عصر خودرو

لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی قربانی دادوستد فرانسوی‌ها

عصر بازار- درحالی که شرکت ملی نفت ایران و شرکت دانمارکی مرسک در فاصله یک قدمی امضای تفاهم‌نامه برای اجرای طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی قرار داشتند، خرید سهام بخش نفتی شرکت دانمارکی مرسک ازسوی توتال فرانسه باعث بروز نگرانی در طرف ایرانی شده و در حالی که مذاکره برای اجرای این طرح با مرسک ادامه دارد ایران از شرکت های بین المللی دیگر نیز برای مشارکت در اجرای طرح توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی دعوت کرده است.

لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی قربانی دادوستد فرانسوی‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی  اوایل سال جاری به بهره‌برداری رسید و تولید آزمایشی از این میدان مشترک اواخر اسفند سال 1395 آغاز شده و طرح آن با ظرفیت تولید 35 هزار بشکه نفت در روز به بهره‌برداری رسید.

    قرارداد خدماتی بیع متقابل این طرح در سال 1383 با شرکت پتروایران امضا شد. این طرح به عنوان یکی از طرح‌های زیرمجموعه شرکت نفت و گاز پارس مطابق برنامه زمانبندی اولیه قرار بود در طول ١٩ ماه به بهره برداری برسد که به دلایل متعدد، زمان اجرای پروژه به تعویق افتاد. پس از جدا شدن طرح از شرکت نفت و گاز پارس، سازمان مستقل این طرح با نام اختصاری SPOL از ابتدای سال 1393 با معرفی مجری، زیر نظر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران فعالیت خود را شروع کرد.

    اواخر اسفند سال گذشته بود که غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران از ارائه پیشنهاد از سوی شرکت دانمارکی مرسک درباره توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی خبر داد و در اواخر فروردین سال جاری نیز علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد این شرکت مطالعه فنی خود را ارائه کرده است.

    از آنجا که شرکت مرسک حدود 20 سال در آن سوی مرزها و در کشور قطر در همین لایه نفتی فعالیت می‌کرد کارشناسان بر این باور بودند این شرکت که اکنون فعالیتی در قطر ندارد به دلیل تجربه زیادی که در این حوزه دارد بهترین گزینه برای این میدان محسوب می‌شود. بر همین اساس مذاکره با مرسک به قوت خود باقی ماند و  کاردر حدود دو ماه گذشته اعلام کرد مذاکرات آغاز شده و مدل فنی آنها توسط تیم فنی ایران مورد بررسی قرار گرفته است. برای برداشت از لایحه‌های نفتی پارس جنوبی به جز مرسک هنوز کسی اظهار علاقه نکرده است.

    در نهایت کریم زبیدی، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت حدود یک ماه گذشته از تعیین تکلیف نحوه توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی خبر داد و  ضمن تشریح روند نتیجه مطالعات شرکت‌های بین‌المللی در وزرات نفت اعلام کرد  آخرین مطالعه‌ای که در کمیته‌های مربوطه مورد بررسی و تایید قرار گرفته، در مورد لایه‌های نفتی پارس جنوبی است که یک شرکت اروپایی برای توسعه آن اظهار تمایل کرده است. مطالعات این شرکت تایید شده و بعد از این که شورای عالی مخازن در مورد آن اظهار نظر کند، وارد مراحل امضای قرارداد می‌شود.

    این مباحث درحالی مطرح شد که طبق آخرین اخبار شرکت توتال فرانسه بخش نفتی مرسک را خریده و به نظر می‌رسد این اقدام باعث نگرانی ایران شده است. به طوری که زنگنه در آخرین اظهارات خود در مورد طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی گفت مذاکرات در این مورد ادامه دارد، اما خرید سهام بخش نفتی شرکت دانمارکی مرسک ازسوی توتال فرانسه تا حدی ما را نگران کرده است زیرا در این شرایط این شرکت فرانسوی مجری طرح (اپراتور) سمت قطری لایه نفتی پارس جنوبی هم خواهد بود و این موضوع نگران کننده است.

    وی در پاسخ به این پرسش که جایگزین مرسک در طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی چه شرکتی خواهد بود، گفت: وزارت نفت اعلام کرد از تعدادی شرکت‌ها مانند شرکت دولتی نفت برزیل (پتروبراس)، انی ایتالیا، شرکت انگلیسی-هلندی شل و پتروناس مالزی برای مذاکره در این باره دعوت کنند، با این حال می‌توان گفت مرسک در این زمینه تجربه خوبی داشت.ظرف سه تا چهار ماه آینده،  با شرکت‌های نفتی مذاکرات فشرده بازرگانی خواهیم داشت.

    براساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود تولید نفت از لایه نفتی به روزانه 120 تا 140 هزار بشکه در روز برسد.طبق آخرین اخبار اعلام شده شرکت مرسک پیشنهاد داده توسعه این میدان که نفت آن بسیار سنگین و گران است در سه فاز انجام شود.

    برچسب ها