایان سال گردد.
    محسنی افزود: بازار سرمایه در حال حاضر در حالت ضعف قرار دارد و علت آن این است که منعکس کننده وضعیت اقتصاد کشور است. کاهش پیش بینی سودآوری شرکت ها در بازار سهام نشان دهنده این افت و ضعف در بازار سرمایه می باشد.
    عضو هیات مدیره سازمان بورس گفت: بورس منعکس کننده واقعیت های اقتصاد است. روند معاملاتی بازار سرمایه باید واقعی باشد و قیمت ها مورد دستکاری قرار نگیرند به نوعی آنچه  اطلاعات نشان می دهد به صورت مستقیم روی قیمت سهم منعکس شود. همچنین اگر پیش بینی سهامداران از وضعیت آینده شرکت ها مثبت باشد این پیش بینی در وضعیت حال بازار سرمایه تاثیر خواهد داشت.
    محسنی با بیان این که کاهش نرخ سود بانکی نباید دستوری باشد، تصریح کرد :طی ماه گذشته اسناد خزانه اسلامی وارد بازار سرمایه شد که نرخ سود این اوراق طی 6ماه 11درصد و به صورت سالانه 22درصد خواهد بود. زمانی که در بازار سرمایه اوراق خزانه دولتی با تضمین دولت با این نرخ ها منتشر می شود؛ نشان می دهد که نرخ های سپرده بانکی به راحتی کاهش نمی یابد که البته کاهش دستوری نرخ سود راه حل منطقی نیست. در تئوری های اقتصادی عنوان می شود که در یک بازار کارا قیمت هر کالایی با توجه به عرضه و تقاضا تعیین می شود. همچنین عدم عرضه در جامعه موجب افزایش نرخ سود بانکی است.
    وی اضافه کرد: برای جذب نقدینگی در جامعه، بازار پول و بازار سرمایه وجود دارد. راه حل اصلی برای جذب نقدینگی این است که کارایی این دو بازار را افزایش داده و یا بانک مرکزی عرضه پول را افزایش دهد که موجب تورم می شود.
    این مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص نقش این سازمان و تنظیم مقررات در این شرایط توضیح داد: قبل از بحران 2008، در بازار اروپا و آمریکا برای موسسات رتبه بندی قوانینی وضع نشده بود به نوعی آن ها خودشان تصمیم گیری می کردند. بعد از بحران 2007و 2008یکی از علل بحران عملکرد نادرست همین موسسات رتبه بندی اعلام شد و به این نتیجه رسیدند که باید در عملکرد موسسات رتبه بندی قوانین وضع شود. این نشان می دهد که به اقتضای هر بازاری سازمان و نهاد ناظر می تواند قوانینی را وضع کرده و یا رفع نماید.
    رحمان بابازاده نیز در خصوص روند بازار سرمایه با توجه به عملکرد شرکت ها در بورس تصریح کرد: آخرین گزارشات 6ماهه شرکت ها در روند بازار سرمایه نشان دهنده کاهش مستمر پیش بینی سود شرکت ها برای شرکت هایی است که در نقطه سود بوده اند و افزایش زیان برای برخی شرکت ها که در نقطه سربه سر تولید بوده اند.
    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت گردش معاملات شرکت ها عنوان کرد: گردش معاملات در شرکت ها بسیار پایین است . آخرین آمار نشان می دهد که متوسط معاملات در حال حاضر نسبت به دوسال گذشته یک چهارم شده است که این روند از دوسال پیش نزولی بوده که به حداقل خود طی  روزهای اخیر رسیده است.
    الان خرید سهام جذاب است
    مدیر عامل کارگزاری فارابی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: کاهش نرخ سود سپرده بانکی هم می تواند تاثیر مستقیم و هم غیر مستقیم در بازار سرمایه داشته باشد. درست است که اقتصاد و بورس به نوعی باهم تنیده شده اند و با یکدیگر کاملا در ارتباط هستند اما در مجموع کارکرد مستقلی از هم دارند. نماگر های اقتصاد اثر خود را به صورت غیر مستقیم در سود های شرکت ها منعکس می نمایند. برهمین اساس در حال حاضر بورس دوره بسیار جذابی برای سرمایه گذاران است و با کاهش نرخ سود بانکی بخشی از نقدینگی مستقیما وارد بورس شده و قطعا برای شرایط بازار راهگشا خواهد بود.
    وی در خصوص ایفای نقش مدیریتی سازمان بورس عنوان کرد: نقش مدیریتی سازمان بورس در بازار سرمایه بسیار حائز اهمیت است. نهاد ناظر بیش از حد نگرانی از نوسانات و اتفاقات در بورس دارد و این به خودی خود موجب تنظیم قوائد و مقرراتی شده که نقدشوندگی و گردش معاملات را کاهش داده است.
    به گفته وی، جای بازبینی بسیاری از مقررات  وجود دارد.اگر مفهوم بورس و سازمان بورس یک تجربه بین المللی و تجربه شده در دنیا است.بنابراین سوابق بورس ها می تواند به ما کمک نماید.نباید نگرانی هایی بابت افت و خیز شاخص و دامنه نوسانات وجود داشته باشد.

    بورس چقدر مهم است؟
    مهدی حاجی وند هم با اشاره به اهمیت بورس و بازار سرمایه برای کشورها و تاثیر آن در اقتصاد گفت: در سراسر دنیا از بورس به عنوان نبض اقتصاد و آیینه تمام نمای اقتصاد یک کشور یاد می شود، چرا که بسیاری از شرکت ها و صنایع به نمایندگی از اقتصاد در بورس فعال هستند.
    این کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر اقتصادی رو به رشد داشته باشیم بورس رو به بالایی خواهیم داشت و بالعکس اگر اقتصاد کشوری در رکود باشد قطعا بورس خوبی هم نخواهد داشت.
    حاجی وند در برابر این پرسش که رسالت بورس در اقتصاد چیست گفت: شرکت ها به این دلیل به بورس و بازار سرمایه ورود می کنند که بتوانند تامین مالی کرده و با جذب نقدینگی پروژه های خود را به سرانجام برسانند. همچنین مردم با خرید سهام شرکت ها با توجه به تحلیل هایشان سرمایه گذاری نموده و سودی را عاید خود نمایند.
    به گفته این روزنامه نگار اقتصادی، دولت ها به دلیل کمبود منابع و نقدینگی نمی توانند به شرکت ها کمک نماید و در نتیجه با ورود به بازار سرمایه و جذب نقدینگی به رشد تولید کمک می شود. از طرف دیگر دولت نباید دخالت مستقیم در ساز وکار بازار سرمایه داشته باشد. بلکه با سیاست گذاری های درست و اقتصادی می تواند در روند مثبت بازار سرمایه اثر گذار بوده و در مسیر منطقی خود به حرکت در آورد.
    حاجی وند در خصوص دلایل روند نزولی بازار سرمایه تصریح کرد: در این رابطه باید به دوسال گذشته و اتفاقاتی که در بازارسرمایه و اقتصاد کشور رخ داده اشاره نماییم. بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم در خرداد 92، جو روانی مثبتی در بازار سرمایه ایجاد شد و سرمایه گذاران به رونق بازار امید پیداکردند و آمارها نشان می دهد که درنیمه دی ماه 92، حجم معاملات و ارزش سهام  چندین برابر شدند و شاخص بورس از مرز 40هزار واحد به مرز 90هزار واحد صعود نمود. البته برخی هم تورم حاصل از رشد دلار را دلیل رشد بازار سرمایه می دانند.
    این استاد دانشگاه افزود: اما شروع ریزش و رکود کنونی از زمان تعیین نرخ خوراک پتروشیمی و بهره مالکانه بوده است و همچنین یکی از ریسک های بازار سرمایه مساله هسته ای بوده که در روزهای گذشته به نتیجه رسید.
    حاجی وند ادامه داد: همچنین در دوسال گذشته قیمت جهانی نفت با کاهش رو به رو شد که در روند بازار سرمایه اثر گذار بوده و کاهش قیمت جهانی محصولات مانند فولاد و سنگ آهن و... نیز در افت قیمت سهام موثر بوده است.
    این کارشناس اقتصادی افزود: البته در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها مجلس نیز تصمیمی گرفته که در وضعیت کنونی بازار سرمایه بی تاثیر نبوده است که باید عملکرد مجلس در وضعیت اقتصاد و بورس در برنامه ای بررسی شود.
    حاجی وند اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که می تواند وضعیت بورس ما را نجات بدهد کاهش نرخ سود بانکی است که البته اگر قرار باشد نقدینگی از بانک ها به سمت بازار سرمایه سرازیر شود، قطعا این اتفاق نخواهد افتاد.
    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اگر نرخ سود بانکی کاهش یافته و نرخ تسهیلات دهی بانک ها نیز کاهش یابد در نهایت محصول نهایی با قیمت تمام شده کمتری عرضه شده و در صورت های مالی شرکت ها اثر خواهد داشت.
    حاجی وند درباره ورود سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه نیز تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصاد و بازار سرمایه نمی توان چندان به هجوم سرمایه گذار خارجی خوش بین بود آن هم به این دلیل که ریسک های حاکم بر بازار سرمایه به قوت خود باقی است و ما نیاز به بالاتر بردن شفافیت در بازار داشته تا سرعت و شفافیت ارائه اطلاعات را ارتقاء دهیم و محدودیت هایی ازجمله حجم مبنا دامنه نوسان باید از بین برود.
    وی در خصوص نقش مدیرتی سازمان بورس عنوان کرد: سازمان بورس با توجه به روانشناسی از سهامداران و وضعیت اقتصاد به تدریج قوانین  را کمرنگ نماید. البته سازمان بورس به عنوان نهادی ناظر است و قرار نیست که تغییری در بازار ایجاد نماید.
    غلامرضا اسدالهی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این برنامه در ارزیابی خود از بورس گفت: فضای کنونی اقتصادی کشور منطبق با توقعات مردم نیست و عوامل زیادی در وضعیت کنونی بورس تاثیر گذار بوده اند. دولت با توجه به این که برای مهار تورم تلاش نموده اما این کنترل تورم موجب تشدید رکود در صنایع مختلف شده است. که اگر دولت بتواند برنامه های پساتحریم را به درستی سازمان دهی نماید وضعیت اقتصادی صنایع بهبود خواهد یافت.

    روحانی به بورس لبخند زد!!!
    در همین حال، علیرضا باغانی، کارشناس و تحلیل گر بورس مهمترین دلیل رکود فعلی بورس را بی اعتنایی دولت به دغدغه های اهالی این بازار و حل مشکلات گوشزده شده دانست و گفت:به اعتقاد بنده بورس برای این دولت اولویتی ندارد و تا زمانی که این دیدگاه وجود دارد، اوضاع درست نمی شود.
    مجری رادیو گفت و گو از باغانی پرسید که مگر 4 وزیر در خصوص اوضاع بورس به رئیس جمهور نامه ننوشتند و این نامه مگر قدم جدی دولت برای حل مشکلات بورس به شمار نمی رود؟ این کارشناس بازار سهام در پاسخ به این پرسش گفت:نامه 4 وزیر هیچ کارکردی نداشته و فقط جنبه اطلاع رسانی داشته است،چرا که طبق ادعای جناب ترکان، رئیس جمهوری تنها به این نامه لبخند زده اند!این نشان می دهد که بورس برای دولت اهمیت زیادی ندارد و اولویت نیست.
    باغانی راجع به بسته خروج از رکود نیز که از سوی عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان راهکاری برای رونق بورس عنوان شده بود هم گفت: در تدوین این بسته با هیچ یک از خبرگان بازار سهام و همچنین مدیران ارشد سازمان بورس مشورت نشده ،بنابراین خیلی کلی نوشته شده و دغدغه های بورس را پوشش نمی دهد و تنها پس از تدوین این بسته جلساتی با مدیران و خبرگان بازار سهام برگزار شده است.
    این روزنامه نگار اقتصادی و تحلیل گر بورس در ادامه با این پرسش مجری برنامه مواجه شد که شما اگر به جای دولت بودید چه می کردید،پاسخ داد:من قطعا رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار را به صورت دائمی به جلسات کابینه می بردم و همان جایگاهی که برای بانک مرکزی وجود دارد برای بورس تعریف می کردم.وقتی رئیس سازمان بورس نمی تواند مستقیما رئیس دولت را ببیند و منتقل کننده دغدغه ها باشد اساسا مقامات اجرایی کشور به درک دقیق و درستی درباره بورس نمی رسند.
    در این نشست رادیویی شاهین چراغی دیگر کارشناس بازار سرمایه هم گفت:60 میلیارد دلار از ارزش بورس به دلیل تصمیم غلط دولت و مجلس در خصوص پتروشیمی ها کاسته شد و عملا چیزی گیر دولت هم نیامد.
    وی نیز اولویت بخشی به بورس را مهمترین راهکار خروج بورس از رکود فعلی عنوان کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها