عصر خودرو

بهبود ۵ میلیارد دلاری تراز تجاری بخش کشاورزی کشور

عصر بازار- قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت که تراز تجاری بخش کشاورزی کشور بهبود ۵ میلیارد دلاری داشته است.

بهبود ۵ میلیارد دلاری تراز تجاری بخش کشاورزی کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، غلامحسین طهماسبی روز سه شنبه در گردهمایی سالیانه برنامه ریزی تحقیقات و تولید بذور پرورشی غلات آبی کشور در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در کرج، افزود:در بخش کشاورزی از تراز تجاری منفی 8.3 میلیارد دلار به منفی 3.5میلیارد دلار رسیدیم که بهبودی 5میلیارد دلاری در تراز تجاری کشاورزی داشته ایم.
    وی با بیان اینکه یکی از سیاست های اصلی تامین امنیت غذایی کشور است، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی وظیفه مابسیار سنگین تر از گذشته است چرا که در این رویارویی دشمنان در قالب تحریم ها، امنیت غذایی از بحث های مهمی است که دشمنان ما نیز به خوبی از آن آگاهند.
    طهماسبی گفت: درسازمان تحقیقات از سال های گذشته تاکنون در زمینه تامین امنیت غذایی، آموزش، ترویج، مدیریت ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی و پژوهشی اقدامات خوبی صورت پذیرفته است.
    وی ادامه داد: در بخش پژوهش شرایط مناسبی برای تولید پایدار با تغییر اقلیم صورت گرفته تا با استفاده از تولید پایدار، امنیت غذایی را برای کشور ایجاد کنیم.
    قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: تغییر اقلیمی که در دنیا صورت گرفته در کشور ما بیشتر است و این تغییرات و کاهش و توزیع نامناسب بارندگی ها محدودیت هایی را برای ما ایجاد و در بخش تولید غلات کاهش داشته ایم.
    طهماسبی افزود: با وجود این محدودیت ها و مشکلات تلاش برای معرفی اقلام جدید متناسب با شرایط سال های آینده کمک می کند تا این پایداری تولیدات را بتوانیم داشته باشیم.
    وی با بیان اینکه متوسط تولید ما کمتر از 4تن در هر هکتار است، گفت: این خلا در اصلاح روش های مدیریتی است و به همین منظور اهمیت به ترویج، پهنه بندی، انتقال یافته ها و فناوری از جمله راهکارهایی است که می تواند این خلا را پوشش دهد.
    وی ادامه داد: در سال جاری اعتبارات جدیدی برای اینکه بتوانیم در بخش ترویج فعالیت های موثرتری داشته باشیم در اختیار سازمان تحقیقات و وزارتخانه قرار گرفته تا در بسیاری از محصولات این خلا عملکردی را بتوانیم برطرف کرده و حرکت های موثری انجام دهیم.
    قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همچنین اظهار داشت:در برنامه محوری برای تامین امنیت غذایی بخصوص در غلات که یک محصول راهبردی است، این برنامه ریزی ها می تواند موثر باشند.
    طهماسبی با بیان اینکه در مزارع کشاورزی پیشرو میانگین تولید سیزده تن در هکتار است، اظهار داشت: با ارایه روش های مدیریتی و یافته های تحقیقاتی و استفاده از آنها در بخش تولید و فراوری کشور می توان این خلاهای مدیریتی را کاهش داد.
    وی به رشد 2 برابری نظارت بر مزارع در چهار سال گذشته اشاره و خاطر نشان کرد: از 320هزار تن به 512هزار تن رسیده ایم که این نشان دهنده تلاش ها بوده است.
    طهماسبی ادامه داد:در طول سال های گذشته به تدریج به سمت نظارت الکترونیک حرکت کرده ایم که دقیق تر و صحیح تر است، این طرح در سطح کشور شروع شده و با اجرا و توسعه ان شرایط بهتری خواهیم داشت.
    قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه به استقرار کمیته ملی رقم در موسسه ثبت گواهی اشاره و خاطر نشان کرد: این کمیته تاکنون به خوبی پیش رفته، شرایط خوبی برای معرفی اقلام داشته ایم و با ورود بخش خصوصی این شرایط بهبود بیشتری خواهد داشت.
    وی استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی را از سیاست های مهم دولت تدبیر و امید عنوان و افزود: تلاش ما بر این است که شرکت های دانش بنیان را در عرصه تولید وارد کنیم خوشبختانه شرکت های دانش بنیانی که در تولید و فناوری در بخش غلات و کشاورزی حضور دارند، امروز شرایط بسیار بهتری دارند و استفاده از ظرفیت آنها موقعیت مطلوب تری را برای ما ایجاد خواهد کرد.
    طهماسبی ادامه داد: در ایجاد شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی به بیش از 140 رسیده ایم و هدف ما در آینده این است که این تعداد را به بیش از 200 شرکت دانش بنیان در بخش کشاورزی برسانیم.
    قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: یکی دیگر از برنامه های این سازمان استفاده از ظرفیت های بین المللی است که در سال 92 زمانی که این کار را شروع کردیم ارتباطات بین المللی و ارتباطات محققین و کارشناسان ما به صفر رسیده بود که در طول چند سال گذشته با تلاش هایی که صورت گرفته امروز شاهد رشد سه برابری اعزام محققین و کارشناسان به سمینارهای بین المللی هستیم.
    طهماسبی افزود: با توجه به اهمیت این موضوع اعتباراتی در وزارتخانه صرفا برای اعزام کارشناسان به سمینارهای بین المللی به خصوص به استان ها اختصاص داده شده تا محققان ما بتوانند هر چه بیشتر با پیشرفت های علمی روز دنیا آشنا و در این مسیر حرکت کنند.
    وی در بخش دیگری از سخنان خود از استقبال نکردن محققان و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی از فرصت های مطالعاتی انتقاد و بیان داشت: این فرصت های مطالعاتی می تواند در جهت گیری صحیح این کارشناسان در حوزه تخصصی شان و آشنا شدن با علوم جدید آنها را هر چه بیشتر یاری سازد.
    طهماسبی با بیان اینکه آئین نامه های فرصت های مطالعاتی را مجددا مورد تغییر قرار داده ایم گفت: محققان و اعضای هیات علمی حتما از این فرصت استفاده کنند ، تا پیش از این با توجه به جوی که بوجود آمده بود فرصت های مطالعاتی ما به صفر رسیده بود و حتی همکاری ما با سازمان های بین المللی چون ایکاردو به حداقل کاهش یافته بود اما امروز شرایط بهتری فراهم شده و محققان ما نیاز است تا از این فرصت استفاده کنند.
    وی ادامه داد: تمامی تلاش ما بر این است که محدودیت هایی را نیز که در انتقال ارز داریم کاهش داده تا بتوان هر چه بیشتر این ارتباطات را تقویت کرد.
    قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه یکی از تاکیدات وزیر کشاورزی استفاده از علوم روز دنیا و پیشرفت آن است افزود: در طول 4 سال گذشته برای استفاده از ظرفیت دانشگاهها تلاش های زیادی صورت گرفته که متاسفانه به دلیل مقاومت هایی که در دانشگاه و همکاران خودمان در سازمان وجود دارد تعامل با دانشگاه آنطور که باید نتوانسته ایم داشته باشیم که امیدواریم در 4 سال آینده این روند بهبود یابد.

    برچسب ها