عصر خودرو

دومین پروسه تکنولوژی فولاد ایرانی به بهره‌برداری می‌رسد

عصر بازار- کارخانه احیای مستقیم میانه که تست گرم احیای مستقیم خود را در خرداد امسال انجام داد، پس از ۷۰ روز آماده افتتاح است.

دومین پروسه تکنولوژی فولاد ایرانی به بهره‌برداری می‌رسد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بنا بر گزارش‌های اعلام شده از عملکرد واحد آهن اسفنجی میانه که برای تولید گندله از عملیات احیا با روش ایرانی پرد (persian reduction / PERED) استفاده می‌کند در دیگر قسمت‌ها نیز از جمله سیویل و ساخت تجهیزات قرار شده است با ایجاد کارگاه‌های ساخت و تجهیز و آماده‌سازی از توانمندی نیروهای بومی استفاده شود.

    کارخانه احیای مستقیم میانه در مرحله تولید آزمایشی توانست به تولید آهن اسفنجی با حدود 96 درصد دست یابد که تولید این محصول امروز پس از 70 روز به حدود 97.24 درصد رسیده که نتایج قابل قبولی محسوب می‌شود و آماده بهره‌برداری است.

    پیش از این فولاد شادگان نیز اولین واحدی بود که از تکنولوژی ایرانی پرد استفاده کرده بود که توانست این تکنولوژی ایران را به طور رسمی به جمع صاحبان تکنولوژی تولید فولاد بپیونداند.

    این در حالی است که پیش از این انحصار تولید فولاد در جهان در اختیار روش‌های معروفی مانند میدرکس و HYL بود و ایران نیز عملا واحدهای تولیدی خود را با روش‌های ذکر شده احداث می‌کرد و مجبور بود بخشی از تولیدات اولیه خود را به عنوان حق تکنولوژی به شرکت‌های صاحب آن پرداخت کند.

    تکنولوژی pered توسط شرکت MME طراحی شده است که این شرکت یک شرکت ایرانی بوده که جهت انتقال تکنولوژی روز و تحقیق و توسعه حوزه معدن و صنایع معدنی در کشور آلمان به ثبت رسیده و با بکارگیری از متخصصان ایرانی و خارجی توانسته است تکنولوژی مانند pered را به دست  بیاورد.

    به گفته یکی از متخصصان، از جمله مزیت‌های شیوه pered در تولید آهن اسفنجی این است که اکنون هر کشوری که بخواهد از این سیستم برای تولید این محصول استفاده کند باید حق استفاده از آن را به ایران پرداخت کند. چنانچه ایران پیش از این برای تولید سنگ آهن در شیوه‌هایی مانند میدرکس در هر تن پنج تا هفت دلار حق امتیاز به صاحب تکنولوژی پرداخت می‌کرد و این در حالی است که اکنون ایران با در اختیار داشتن شیوهpered به جمع پنج کشور صاحب تکنولوژی آهن اسفنجی در جهان پیوست که اجازه ساخت واحدهای فولادی را در اقصی نقاط جهان پیدا کرده است.

    برچسب ها