عصر خودرو

محمد بیطرفان:

آینده صنعت چاپ، حرکت به سمت فضای دیجیتال است

عصر بازار- رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران گفت: صنعت چاپ در تامین مواد اولیه و ماشین آلات بیش از ۸۰ درصد وابسته به خارج کشور است و بر این اساس بومی سازی آن ضرورت دارد.

آینده صنعت چاپ، حرکت به سمت فضای دیجیتال است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، محمد بیطرفان در همایش نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ در محل شرکت «افست» تهران اظهار داشت: صنعت چاپ باید در ایران و جهان به عنوان یک صنعت راهبردی شناخته شود، اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

    بیطرفان ادامه داد: این صنعت هم به صورت مستقیم اشتغالزایی دارد و هم می تواند به صورت غیرمستقیم در ایجاد اشتغال برای سایر حوزه ها و صنایع، همچنین توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه نقش آفرینی کند.

    وی یادآوری کرد: این صنعت می تواند در پیاده سازی اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب که درونگرایی و برونزایی 2 مقوله اصلی آن است، تاثیرگذار باشد و در توسعه صادرات غیرنفتی، گردشگری و کشاورزی نقش حمایتگر ایفا کند.

    رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به تحریم های ظالمانه دشمنان که بر همه ارکان اقتصادی جامعه و همچنین صنعت چاپ تاثیرگذار بود، خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن برجام و رفع تدریجی تحریم ها، شاهد خروج از رکود اقتصادی هستیم و امیدواریم در نیمه دوم سال و پس از استقرار دولت یازدهم بر مسند امور شاهد بازگشت به رونق باشیم.

    بیطرفان افزود: این انجمن با آغاز بکار فعالیت خود از حدود سه سال گذشته، تعاملات خوبی را با بخش های علمی و دانشگاهی کشور برقرار کرده و به دنبال ایجاد دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های فنی و مهندسی با گرایش چاپ است و علاوه بر آن، برای ایجاد و راه اندازی انستیتوی تخصصی چاپ با دانشگاه صنعتی امیرکبیر رایزنی شده است.

    وی با نامشخص عنوان کردن گردش مالی این صنعت در ایران، اظهار داشت: گردش مالی آن در سطح جهانی نزدیک به هزار میلیارد دلار در سال است که چندین برابر صنعت بزرگ خودروسازی است؛ این صنعت همواره در یکی از رتبه های سوم تا ششم اقتصاد جهانی از نظر گردش مالی بوده و سومین بخش برخوردار از گردش مالی بالا در آمریکا است.

    این مقام مسئول یادآور شد: با توجه به پوشش تقریبی همه حوزه ها، انتظار می رود این صنعت از گردش مالی بالایی در اقتصاد کشور برخوردار باشد، اما از نظر بهره وری در سطح پایینی قرار دارد.

    وی عمده واردات این صنعت را در حوزه چاپ بسته بندی و چاپ صنعتی عنوان کرد و گفت: مشکل اصلی آن است که این صنعت در ایران زیرساخت صادراتی ندارد و برای آن برنامه ریزی نشده است.

    بیطرفان اضافه کرد: برای رقابت در این عرصه در سطح جهان، نیازمند شناخت بازار، نفوذ به بازارها و کارگشایی در حوزه صادرات هستیم؛ این در حالی است که با بروکراسی بالا در کشور مواجه بوده و شناختی خوبی از بازارهای منطقه نداریم.

    وی همچنین با اشاره به دیجیتالی شدن جهان امروز، تاکید کرد: آینده صنعت چاپ حرکت به سمت دیجیتالی شدن است و فناوری دیجیتال بسیار به این صنعت نزدیک است؛ بر این اساس انتظار می رود شاهد تحولات بزرگی در این صنعت در آینده باشیم و باید خود را برای مواجهه با آن آماده کنیم.

    رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران عنوان داشت: چاپ، صنعتی فنا ناپذیر و پویا بوده و از شکل و خدمتی به شکل و خدمت دیگر تغییر می یابد.

    به گفته وی، هرچند شاهدیم با گسترده شدن فضای مجازی در حوزه چاپ و نشر کتاب با کاهش سفارشات مواجه شده ایم، اما امروز کمتر حوزه ای را می توان یافت که صنعت چاپ به آن ورود نکرده باشد که از جمله آنها صنعت چاپ بسته بندی است.

    بیطرفان، خواستار به رسمیت شناختن این صنعت به عنوان صنعتی راهبردی و استراتژیک از سوی مسئولان کشور شد و گفت: اگر به توسعه همه جانبه می اندیشیم، صنعت چاپ یکی از ستون های اصلی آن است؛ صنعتی که امروز مالیات بر ارزش افزوده به معضلی کمرشکن برای آن تبدیل شده است.

    برچسب ها