عصر خودرو

ایران قیمت نفت سبک خود را در بازار آسیا افزایش داد

عصر بازار- رشد قیمت نفت ایران در بازار آسیا، ضرورت ایجاد خط لوله انتقال گاز ایران به هند، برنامه مذاکرات برای نهایی کردن قرارداد نفت-کالای ایران روسیه، احتمال احیای پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان، رسیدن صادرات نفت اوپک به کمترین میزان در چهار ماه اخیر، دعوت لیبی و نیجریه به نشست اوپک و برنامه سرمایه گذاری ۹ میلیارد دلاری چین در روسنفت مهمترین عناوین خبرهای جهان انرژی در ۲۴ساعت گذشته بود.

ایران قیمت نفت سبک خود را در بازار آسیا افزایش داد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، یک منبع آگاه صنعتی گفت، ایران قیمت رسمی نفت سبک خود را در بازار آسیا برای ماه اکتبر (مهر-آبان) 48 سنت نسبت به ماه گذشته میلادی افزایش داده و به 50 سنت بالاتر از متوسط عمان - دوبی رسانده است.

    ایران همچنین قیمت نفت سنگین خود را در بازار آسیا برای تحویل ماه اکتبر 18 سنت افزایش داده و به 99 سنت پایین تر از متوسط نفت عمان - دوبی رسانده است.
    قیمت نفت سنگین ایران در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) یک دلار و 17 سنت پایین تر از متوسط عمان - دوبی بوده است.

    **ضرورت ایجاد خط لوله انتقال گاز ایران به هند
    به گزارش پایگاه خبری انرژی اینفراپست، نتایج یک مطالعه جدید که توسط موسسه انرژی «آسوچام» هند منتشر شد نشان می دهد که این کشور باید برای انتقال گاز ایران از طریق یک خط لوله زیر دریایی با عبور از طریق عمان تلاش کند تا بتواند خوراک مورد نیاز نیروگاه ها، کارخانجات کود شیمیایی و فولاد سازی خود را به شکلی سازگار با محیط زیست و ارزان تامین کند.
    در این گزارش آمده است: احداث خط لوله زیر دریایی ایران - عمان - هند تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گاز را به طور مستقیم به یکدیگر متصل خواهد کرد؛ این خط لوله می تواند تمام مشکلات و موانع ژئوپولتیک را دور بزند و منجر به رقابت های گازی بیشتر و ایجاد یک قطب گازی واقعی شود.

    **برنامه مذاکرات برای نهایی کردن قراداد نفت-کالای ایران و روسیه
    به گزارش پایگاه خبری آذرنیوز، «الکساندر نواک»، وزیر انرژی روسیه گفت: ایران و روسیه جزئیات برنامه «نفت در برابر کالا» را مورد بررسی قرار خواهند داد؛ ما جزئیات را نهایی می کنیم؛ نواک پیشتر گفته بود، حجم نفتی که قرار است از ایران خریداری شود، 100 هزار بشکه در روز است که به پنج میلیون تن در سال می رسد.
    این قرارداد به سال 2014 بر می گردد، یعنی زمانی که ایران تلاش داشت در میان تحریم های غرب، صادرات انرژی خود را افزایش دهد.

    **احتمال احیای پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان
    به گزارش پایگاه خبری تریبیون، دولت پاکستان احتمال دارد پروژه متوقف شده خط لوله انتقال گاز طبیعی مایع «گوادار» را دوباره احیا کند.
    این خط لوله 2 میلیارد و 300 میلیون دلاری، طرح جایگزین برای خط لوله انتقال گاز میان ایران و پاکستان است و با توجه به تنوع بخشی به منابع تامین انرژی پاکستان و تاثیر نپذیرفتن از هرگونه تحریم بین المللی علیه ایران، از اهمیت راهبردی برای اسلام آباد برخوردار است.
    پیش از این، کمیته انرژی کابینه پاکستان به ریاست نواز شریف، نخست وزیر سابق این کشور، پروژه خط لوله ال.ان.جی یاد شده را تحت فشار عربستان از دستور کار خارج کرده بود. عربستان که به دلیل ادعای حمایت قطر از تروریسم، همه روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود با این کشور را قطع کرده، پاکستان را نیز برای قطع روابط با ایران و قطر تحت فشار قرار داده است.

    **رسیدن صادرات نفت اوپک به کمترین میزان در 4 ماه اخیر
    به گزارش رویترز، تحقیقات موسسه تامسون رویترز نشان می دهد، میزان صادرات نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه اوت (مرداد - شهریور) به 25 میلیون و 190 هزار بشکه در روز رسیده که پایین ترین رقم از ماه آوریل (فروردین - اردیبهشت) تاکنون بوده است.
    این در حالیست که با وجود تعهد اوپک به کاهش عرضه نفت، میزان متوسط صادرات نفت این سازمان از ابتدای سال 2017 تا پایان ماه اوت 25 میلیون و 50 هزار بشکه در روز بوده که بالاتر از میانگین 24 میلیون 850 هزار بشکه مدت مشابه سال گذشته است.
    نتایج این تحقیق نشان می دهد، کاهش 370 هزار بشکه ای صادرات اوپک در فاصله ماه های جولای(تیر-مرداد) و اوت (مرداد - شهریور) عمدتا ناشی از بحران سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا و اختلال در عرضه نفت اعضای آفریقایی اوپک بوده است.
    در گزارش موسسه تامسون رویترز آمده است: کاهش تولید نفت در آفریقا احتمالا کوتاه مدت خواهد بود.

    **لیبی و نیجریه به نشست سپتامبر اوپک دعوت شدند
    به گزارش پایگاه خبری پلتس، «هیثم القیس»، نماینده کویت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، خبر داد که از لیبی و نیجریه خواسته شده است در اجلاس وین حضور داشته باشند تا آخرین تحولات در بخش نفت خود را گزارش دهند.
    نماینده کویت گفت که اوپک با این کشورها گفت و گو خواهد کرد تا برنامه آینده آنها را جویا شود. اعضای اوپک 20 سپتامبر (29 شهریور) نشست کمیته فنی برگزار می‌کنند تا تاثیر مداوم نفت شیل آمریکا بر بازار جهانی نفت و تاثیر طوفان هاروی را بررسی کنند.

    **برنامه سرمایه گذاری 9 میلیارد دلاری چین در روسنفت
    به گزارش رویترز، شرکت انرژی «سی ایی اف سی» (CEFC) چین قرار است 14.6 درصد از سهام «روسنفت» روسیه را به ارزش 9 میلیارد و 100 میلیون دلار از کنسرسیوم «گلنکور» و «مرجع سرمایه گذاری قطر» خریداری کند تا همکاری روسیه - چین در حوزه انرژی میان دو کشور مستحکم شود.
    مجموع سهام روسنفت 57 میلیارد دلار است؛ این قرار داد به عنوان یکی از بزرگترین سرمایه گذاری هایی است که تاکنون توسط چین در روسیه انجام گرفته است.

    **وزیر انرژی روسیه: قیمت جهانی نفت در سال 2018 حدود 55 دلار است
    به گزارش پایگاه خبری اسپوتنیک، «الکساندر نواک» گفت: پیش بینی قیمت نفت در سال 2018 میلادی حدود 45 تا 55 دلار در هر بشکه است.
    وزیر انرژی روسیه افزود: انتظار ما از قیمت نفت برنت در سال آینده میلادی رقمی در حدود 45 تا 55 دلار است.

    برچسب ها