عصر خودرو

مدیر عامل بورس انرژی:

گاز طبیعی و ال ان جی به بورس انرژی می‌روند

عصر بازار- مدیر عامل شرکت بورس انرژی با تشریح مبنای قیمت گذاری گازوئیل در این بازار گفت: مطالعات پژوهشی برای تشکیل پلت فرمی به منظور انجام معاملات گاز طبیعی و LNG در بورس انرژی آغاز شده است.

گاز طبیعی و ال ان جی به بورس انرژی می‌روند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار»، سید علی حسینی در گفت‌وگو با  فارس با اشاره به در پیش بودن سومین اجلاس اعضای اوپک گازی دنیا در تهران، عنوان کرد: بر اساس موضوع اولیه‌ای که با وزارت نفت طرح شده است، در حال مطالعه راههای ورود گاز طبیعی و ال ان جی به بورس انرژی و راه اندازی بازاری شفاف و منسجم برای آن هستیم.

    مدیر عامل بورس انرژی افزود: این موضوع هنوز در مرحله طراحی است و باید به شرکت گاز و وزارت نفت پیشنهاد دهیم، گاز ، وضعیت خاصی دارد و مسائل فنی آن و ایجاد بازار برای آن تاثیر گذار است. ماهیت معاملات گاز شاید مشابه معاملات برق باشد، بنابراین با توجه به اینکه پلت فرم معاملات برق در بورس انرژی ایجاد شده است، امیدواریم از این تجربه برای راه اندازی معاملات گاز استفاده کنیم.

    حسینی با بیان اینکه معاملات بنزین وارداتی اکنون اولویت بورس انرژی نیست، گفت: اکنون 5 فرآورده اصلی یعنی نفت خام، نفت کوره، نفت گاز و نفت سفید که در مرحله پذیرش قرار دارد، اولویت بورس انرژی برای معاملات در حوزه سوخت‌ فسیلی است.

    وی از جهش معاملات برق در بورس انرژی خبر داد و گفت: در زمینه معاملات برق در آبانماه امسال 11 شرکت توزیع از طرف نواحی توزیع برق موظف به خرید برق از بورس شده‌اند و حجم منابعی که به بازار برق اختصاص یافته، بیش از 300 میلیارد تومان است که سبب جهش چند برابری در این بازار خواهد شد.

    حسینی به معاملات گازوئیل در بورس انرژی نیز اشاره کرد و گفت: عرضه گازوئیل از 3 هفته قبل با حجم 4 تا 5 هزار تنی در بورس انرژی آغاز شده، اما به دلیل وجود اختلاف 5 دلاری در حق بیمه ( پریمیوم ) عرضه ها هنوز منجر به معامله نشده است.

    وی اظهار امیدواری کرد، از هفته آینده معامله گازوئیل در بورس انرژی با موفقیت انجام شود.

    حسینی درباره مبنای قیمت گذاری گازوئیل در بورس انرژی هم افزود: قیمت گازوئیل بر مبنای حق بیمه (پریمیوم) محصول و نسبت به قیمت‌های سه ماهه و متغیرهای تاثیر گذار بر قیمت جهانی نفت خام تعیین می شود و در این زمینه نشریه platts ، مرجع اولیه قیمت ها  در عرضه های بین المللی خواهد بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها