عصر خودرو

سیاست نفت ارزان ریاض شکست خورده است؟

عصر بازار- در حالی که افت شدید قیمت نفت درآمدهای عربستان سعودی را کاهش داده است به نظر می رسد این کشور با یک تصمیم اجتناب ناپذیر روبروست: کاهش یارانه های انرژی، یا پذیرش شکست در سیاست نفتی ای که در پیش گرفته است.

سیاست نفت ارزان ریاض شکست خورده است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از تسنیم، رویترز طی گزارشی نوشت: عربستان با یک تصمیم اجتناب ناپذیر روبروست: کاهش یارانه های انرژی، یا پذیرش شکست در سیاست نفتی ای که در پیش گرفته است.

    اگر ریاض تصمیم به کاهش یارانه های انرژی بگیرد، آستانه تحمل درد عربستان به صورت جدی مورد سنجش قرار خواهد گرفت.

    قیمت نفت حدودا 50 دلاری برای عربستانی که در سال های گذشته توانسته بود با قیمت پایین برق، سوخت و گاز شهروندان خود را به صورت نسبی راضی نگه دارد، یک مشکل عمده به شمار می رود. بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول، یارانه 107 میلیارد دلاری ای که عربستان هر سال پرداخت می کند، 3 هزار و 395 دلار به ازای هر شهروند سعودی است.

    این رقم عظیم در حال به وجود آوردن یک شکاف بزرگ در سیاست های مالی عربستان است. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که  کسری بودجه عربستان ممکن است امسال به 20 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور برسد. انرژی ارزان همچنین موجب تشویق شهروندان به استفاده بیشتر شده است. تقاضا در عربستان سالانه 8 درصد در حال رشد است و نفتی که می تواند به بازارهای جهانی صادر شود، در داخل مصرف می گردد.

    اجرای طرحی برای جایگزینی گاز مایع و در نهایت انرژی اتمی با نیروگاه های تولید برقی که با نفت کار می کنند، سال ها طول می کشد و مستلزم میلیاردها دلار سرمایه گذاری است.

    روی کاغذ، کاهش یارانه ها، حدود دو سوم کمبود بودجه عربستان را جبران خواهد کرد. اما در واقعیت همه چیز به این آسانی نیست. سعودی ها حدود 15 سنت در هر لیتر برای یک باک بنزین پرداخت می کنند. خودروهای با مصرف بالای سوخت و کولرهای قدرتمندی که برق زیادی مصرف می کنند نیز میزان مصرف خود را دارند. نیروگاه های برق عربستان در گرم ترین ماه های سال هر روز 900 هزار بشکه نفت مصرف می کنند، که تقریبا ده درصد کل تولید نفت این کشور است.

    با این وجود، به دشواری می توان از حذف یارانه های انرژی در این کشور چشم پوشید. افزایش هزینه های انرژی موجب بالارفتن نرخ تورم در عربستان خواهد شد، اما بعید است ناآرامی های سیاسی شدیدی در نتیجه این اقدام رخ بدهد.

    بر اساس این گزارش قیمت جهانی نفت از اواسط سال 2014 به نصف کاهش یافته و این در حالی است که مداخله نظامی مستقیم عربستان در یمن نیز هزینه های سنگینی را به این کشور تحمیل کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها