عصر خودرو

دعوت اوپک از لیبی و نیجریه برای حضور در نشست ماه جاری

عصر بازار- اوپک از لیبی و نیجریه که دو عضو معاف از شرکت در توافق کاهش تولید این سازمان هستند، برای حضور در آخرین نشست کمیته وزیران در ۲۲ سپتامبر دعوت بعمل آورده است.

دعوت اوپک از لیبی و نیجریه برای حضور در نشست ماه جاری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، هیثم القیس، نماینده کویت در اوپک اظهار کرد: از این دو کشور خواسته شده است در نشست وین برای مشخص کردن آخرین تحولات در بخش نفت‌شان حضور پیدا کنند.

    امانوئل کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه پنج‌شنبه گذشته گفته بود تولید نفت این کشور شامل نفت خام و میعانات در حال حاضر حدود 2.2 میلیون تا 2.3 میلیون بشکه در روز است که شامل حدود 300 تا 400 هزار بشکه میعانات می‌شود.

    طبق آخرین نظرسنجی "اس اند پی گلوبال پلاتس"، تولید لیبی نیز بهبود یافته و در ماه ژوییه به 990 هزار بشکه در روز رسید که بالاترین سطح در سه سال گذشته بود اما این میزان تولید پیش از تعطیلی سه میدان نفتی شامل شراره با ظرفیت تولید 300 هزار بشکه در روز، الفیل 90 هزار بشکه در روز و حمدا 10 هزار بشکه در روز بود که از اواسط اوت حدود 360 هزار بشکه در روز از تولید این کشور را متوقف کرده است.

    به گفته هیثم القیس، اوپک با لیبی و نیجریه در خصوص برنامه‌هایشان صحبت خواهد کرد.

    تحت توافق کاهش تولید که از اول ژانویه سال جاری به اجرا درآمده، اوپک متشکل از 14 عضو به همراه 10 تولیدکننده نفت خارج از این سازمان به رهبری روسیه، ملزم هستند حدود 1.8 میلیون بشکه در روز از تولیدشان را تا مارس سال آینده کاهش دهند.

    این گروه در 20 سپتامبر یک نشست کمیته فنی برگزار خواهد کرد و به دنبال بررسی پیامدهای نفت شیل آمریکا بر بازار جهانی و تاثیر توفان هاروی خواهد بود.

    به گفته نماینده کویت در اوپک، برآورد می‌شود میزان تولیدی که از توفان هاروی مختل شده 700 هزار بشکه در روز بوده که ممکن است وضعیت بازار را تحکیم کند. تولید آمریکا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون 500 هزار بشکه در روز در مقایسه با سال 2016 افزایش پیدا کرده است.

    پس از نشست کمیته فنی در 20 سپتامبر، نشست کمیته مشترک وزیران که متشکل از وزیران نفت کشورهای کویت، روسیه، ونزوئلا، الجزایر، عمان و عربستان سعودی است در 22 سپتامبر برگزار می‌شود.

    منابع آگاه به پلاتس اظهار کردند که عربستان سعودی و روسیه به دنبال تمدید مدت توافق کاهش تولید به مدت سه ماه دیگر تا ژوئن هستند تا تعهدشان برای مدیریت بازار را نشان داده و نگرانی‌ها نسبت به این که تولید کنندگان پس از پایان توافق،  به جنگ سهم بازار بازخواهند گشت را تخفیف دهند.

    برچسب ها