عصر خودرو

کارشناسان بین‌المللی پیش‌بینی کردند

طلا ارزان‌تر می‌شود

عصر بازار: قیمت طلای جهانی از روز پنج شنبه که بازارها جدیدترین بیانیه بانک مرکزی آمریکا را هضم می‌کنند، به روند نزولی ادامه می‌دهد و در حالیکه سرمایه گذاران خرد نظرات متفاوتی دارند، بیشتر کارشناسان بازار کاهش بیشتر این فلز را پیش بینی می‌کنند.

طلا ارزان‌تر می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر در بازار نیویورک تا پایان روز جمعه 5.90 دلار یا 0.5 درصد کاهش یافت و به 1141 دلار رسید در حالیکه روز پنج شنبه در پی واکنش سرمایه گذاران به بیانیه بانک مرکزی آمریکا، 28.80 دلار یا 2.5 درصد کاهش یافته بود.

    طلا در هفته گذشته حدود 1.8 درصد کاهش قیمت داشت و رشد ماهانه این فلز ارزشمند به 2.4 درصد محدود شد.

    این فلز زرد از ابتدای سال 2015 تاکنون حدود 3.7 درصد کاهش قیمت داشته است.

    بیانیه بانک مرکزی آمریکا سرمایه گذاران را غافلگیر کرد و احتمال تصویب افزایش نرخهای بهره در نشست دسامبر این بانک را افزایش داد. نرخهای بهره بالاتر جذابیت سرمایه گذاری در طلا را که برخلاف اوراق قرضه و سهام، دارایی بدون بازده است کمتر کرده و در مقابل از دلار پشتیبانی می‌کند.

    بانک مرکزی آمریکا در این بیانیه بدون اشاره به ریسکهای جهانی، اعلام کرد رشد اقتصادی ملایم مانده است و افزایش نرخهای بهره در نشست بعدی این بانک به آمار اشتغال و تورم بستگی دارد.

    در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز برای هفته جاری، 272 نفر شرکت کردند که اکثر آنها انتظار داشتند قیمت طلا در کوتاه مدت افزایش پیدا خواهد کرد. در این نظرسنجی 154 نفر یا 57 درصد افزایش قیمت و 90 نفر یا 33 درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند در حالیکه 28 نفر یا 10 درصد هم نظری نداشتند.

    دورنمای طلا در میان کارشناسان بازار منعکس کننده نظر خوش بینانه سرمایه گذاران خرد نبود. از میان 36 کارشناس بازار که در نظرسنجی هفتگی کیتکو شرکت کردند، 17 نفر پاسخ دادند که از میان آنها 10 نفر یا 59 درصد افزایش قیمت، شش نفر یا 35 درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند و یک نفر یا شش درصد هم نظری نداشتند. کارشناسان بازار شامل معامله گران طلا، بانکهای سرمایه گذاری، معامله گران معاملات آتی و تحلیلگران چارت فنی هستند.

    به گفته تحلیلگران، دلیل بدبینی کارشناسان، بالا رفتن احتمال افزایش نرخهای بهره آمریکا در دسامبر است که طلا را تحت فشار قرار می‌دهد.

    پیش از این تحلیلگران موسسه مالی گولدمن ساش پیش بینی کرده بودند بانک مرکزی آمریکا نخستین افزایش نرخهای بهره را در دسامبر تصویب خواهد کرد و تا سال 2016 نرخهای بهره به تدریج افزایش خواهد یافت. گولدمن ساش متوسط قیمت هر اونس طلا در سه ماهه چهارم امسال را 1100 دلار و کل سال را 1000 دلار پیش بینی کرده است.

    با وجود تاثیر سیاستهای بانک مرکزی بر طلا، بعضی از تحلیلگران خوش بین مانده و عنوان کرده اند که علاوه بر عوامل فنی که احتمال بالا رفتن قیمتها را نشان می‌دهند، عوامل دیگری وجود دارند که ممکن است به نفع طلا باشند.

    بر مبنای فنی، بیشتر تحلیلگران بر این نکته توافق دارند که احتمال نزول طلا به سطح 1125 یا 1135 دلار وجود دارد اما خاطرنشان کرده اند که این فلز پیش از این هم به سطح پایینی سقوط کرده بود که ممکن است به بالاتر بردن قیمت آن کمک کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها