عصر خودرو

معاون شرکت ملی نفت:

یک کنسرسیوم بین المللی میدان آزادگان را توسعه می دهد

عصر بازار- معاون شرکت ملی نفت ایران از امضای قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان در قالب یک کنسرسیوم بین المللی خبر داد.

یک کنسرسیوم بین المللی میدان آزادگان را توسعه می دهد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ،غلامرضا منوچهری ، درباره زمان امضای قرارداد نهایی میدان نفتی آزادگان و احتمال امضای آن تا پایان سال 2017 گفت: برای امضای این قرارداد، یک برنامه زمانبندی یک ساله وجود دارد.
    به گزارش ایرنا، میدان آزادگان بزرگ ترین میدان نفتی ایران به شمار می رود که با کشور عراق مشترک است.
    میدان آزادگان از میدان‌های نفتی ایران است، که در منطقه دشت آزادگان، در فاصله 100 کیلومتری از غرب اهواز قرار دارد. این میدان در سال 1376 در محدوده‌ای به وسعت 20 در 75 کیلومتر، کشف شد. میدان آزادگان از شمال در مجاورت میدان مجنون عراق قرار دارد. حجم ذخیره درجای نفت خام این میدان معادل 33 میلیارد بشکه تخمین زده می ‌شود.

    **توسعه یکپارچه میدان نفتی آزادگان
    فاز نخست توسعه این میدان نفتی تاکنون در 2 بخش آزادگان شمالی و آزادگان جنوبی انجام شده، اما قرار است، ادامه توسعه این میدان بزرگ نفتی در قالب یک پروژه و در قالب قراردادهای جدید نفتی انجام شود.
    بر این اساس، چندی است که فرایند برگزاری مناقصه میدان آزادگان آغاز شده که البته هنوز نهایی نشده است.
    «سیدنورالدین شهنازی زاده»مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) که مسئولیت توسعه این میدان را عهده دار است، در این باره می گوید: 59 شرکت برای حضور در میدان آزادگان اعلام آمادگی کرده بودند که با شرکت های دارای صلاحیت مکاتبه شده است.
    وی افزوده است: با تکمیل اسناد مناقصه، شاهد دریافت پیشنهادات فنی و مالی شرکت ها خواهیم بود و سپس یک کنسرسیوم برای توسعه این میدان، تشکیل خواهد شد.
    به گفته وی برای مطالعه میدان آزادگان با شرکت هایی مانند توتال، شل، اینپکس ژاپن و نفت و گاز پرشیا، تفاهمنامه هایی امضا شده که برخی از آنها نتیجه مطالعات خود را ارایه کرده اند.
    مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه از شرکت های متقاضی درخواست کرده ایم پیشنهادات خود را برای تشکیل کنسرسیوم ارایه کنند، یادآور شد: به تدریج مراحل انجام مناقصه انجام و اسناد لازم در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
    شهنازی زاده با اشاره به اینکه فرآیند اجرای مناقصات، زمانبر است، گفت: شرکت ها پس از تحویل اطلاعات، مدارک فنی و مالی را ارایه خواهند کرد.
    وی درباره وضعیت کنونی تولید از میدان آزادگان شمالی گفته است: میزان تولید نفت از میدان آزادگان شمالی نیز به 75 هزار بشکه در روز رسیده است؛ تاکنون 1.5 میلیارد دلار از این میدان نفتی درآمدزایی برای کشور داشته ایم، این در حالی است که 2.2 میلیارد دلار برای توسعه آن سرمایه گذاری شده است.
    مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره میدان آزادگان جنوبی نیز یادآور شده است: میزان تولید میدان آزادگان جنوبی روزانه 83 هزار بشکه است که تاکنون از میدان نفتی آزادگان 1.2 میلیارد درآمد عاید کشور شده است.
    بیژن زنگنه وزیر نفت نیز تاکید کرده است: میدان آزادگان در اولویت توسعه میدان های نفتی کشور قرار دارد.
    وی به برنامه‎ریزی برای تعیین تکلیف همه میدان‌های مشترک در دولت دوازدهم اشاره کرده و گفته است: برای توسعه میدان های مهمی مانند آزادگان، یادآوران و یاران در غرب کارون، آذر، چنگوله و دهلران در غرب کشور و میدان‎های فراساحلی فرزاد A و فرزاد B، فروزان، سلمان و اسفندیار در حال مذاکره هستیم.

    **آزادگان، دومین نامزد امضای قرارداد جدید نفتی
    در میان میدان های نفت و گاز که قرار است در قالب قراردادهای جدید نفتی توسعه یابند، 2 طرح میدان آزادگان و لایه نفتی پارس جنوبی در اولویت قرار دارند.
    با توجه به اینکه شرکت مرسک دانمارک که خواستار توسعه لایه نفتی پارس جنوبی بود، توسط توتال فرانسه خریداری شده است، فرایند مذاکره درباره توسعه این میدان، کند شده است.
    بدین ترتیب، میدان آزادگان در صدر توجهات برای تعیین تکلیف قرار گرفته و فرایند برگزاری مناقصه آن نیز به دقت در اجراست.
    پیش از این، فاز 11 پارس جنوبی، توانست، عنوان نخستین قرارداد جدید نفتی در پسابرجام را عاید خود کند، که به نظر می رسد، قرارداد توسعه میدان آزادگان، دومین قرارداد جدید نفتی باشد که در ماه های آینده امضا خواهد شد.
    در دوازدهم تیرماه 1396 نخستین قرارداد جدید نفتی در پساتحریم بین شرکت ملی نفت و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شد.
    ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و 800 میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.
    این قرارداد، نخستین قرارداد در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی است که پس از لغو تحریم ها امضا شد.
    بر اساس این قرارداد، یک کنسرسیوم بین المللی به رهبری توتال فرانسه ایجاد شده است که شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران اعضای دیگر آن را تشکیل می دهند.
    سهم توتال به عنوان رهبر این کنسرسیوم در این قرارداد 50.1 درصد است. شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران نیز به ترتیب 30 و 19.9 درصد سهم دارند.
    این طرح با هدف تولید حداکثری و پایدار روزانه 2 میلیارد فوت مکعب (برابر با حدود 56 میلیون مترمکعب) گاز غنی ترش از منابع بخش فراساحل فاز 11 میدان گازی مشترک پارس جنوبی و انتقال آن به خشکی اجرا می شود.

    برچسب ها