عصر خودرو

بازارهای سهام جهانی در اکتبر خوش درخشیدند

عصر بازار: بازارهای سهام وال استریت روز جمعه را با کاهش به پایان رساندند با این همه شاخصهای سهام آمریکایی، اروپایی تحت تاثیر سیاستهای پولی آسان در منطقه یورو و ژاپن، در اکتبر بهترین عملکرد ماهانه در چهار سال گذشته را رقم زدند و بازارهای آسیایی هم این صعود را دنبال کردند.

بازارهای سهام جهانی در اکتبر خوش درخشیدند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بازارهای سهام آسیایی روز جمعه صعود کرده و بزرگترین رشد ماهانه از سال 2009 به این سو را تجربه کردند. بازار سهام ژاپن پس از انتشار گزارشی مبنی بر تمایل دولت برای اجرای تدابیر محرک مالی بیشتر و بدون تغییر ماندن سیاست پولی بانک مرکزی این کشور، صعود کرد. شاخص تاپیکس ژاپن با 0.7 درصد افزایش، بزرگترین رشد ماهانه را از آوریل سال 2013 تاکنون داشت. شاخص نیک‌کی 225 ژاپن با 0.8 درصد افزایش به 19083.10 واحد رسید و 12.7 درصد رشد در اکتبر را نشان داد.

    شاخص شانگهای کامپوزیت با وجود کاهش اندک در روز جمعه، تحت تاثیر اقدام دولت چین در معرفی تدابیر محرک مالی برای پایان دادن به ریزش پنج تریلیون دلاری بازارهای مالی، بزرگترین رشد ماهانه را از آوریل داشت و در اکتبر 11.3 درصد رشد کرد.

    طبق برآورد کردیت سوییس، تصمیم دولت چین برای پایان دادن به محدودیت شمار فرزندان، ممکن است از سال 2017 میزان خرده فروشی را 240 میلیارد یوان (38 میلیارد دلار) در سال افزایش دهد.

    شاخص کسپی کره جنوبی روز جمعه 0.2 درصد، اس اند پی/ای اس ایکس 200 استرالیا 0.5 درصد و ان زد ایکس 50 نیوزیلند 0.5 درصد کاهش یافت. شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ 0.8 درصد و شاخص استریتس تایمز سنگاپور 0.1 درصد افت کرد.

    بازارهای اروپایی روز جمعه در سطح بالاتری ایستادند. شاخص FTSEurofirst 300 با 0.01 درصد افزایش، به 1484.46 واحد رسید در حالیکه شاخص یورو استاکس 50 منطقه یورو 0.14 درصد صعود کرد و در 3418.23 واحد ایستاد. این دو شاخص در اکتبر بهترین عملکرد ماهانه در شش سال گذشته را داشتند.

    شاخص ام اس سی آی از عملکرد سهام در 46 کشور جهان 0.11 درصد عقب نشینی کرد، اما این شاخص هم همانند سه شاخص بزرگ آمریکا بهترین عملکرد ماهانه را از اکتبر سال 2011 به این سو داشت. هر چهار شاخص در اکتبر 7.7 درصد یا بیشتر صعود داشتند.

    شاخص داوجونز اینداستریال اوریج روز جمعه با 0.52 درصد کاهش به 17663.54 واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز 500 با 0.48 درصد کاهش، در 2079.36 واحد ایستاد و نزدک کامپوزیت با 0.4 درصد کاهش، در کانال 5053.75 واحد بسته شد.

    به گفته اندرو ویلکینسون، مدیر استراتژیست بازار در شرکت اینتراکتیو بروکرز، سرمایه گذاران در حال هضم نشانه‌های افزایش نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا در دسامبر بوده و همچنین نگرانی‌های آنها درباره کندی رشد اقتصادی چین تقلیل یافته است. به نظر می‌رسد آرامش به بازار بازگشته و نوسان کمتر شده زیرا سرمایه‌گذاران درباره تصمیم بانک مرکزی آمریکا و عمق مشکلات اقتصادی چین آگاهی پیدا کرده اند.

    شاخص CBOE که معیار کلیدی سنجش انتظارات بازار از نوسانات کوتاه مدت است، در اکتبر 38.5 درصد کاهش پیدا کرد که بزرگترین کاهش ماهانه ثبت شده بود.

    بر اساس گزارش رویترز، دلار پس از آماری که نشان داد هزینه مصرفی در آمریکا در ماه سپتامبر کمترین رشد را در هشت ماه گذشته داشته است و ضعیف ماندن تقاضای داخلی این کشور را بارز کرد، کاهش پیدا کرد.

    شاخص دلار که ارز آمریکا را در برابر سبدی از شش ارز بزرگ دنبال می‌کند، 0.31 درصد کاهش یافت و به 96.980 واحد رسید. دلار پس از بیانیه بانک مرکزی ژاپن که از گسترش سیاست پولی آسان خودداری کرد، به 120.29 ین کاهش یافت. یورو تحت تاثیر بهبود رضایت اقتصادی در منطقه یورو و رشد سریعتر از حد انتظار تورم در آلمان، با شکستن مرز 1.10 دلار، به رکورد 1.1072 دلار صعود کرد.

    قیمت نفت روز جمعه پس از اینکه آمار نشان داد شمار حلقه‌های چاه نفت آمریکا برای نهمین هفته متوالی کاهش یافته است، صعود کرد. نفت برنت که قیمت مبنای بازار جهانی است، با 76 سنت افزایش به 49.56 دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت خام آمریکا با 53 سنت افزایش، 46.59 دلار در هر بشکه بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها