عصر خودرو

خرید گندم از مرز ۸.۸ میلیون تن گذشت

عصر بازار- مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: از آغاز فصل برداشت تاکنون هشت میلیون و ۸۵۱ هزار تن گندم به ارزش ۱۱۵ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال از سراسر کشور خریداری شده است.

خرید گندم از مرز ۸.۸ میلیون تن گذشت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ،«اسماعیل اسفندیارپور» افزود: تاکنون 76هزار و 680 میلیارد ریال از مطالبات گندمکاران پرداخت شده و نزدیک 39 هزارمیلیارد ریال باقی مانده است که تامین و به حساب کشاورزان واریز می شود.
    وی ادامه داد: تاکنون استان های خوزستان، گلستان، فارس، کرمانشاه و کردستان به ترتیب مقام های اول تا پنجم بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده اند.
    به گفته وی، برداشت گندم در استان های دارای اقلیم سرد رو به پایان است و در نهایت تا اواخر شهریورماه یا اوایل مهرماه ادامه دارد.
    وی گفت: با اطلاع رسانی بموقع آتش زدن بقایای گندم در مزارع کشاورزی کم شد؛ زیرا وجود این بقایا در غنی سازی خاک و در نهایت کشت سال آینده تاثیر بسزایی دارد.
    طبق مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست کشاورزان نباید بقایای گندم را بسوزانند.

    ** آغاز توزیع بذر گندم گواهی شده
    مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اکنون حدود 450 هزار تن بذر گندم بوجاری و فرآوری شده توزیع شده است تا برای کشت سال زراعی آتی استفاده شود.
    وی نیاز سالیانه بذر گندم را نزدیک یک میلیون و 100 هزارتن دانست و افزود: بخشی از بذر گندم به صورت خود مصرفی توسط خود کشاورزان تامین می شود.
    به گفته این مسوول، کشت جدید از مهرماه در اقلیم سرد آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان آغاز می شود.

    ** تامین کود پایه کشت گندم
    اسفندیارپور یادآوری کرد کشت سال آتی از اواخر شهریورماه در اقلیم سرد آغاز می شود.
    وی گفت: برای کشت گندم سال زراعی آتی شرکت خدمات حمایتی 100 درصد کود پایه مورد نیاز کشاورزان را تامین کرده است و در این زمینه نگرانی نداریم.
    به گفته وی، کود پایه شامل فسفاته، اوره و پتاسه می شود.
    مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی کشاورزان اقلیم سرد را برای استفاده از کود پایه فسفاته و 80 درصد کود اوره همزمان با کشت، تنظیم عمق کشت گندم بین 4 تا 5 سانتیمتر و کشت خشکه کاری با توجه به بارندگی های فصل پاییز
    را برای کشت سال زراعی آتی توصیه کرد.
    خرید گندم در سال زراعی جاری از بیست و یکم اسفندماه پارسال از شهرستان سرباز بخش پیشین سیستان و بلوچستان آغاز شد و تا اواخر مهرماه امسال ادامه دارد.
    امسال نیز همچون سال های گذشته بیش از 523 مرکز فعال در سراسر کشور خرید گندم را انجام می دهند.
    پارسال 14 میلیون و 590 هزارتن گندم تولید و 11 میلیون و 525 هزارتن به ارزش بیش از 145 هزار میلیارد ریال خریداری شد.
    در سال 1395 قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی 12 هزار و 705 ریال و گندم دوروم 13هزار و 68 ریال بود.

    برچسب ها