عصر خودرو

سکه پس از ۳ افزایش متوالی وارد جاده نزولی شد

مچ‌اندازی بازارساز با دلالان

عصر بازار- در روزهایی که حساسیت به دلار زیاد شده و بازارساز به‌دنبال کنترل سقف است، یورو کانون نوسان معامله‌گران ارزی شده است.

مچ‌اندازی بازارساز با دلالان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ،در روزی که دلار نوسان خاصی نداشت، یورو از مرز 4 هزار و 800 تومان عبور کرد. یورو که روز دوشنبه با 40 تومان افزایش به بهای 4 هزار و 775 تومان رسیده بود، روز سه‌شنبه با 30 تومان افزایش به قیمت 4 هزار و 805 تومان رسید. به گفته شماری از بازیگران ارزی، کاهش حجم اسکناس نقدی ارز اروپایی مهم‌ترین عامل رشد آن بود. روز سه‌شنبه تا ساعت 3 بعدازظهر ارزش یورو در بازارهای جهانی تغییر چندانی نداشت، در نتیجه فعالان، تحرکات بازیگران داخلی را در افزایش قیمت موثرتر دانستند. نرخ برابری یورو دربرابر دلار در حوالی ساعت 3 بعدازظهر 2 روز گذشته، در نزدیکی محدوده 190/ 1 قرار داشت و تغییر خاصی را تجربه نکرد. یکی دیگر از نشانه‌های اثرگذاری معامله‌گران داخلی ناشی از نرخ حواله یورو بود. در چهارمین روز هفته نرخ حواله یورو حدود 100 تومان کمتر از نرخ نقدی آن در بازار آزاد بود؛ موضوعی که نشان‌دهنده سطح بالای تحرکات در بازار نقدی بود. برخلاف یورو، دامنه نوسانات دلار در روز سه‌شنبه کم بود.

    شاخص بازار ارز که روز دوشنبه با 10 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 884 تومان رسیده بود، روز سه‌شنبه با افزایش جزئی یک تومانی به قیمت 3 هزار و 885 تومان رسید. به‌نظر می‌رسد عرضه بیشتر دلار موجب شده است که قیمت این ارز چندان افزایش پیدا نکند، حال آنکه ارزش یورو در بازار داخلی بالاتر از بازارهای جهانی است. در واقع حباب قیمت یورو موجب می‌شود که موقعیت آربیتراژی در بازار شکل بگیرد. در این وضعیت، نوسان‌گیران دلار ارزان را از بازار خارج می‌کنند و به جای آن یورو وارد می‌کنند تا با قیمت بالاتری در بازار داخلی آن را به فروش برسانند. بازارساز ارزی می‌تواند برای خروج از این موقعیت یا قیمت دلار را بالا ببرد یا قیمت یوروی داخلی را پایین بیاورد.

    به گفته فعالان، در چهارمین روز هفته، نیروهای افزایشی بازار دلار محتاطانه رفتار کردند؛ هم زمان عرضه ارز از حدود ساعت یک بعدازظهر کمی پایین آمد و چنین رفتارهایی از سوی معامله‌گران منجر به کاهش دامنه نوسان شد. البته باید در نظر داشت که بخشی از معامله‌گران در برابر کاهش قیمت دلار به زیر قیمت 3 هزار و 875 تومان مقاومت کردند، همان‌طور که فروش‌های ارزی در نزدیکی محدوده 3 هزار و 890 تومان افزایش یافت. به گفته فعالان، یکی از عواملی که در کاهش دامنه نوسان اثر داشت، انتظار معامله‌گران نسبت به رفتار بازارساز بود. آنها باور دارند بازارساز در آستانه مرز 3 هزار و 900 تومان، عرضه خود را افزایش می‌دهد. این دسته در انتظار آن هستند که با ورود تقاضای جدید با جسارت بیشتری اقدام به خرید کنند، ولی روز شنبه رفتار احتیاطی را ترجیح دادند. سکه تمام بهار آزادی که در 3روز ابتدایی هفته در مسیر افزایشی قرار گرفته و 42هزار تومان افزایش را به ثبت رسانده بود، در روز چهارم هفته وارد جاده کاهشی شد. روز سه‌شنبه، این فلز گرانبها 11 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای یک میلیون و 255 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که در افت قیمت سکه نقش داشت، نبود افزایش اونس متناسب با انتظار معامله‌گران داخلی بود. بازیگران سبزه‌میدان انتظار داشتند پس از آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی، قیمت طلای جهانی در هفته جاری افزایش زیادی را تجربه کند ولی تا ساعت 3 بعدازظهر روز سه‌شنبه فلز زرد روی قیمت هزار و 330 دلار قرار داشت که تقاوت چندانی با روز دوشنبه نداشت.

    برچسب ها