عصر خودرو

اونس با وجود فشارها، امیدوار است

تضعیف طلای قوی

عصر بازار- تعدیل روند بازارهای رقیب، صبح دوشنبه بازار طلا را متاثر کرد.

تضعیف طلای قوی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا که هفته گذشته تا بهای 1346 دلار جهش کرده بود، در آغاز اولین روز هفته جدید تحت‌فشار تعدیل روند شاخص‌های بورس و دلار قرار گرفت. با این همه، قدرت فنی و البته بنیادین فلز زرد همچنان پابرجاست.بازارهای آسیا دوشنبه را تحت‌تاثیر نرسیدن اخبار تازه از کره شمالی با رشد آغاز کردند. شاخص دلار نیز که هفته گذشته تا عدد 35/ 91 واحد سقوط کرده بود، صبح روز گذشته اندکی رشد کرد. رشد دلار علاوه‌بر تعدیل فنی ناشی از کاهش خرید پناهگاه‌های ارزی یعنی ین ژاپن و فرانک سوئیس و همچنین ضعیف‌تر بودن توفان ایرما از پیش‌بینی‌ها بود.

    در نتیجه این دو روند، بخشی از ارزش طلا از دست رفت، با این همه عوامل افزایشی در بازار فلزهای گرانبها اثرگذار ماندند. صبح روز گذشته، توجه بازار انرژی به اشاره عربستان به لزوم بسط توافق کاهش تولید نفت ورای مارس 2018 و در نتیجه رشد بهای نفت به نفع طلا کار کرد. همزمان، با آنکه خبر تازه‌ای از کره شمالی مخابره نشده، احتمال تشدید دوباره تنش‌ها وجود دارد. علاوه‌بر اینها، هنوز مشخص نیست که توفان‌های اخیر چه آسیبی به رشد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان خواهد زد. نکته دیگری که احتمالا مدتی حامی طلا خواهد ماند، تردید اعضای فدرال رزرو درباره تشدید انقباض پولی در آمریکا است. اونس طلا روز دوشنبه را تحت‌فشار تعدیل روند بازارهای رقیب با 9 دلار افت نسبت به قیمت نهایی روز جمعه با بهای 1337 دلار آغاز و بعد تا قیمت 1333 دلار افت کرد. اما این روند نیز تحت‌تاثیر عوامل پیش گفته،‌ رو به بالا تعدیل شد. بهایی که تا ساعت 8عصر روز گذشته به وقت تهران برای اونس طلا ثبت شد، 1333 دلار بود، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز هفته جدید میلادی رقم خورده باشد.

    هفته پرداده

    با آنکه اونس هفته جدید را با ضعف نسبی آغاز کرد، نظرسنجی‌ها درباره روند کوتاه‌مدت طلا که پیش از شروع هفته جدید انجام شده بود، حامی طلا بودند. در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 16 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 10 نفر معادل 63 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش قیمت‌های طلا را در هفته جاری که از روز گذشته شروع شده، پیش‌بینی کرده‌اند. همزمان در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو که بازتاب‌دهنده نگاه سرمایه‌گذاران خرد است، 869 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 506 نفر معادل 58 درصد،‌ افزایش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده اند. تازه‌ترین تحلیل «اینوستینگ» نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده تحت‌تاثیر نشست بانک مرکزی انگلیس و آمارهای تورم آمریکا قرار خواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از این پایگاه اینترنتی، گمانه‌زنی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا برای سومین بار در سال 2017 میلادی کمتر از قبل شده و شاخص ارزش دلار آمریکا به نزدیک پایین‌ترین سطح خود از ژانویه 2015 میلادی رسیده است. تشدید تنش‌های سیاسی در شبه جزیره کره و ادامه نگرانی‌ها نسبت به اوضاع داخلی آمریکا نیز تاثیر مهمی بر افزایش قیمت طلا داشته است. مساله سقف بدهی‌های دولت آمریکا می‌تواند موجب افزایش نگرانی‌ها نسبت به اوضاع اقتصادی و سیاسی این کشور شود.

    در روزهای آینده به‌نظر می‌رسد آمارهای تورم آمریکا که قرار است پنج‌شنبه منتشر شود و همین طور اعلام سیاست‌های پولی بانک مرکزی انگلیس می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا داشته باشد.به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، آمارهای تورم آمریکا تاثیر زیادی بر گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو خواهد داشت. فدرال رزرو آمریکا هنوز نتوانسته است به هدف تورم 2 درصدی دست یابد. آمارهای مهم اقتصادی ژاپن و کانادا نیز طی روزهای آینده اعلام خواهد شد. شاخص اعتماد تجاری استرالیا و نرخ تورم ماهانه انگلیس نیز اعلام می‌شود. شاخص تورم قیمت تولید‌کننده در سوئیس نیز روز چهارشنبه منتشر می‌شود. گزارش اشتغال ماهانه انگلیس نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات بازارهای بین‌المللی داشته باشد. آمارهای صنعتی چین نیز می‌تواند تا حد زیادی بر نوسانات بازارهای جهانی تاثیرگذار باشد. بانک مرکزی سوئیس نیز نرخ بهره جدید را اعلام خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد تشدید تنش‌های سیاسی در شبه جزیره کره می‌تواند تاثیر زیادی بر رشد تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا داشته باشد. وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه به‌خصوص چین و هند نیز عامل مهمی برای تعیین قیمت طلا خواهد بود.

    هدف دشوار

    تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت جهانی طلا برای ورود به کانال 1400 دلاری باید ابتدا تثبیت شود. در حالی که به‌نظر می‌رسد دستیابی به سطح قیمتی 1400 دلاری برای هر اونس طلا چالش مهم بعدی برای بازارهای بین‌المللی به شمار می‌رود، مارکوس گاروی، کارشناس «آی سی بی سی استاندارد بانک» بر این باور است که قیمت جهانی طلا در ابتدا باید تثبیت شود تا برای هرگونه افزایش بیشتر آماده باشد. او می‌گوید: «به‌نظر من عوامل مختلفی در روزهای گذشته موجب افزایش چشمگیر قیمت جهانی طلا شده و در شرایط کنونی طلا باید قیمت 1300 دلاری را به‌عنوان سطح حمایتی حفظ کند. تثبیت قیمت طلا در شرایط فعلی مهم‌ترین شرط برای ادامه روند صعودی قیمت این فلز گرانبها در روزهای آینده خواهد بود.»او می‌افزاید: «تشدید تنش‌های سیاسی در شبه جزیره کره و همین طور نگرانی‌های مربوط به توانایی دولت ترامپ در اجرای سیاست‌های اقتصادی و مالی مورد نظرش، تاثیر زیادی بر افزایش تقاضا و قیمت جهانی طلا داشته است.» این تحلیلگر اقتصادی بر این باور است که انتشار آمارهای ناامید‌کننده تورم در آمریکا و کاهش ارزش دلار نیز تاثیر مهمی بر افزایش قیمت طلا در هفته‌های اخیر داشته است.

    به‌نظر می‌رسد قیمت طلا در ابتدا باید سطح مقاومتی 1375 دلاری را بشکند تا زمینه لازم برای افزایش بیشتر قیمت و دستیابی به سطح مقاومتی 1400 دلاری آماده شود. گاروی می‌گوید: «ادامه روند صعودی قیمت طلا در بازارهای جهانی مستلزم افزایش چشمگیر تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی و نوظهور است. به‌نظر می‌رسد تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی هنوز با افزایش چندانی روبه‌رو نشده است.» این در شرایطی است که وقوع توفان‌هاروی در تگزاس موجب افزایش چشمگیر تعداد مدعیان دریافت بیمه بیکاری شده است. بدتر شدن وضعیت بیکاری در آمریکا می‌تواند در نهایت به نفع قیمت جهانی طلا باشد.

    برچسب ها