عصر خودرو

دلار مقابل یورو به کف ۵/ ۲ ساله رفت؛

طلای جهانی در قله یک ساله

عصر بازار- همه به نفع طلا کار می‌کنند. بازارهای جهانی هفته گذشته را با جهش بهای اونس در واکنش به آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی آغاز کردند؛ اما این پایان رشد طلا نبود.

طلای جهانی در قله یک ساله
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، همراه با تقویت فنی و بنیادی، سقوط شاخص دلار نیز مهم‌ترین عامل خارجی صعود طلا تا اوج یک‌ساله بوده است. پنج‌شنبه از سخنان رئیس بانک مرکزی اروپا این برداشت شکل گرفت که احتمال انقباض پولی در اروپا در ابتدای سال 2018 وجود دارد و این خبر یورو را مقابل دلار به اوج 5/ 2 ساله برد.

     فلز زرد قدرت‌نمایی می‌کند. اونس طلا که تنها همین دو هفته پیش وارد کانال 1300 دلار شده بود، در پایان فعالیت بازارها در هفته گذشته در چند قدمی مرز میانه کانال جدید ایستاد. اونس طلا دو هفته پیش به بهای 1324 دلار رسیده بود اما جمعه قیمت 1346 دلار را برای خود ثبت کرد تا نزدیک بالاترین قیمت در یک سال گذشته قرار بگیرد. رشد 22 دلاری هفته گذشته بهای اونس به جهش 33 دلاری هفته قبل از آن افزوده شد تا اکنون اکثر تحلیلگران و سرمایه‌گذاران خرد انتظار عبور اونس از مرز 1350 دلار را داشته باشند. پیش از آغاز هفته جدید، مرور تحولات بازارهای جهانی در نخستین هفته ماه نهم میلادی، کمک‌کننده است.

    رشد 5+10 دلاری

    اولین روز هفته قبل، روز واکنش بازارها به آزمایش روز یکشنبه بمب هیدروژنی کره‌شمالی بود. در این روز، معامله‌گران به‌شدت ریسک‌گریز شدند که روند تمام بازارها را تحت‌تاثیر قرار داد. در اولین روز کاری هفته، بورس‌های جهان شاهد افت شاخص‌ها بودند. همزمان، ارزهای پناهگاه از جمله ین ژاپن و فرانک سوئیس تقویت شدند تا شاخص دلار تحت فشار قرار بگیرد. شاخص دلار که جمعه دو هفته قبل روی عدد 81/ ‌92 واحد ایستاده بود، دوشنبه تا عدد 63/ ‌92 واحد افت کرد. افت این شاخص و تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن، اونس را تا اوج 1340 دلاری بالا برد، اما سودگیری معامله‌گران، قیمت را به 1334 دلار بازگرداند.

    روند رشد در دومین روز هفته نیز ادامه پیدا کرد تا اونس به قیمت 1339 دلار برسد. رشد 5 دلاری اونس در روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از ادامه خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و حمایت نمودارهای فنی بود. شاخص دلار دوشنبه و سه‌شنبه تا کف تقریبا 15 ماهه 25/ ‌92 واحد افت کرد. در این روز، علاوه بر افت بیشتر شاخص‌های بورس‌ و شاخص دلار که حامی طلا بودند، رشد بهای نفت خام نیز یار فلز زرد بود. دلیل رشد نفت، بازگشت تقاضای پتروشیمی‌ها و پایان درگیری مستقیم با توفان‌ هاروی بود.

    قدرت‌نمایی فنی

    اونس چهارشنبه تا بهای 1333 دلار پایین آمد اما قوت فنی خود را حفظ کرد. دلیل این افت که عمدتا در اواخر وقت چهارشنبه رخ داد، خبر احتمال توافق بر سر افزایش سقف بدهی در بودجه آمریکا بود. با آنکه این خبر، خرید طلا را کاهش داد، عناصر فنی و بنیادی حامی فلز زرد ماندند. چهارشنبه، دونالد‌ترامپ گفت که از بسط سه ماهه سقف بدهی حمایت می‌کند تا با رشد بورس‌ها، طلا تحت فشار قرار بگیرد. با این همه، کیتکو پنج‌شنبه نوشت که نزدیک شدن قوی‌ترین توفان ثبت‌شده یعنی «ایرما» به فلوریدای آمریکا هم خرید طلا را افزایش داده است.

    در چهارمین روز هفته، اونس تا قیمت 1348 دلار اوج گرفت. مهم‌ترین دلیل این جهش 15 دلاری که اونس را به اوج یک‌ساله رساند، افت شدید شاخص دلار بود. شاخص دلار که چهارشنبه تا عدد 29/ 92 واحد تعدیل شده بود، پنج‌شنبه تا عدد 66/ 91 واحد سقوط کرد. این پایین‌ترین عددی بود که در 5/ 2 سال گذشته برای این شاخص ثبت شده بود. دیگر حامی طلا در روز پنج‌شنبه، اعلام افزایش شدید متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا بود. معامله‌گران در این روز به اروپا هم توجه داشتند. بانک مرکزی اروپا در نشست روز پنج‌شنبه خود، مطابق انتظارها، سیاست پولی‌اش را دست‌نخورده نگه داشت، با این حال ماریو دراگی، رئیس این نهاد در نشست خبری پس از جلسه گفته‌هایی داشت و این تصور را به‌وجود آورد که بانک مرکزی اروپا از ابتدای سال 2018 دست به انقباض پولی خواهد زد. در نتیجه یورو به اوج 5/ 2 ساله رفت و دلار را تحت ‌فشار بیشتری قرار داد.

    نزدیک قله

    افت شاخص دلار روز جمعه نیز ادامه پیدا کرد با این حال، طلا تحت فشار سودگیری معامله‌گران از اوج یک ساله، اندکی عقب نشست. اونس در آخرین روز هفته با 2 دلار افت به بهای 1246 دلار رسید. این در حالی بود که در مقطعی از روز جمعه بهای 1258 دلار هم برای اونس ثبت شد ولی با افزایش فروش‌ها در این سطح قیمتی، روند بازار تحت‌تاثیر قرار گرفت. شاخص دلار در این روز تا عدد 35/ 91 واحد سقوط کرد اما افت دوباره بهای نفت‌خام، مانع طلا بود. با نزدیک شدن توفان ایرما به خاک آمریکا، ترس از کاهش تقاضا، روند بازار انرژی را متاثر کرد. توقف اونس نزدیک بالاترین قیمت در یک سال گذشته و نزدیک بودن قیمت به مرز میانه کانال، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را به نفع اونس نگه داشته است. جزئیات این پیش‌بینی‌ها را در گزارش
    فردا بخوانید.

    برچسب ها