عصر خودرو

از کدال چه خبر

عصر بازار- در هفته‌ای که گذشت، تمرکز گزارشات کدال روی شفاف سازیهای مهم بود .

از کدال چه خبر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ،در این بین تعدادی شرکت نیز خبر از افزایش سرمایه دادند و برخی دیگر بودجه خود را با تعدیل مثبت یا منفی همراه کردند که در زیر به مهمترین این اخبار اشاره شده است:
    دو مزایده مهم در ایران خودرو
    شرکت ایران خودرو در نظر دارد معادل 26 درصد از سهام شرکت توسعه صنایع خودرو  و 11 درصد از  سهام شرکت مجموعه های پرسی توسعه صنایع خودرو را از طریق مزایده عمومی واگذار کند.
    ایران خودرو قصد دارد در راستای سیاست واگذاری سرمایه گذاریها تعداد 489 میلیون و 623 هزار و 420 تعداد (معادل 26 درصد کل)  از سهام شرکت سهامی خاص توسعه صنایع خودرو را به قیمت 2,157 ریال برای هر سهم به صورت نقدی به فروش برساند.
    همچنین، ایران خودرو مطابق جدول در نظر دارد تعداد 92 میلیون و 92 هزار و 123 تعداد معادل 11 درصد سهام شرکت مجموعه های پرسی توسعه صنایع خودرو (از شرکتهای زیر مجموعه گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) را به قیمت 1,988 ریال از طریق مزایده واگذار نماید.
    شفاف سازی تکنار پس از بازدهی 61 درصدی
    شرکت بازار پایه‌ای مجتمع معادن مس تکنار پس از کسب 61 درصد بازدهی، اقدام به شفاف سازی کرد.
    مدیرعامل تکنار اعلام کرد که افزایش قیمت سهم بدون سودآور شدن و یا افزایش ظرفیت شرکت رخ داده و پایه و اساس منطقی ندارد.
    گفتنی است، تکنار شرکتی زیانده با زیان هر سهم 313 ریال و p/e  منفی 26  است.
    کهمدا و افزایش سرمایه 300 درصدی
    شرکت شیشه همدان قصد افزایش سرمایه 300 درصدی دارد.
    هیات مدیره شیشه همدان در مجمع فوق‌العاده پیشنهاد افزایش سرمایه 300 درصدی از 288 به 1,152 میلیارد ریال مطرح کرد.
    گفتنی است، این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی، جبران مخارج سرمایه گذاری‌های انجام شده ، تکمیل و اجرای طرح توسعه صورت می گیرد.
    چرخش قشرین از زیان به سود
    شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان اولین پیش بینی سود هر سهم سال مالی شهریور 97 را با تعدیل مثبت قابل توجه همراه کرد.
    به ازای هر سهم قشرین برای سال آتی مبلغ 377 ریال سود پیش بینی شد درحالیکه آخرین بودجه سال 96 زیان 820 ریالی برای هر سهم تخمین زده است، از دلایل اصلی تعدیل مثبت 142 درصدی شرکت می‌توان به رشد 61 درصدی فروش از 489 به 798 میلیارد ریال اشاره کرد.
    این درحالیست که بودجه 9 ماهه سال 96 زیان هر سهم را رقم 864 ریال تخمین زده بود، به عبارتی در سال 96 نیز شرکت از زیان خود کاسته است.
    ایران خودرو دیزل، سهام تولید محور خودرو را به مزایده گذاشت
    ایران خودرودیزل در راستای کاهش تصدی گری در نظر دارد معادل 23 درصد از سهام شرکت تولید محور خودرو را به فروش برساند.
    خاور معادل 23 درصد از سهام خمحور به قیمت 4,045 ریال برای تاریخ 26 شهریور ماه به مزایده گذاشت، بهای تمام شده این سرمایه گذاری 70 میلیارد ریال و تعداد سهام قابل واگذاری تعداد 97 میلیون و 330 هزار و 51 سهم است.
    اصلاحیه ای از جنس تعدیل منفی در کترام
    تولیدی کاشی تکسرام طی یک اصلاحیه بودجه براساس عملکرد سه ماهه را با تعدیل منفی همراه کرد.
    برای پایان سال مالی 96 به ازای هر سهم کترام مبلغ 28 ریال سود در بودجه جدید پیش بینی شد که در مقایسه با بودجه 37 ریالی قبلی معادل 24  درصد تعدیل منفی نشان می دهد.
    براین اساس، دلیل اصلی تعدیل منفی را می توان در کاهش فروش از 450 به 417.6 میلیارد ریال جستجو کرد.
    این درحالیست که عملکرد 3 ماهه مثل سابق زیان 16 ریالی محقق کرده است، همینطور مدت شمابه سال قبل شرکت زیان 16 ریالی محقق کرده بود و سال را با سود 19 ریالی به پایان برده بود.
    تایید تعدیل منفی پارسان به دست حسابرس
    حسابرس گروه گسترش نفت و گاز پارسیان تعدیل منفی 44 درصدی در اولین پیش بینی سال مالی شهریور 97  را بدون اعمال تغییرات مورد تایید قرار داد.
    به ازای هر سهم پارسان برای پایان سال 97 مبلغ 305 ریال سود حسابرسی شده پیش بینی گردید که در مقایسه با سود 541 ریالی امسال معادل 44 درصد افت یا تعدیل منفی نشان می‌دهد.
    شایان ذکر است، دلایل تعدیل منفی را عمدتا می توان در کاهش 26 درصدی سود سرمایه گذاری و افت 69 درصدی سود فروش سرمایه‌گذاری جستجو کرد.
    عرضه بلوک فایرا بدون اطلاع فروشنده لغو شد
    سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران در تاریخ 12 شهریور ماه بلوک فایرا را عرضه کرده بود ولی در اتفاقی نادر این عرضه بلوکی انجام نشد.
    مطابق اعلام معاونت بازار شرکت بورس سهام مزبور به صورت یکجا و نقد در موعد مقرر عرضه شد اما باتوجه به عدم احراز شرایط مندرج در ضوابط متقاضیان خرید انجام نشد.
    شایان ذکر است، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران طی دو روز پیش 15 درصد سهام آلومینیوم‌ ایران را در قیمت پایه هر سهم 861 ریال را عرضه کرده بود و به باور این شرکت این معامله بلوکی می‌توانست بدون ایراد انجام شود، درحالیکه معاون بازار شرکت بورس تهران علت انجام نشدن معامله بلوک 15 درصدی آلومینیوم‌ ایران‌ را عدم احراز صلاحیت خریداران اعلام کرده‌است.
    تعدیل منفی در بودجه 9 ماهه ثاژن
    شرکت سخت آژند بودجه براساس عملکرد 9 ماهه را با تعدیل منفی 17 درصدی منتشر کرد.
    به ازای هر سهم ثاژن مبلغ 557 ریال سود در بودجه 9 ماهه پیش بینی شد که در مقایسه با سود پیش بینی شده 671 ریالی معادل 17 درصد تعدیل منفی نشان می دهد.
    لازم به ذکر است، از دلایل اصلی تعدیل منفی می توان به کاهش فروش از 520.8 به 384 میلیارد ریال اشاره کرد.
    از طرفی ثاژن طی عملکرد 9 ماهه سود 23 ریالی با پوشش ضعیف 4 درصدی برای هر سهم ساخته درحالیکه مدت مشابه سال قبل با همین سرمایه 400 میلیارد ریالی سود 108 ریالی محقق کرده بود.
    تاکید مبین وان کیش بر بودجه
    شرکت مبین وان کیش با نماد معاملاتی اوان که در بازار فرابورس از زمان عرضه اولیه تا به امروز  15 شهریورماه، بی وقفه صف خرید تجربه کرده است در خصوص روند قیمتی سهم اقدام به شفاف سازی کرد.
    بنابر اظهارات مدیرعامل این شرکت پربازده اخبار مهم و موثر بر سود شرکت به جز مواردی که در کدال منتشر شده، رخ نداده است و از آنجا که مفروضات بودجه سال 96 تغییر نکرده شرکت بر پیش بینی سود هر سهم خود تاکید می کند و به قوت خود باقی است.
    شایان ذکر است، قمیت سهم  از 3,470 ریال روز عرضه اولیه به تاریخ 18 مردادماه با بازدهی 165 درصدی به قیمت 9,192 ریال امروز طی بازه زمانی 21 روز کاری دست یافته است.

    برچسب ها