عصر خودرو

مدیر دفتر مهندسی نیروگاه طوس :

امکان افزایش راندمان نیروگاه طوس به ۵۰ درصد

عصر بازار- مدیر دفتر مهندسی و نظارت نیروگاه طوس گفت: اگر با اجرای طرح بازتوانی، علاوه بر نوسازی قطعات، نیروگاه از حالت سیکل ساده به سیکل ترکیبی با حداکثر ظرفیت تبدیل شود، امکان افزایش راندمان نیروگاه طوس به بالای ۵۰ درصد هم وجود دارد.

امکان افزایش راندمان نیروگاه طوس به ۵۰ درصد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، «مجتبی غفوری نژاد» مدیر دفتر مهندسی و نظارت نیروگاه طوس اظهار داشت: نیروگاه حرارتی طوس با وجود آنکه 32 سال از آغاز فعالیتش می گذرد، نیروگاهی ممتاز در بخش تولید است.

    وی افزود: ضریب آمادگی نیروگاه از ابتدای سال جاری تا کنون 90.7 درصد بوده که این رقم نشان می دهد در طول نزدیک به 6 ماه، کمتر از 10 درصد عدم آمادگی واحدها را شاهد بوده ایم.

    غفوری نژاد با بیان اینکه " تأمین برق مصرفی در زمان پیک و تحقق ضریب بالای آمادگی نیروگاهها در این زمان از اهمیت چندبرابری نسبت به دیگر ایام سال برخوردار است"، گفت: در زمان پیک تابستانه مصرف برق امسال، ضریب آمادگی نیروگاه طوس 99.66 درصد بوده یعنی فقط 34 صدم درصد عدم آمادگی واحدها را شاهد بودیم.

    وی ادامه داد: این ضریب آمادگی نزدیک به 100 درصدی نیروگاه طوس با وجود عمر 32 ساله آن، تنها در سایه انجام تعمیرات به موقع و کار و تلاش شبانه روزی نیروهای متخصص این نیروگاه حاصل شده است.

    مدیر دفتر مهندسی و نظارت نیروگاه طوس در خصوص میزان ضریب آمادگی این نیروگاه در سال گذشته گفت: ضریب آمادگی نیروگاه طوس در سال 95 به میزان 88.78 درصد بود، این رقم در زمان پیک تابستانه سال گذشته به 99.09 درصد رسید که مقایسه این ارقام با میزان ضریب آمادگی نیروگاه در سال جاری نشان می دهد که در یکسال گذشته چه تلاش مضاعفی انجام شده و چه مقدار موفقیت در این زمینه حاصل شده است.

    غفوری نژاد با اشاره به فرسوده شدن قطعات نیروگاه در عمر 32 ساله آن گفت: در یکسال اخیر با تلاش های شبانه روزی برخی قطعات فرسوده با قطعات نو جایگزین شدند و همین مسئله نیز در افزایش ضریب آمادگی نیروگاه تأثیرگذار بود؛ اما در مجموع با تلاشی که در چند ساله گذشته در صنعت نیروگاهی کشور انجام گرفته، موفق شده ایم 95 درصد از قطعات مکانیکال مورد استفاده در نیروگاه طوس را داخلی سازی کنیم و تنها برای تهیه 5 درصد به خارج از کشور سفارش می دهیم.

    وی افزود: در حال حاضر راندمان ناخالص نیروگاه در استفاده از سوخت گاز 37.5 درصد و در استفاده از سوخت مایع 36.5 درصد است؛ اگر با اجرای طرح بازتوانی، علاوه بر نوسازی قطعات، نیروگاه از حالت سیکل ساده به سیکل ترکیبی با حداکثر ظرفیت تبدیل شود، امکان افزایش راندمان نیروگاه طوس به بالای 50 درصد هم وجود دارد.

    مدیر دفتر مهندسی و نظارت نیروگاه طوس در خصوص میزان تولید عملی برق در این نیروگاه گفت: از ابتدای سال جاری تا ابتدای شهریورماه در مجموع یک میلیون و 688 هزار و 456 مگاوات ساعت تولید برق در نیروگاه داشته ایم که این رقم در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و 608 هزار و 122 مگاوات بود.

    وی افزود: نتیجه انجام به موقع تعمیرات و جایگزینی برخی قطعات فرسوده با قطعات نو که موجب افزایش ضریب آمادگی واحدها شده بود، در افزایش عملی تولید برق نیروگاه نیز خود را نشان داد.

    غفوری نژاد با بیان اینکه "برنامه زمان بندی انجام تعمیرات واحدهای نیروگاه طوس در نیمه دوم سال جاری کاملا تدوین و اعلام شده"، گفت: با پایان پیک تابستانه مصرف برق، از ابتدای مهرماه سال جاری تعمیرات میان دوره ای واحدها آغاز می شود تا نیروگاه را برای تولید مطلوب برق در سال 97 آماده کنیم.

    برچسب ها