عصر خودرو

استقراض کردستان عراق از روس‌نفت برای تسویه بدهی

عصر بازار- کردستان عراق برای کمک به حل و فصل پرونده ای که در دادگاه لندن در جریان بود، به میزان یک میلیارد دلار از خریداران نفت خود شامل روس‌نفت روسیه، پول استقراض کرده است.

استقراض کردستان عراق از روس‌نفت برای تسویه بدهی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، منابع صنعتی اظهار کرده‌اند دولت منطقه‌ای کردستان در بخشی از قراردادهای فاینانس صادرات نفت فعلی تغییراتی داده است تا برای تسویه پرونده حقوقی قدیمی با شرکت دانا گاز و شرکایش، پول کافی تهیه کند.

    حل و فصل این مرافعه حقوقی که هفته گذشته اعلام شد، نشانه دیگری از تلاش این منطقه نیمه خود مختار برای مرتب کردن وضعیت مالی خود در آستانه همه‌پرسی برنامه‌ریزی شده در ماه جاری در خصوص استقلال از دولت مرکزی عراق است.

    منطقه کردستان همچنین هفته گذشته با تولیدکنندگان نفت کلیدی در سرزمین خود برای تسویه مانده بدهی‌هایش، قراردادهایی امضا کرد.

    یک منبع صنعتی آگاه به رویترز گفت: بدهی‌های کردستان به تولیدکنندگان نفت و هزینه‌های حقوقی این منطقه تسویه شده و دولت منطقه کردستان آماده برگزاری همه‌پرسی با یک امتیاز مثبت می‌شود.

    مجید جعفر، مدیرکل هیات مدیره دانا گاز اظهار کرد: دولت منطقه‌ای کردستان علنا هدف تسویه بدهی‌ها با سرمایه‌گذاران را اعلام کرده و با این اقدام برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌شود و آنها می‌توانند ذخایر خود را سریع‌تر توسعه داده و سرمایه بیشتری تهیه کنند.

    کردستان موافقت کرد برای حل و فصل شکایت 2.34 میلیارد دلاری دانا و شرکایش در کنسرسیوم پرل بر سر پول پرداخت نشده تولید نفت، یک میلیارد دلار پرداخت کند. این پرونده تا زمان توافق هفته گذشته، سال‌ها در جریان بود.

    کردستان برای کمک به تهیه این پول از روس‌نفت و معامله‌گرانی ماند ترافیگورا درخواست کرد توافق‌های پیش فاینانس صادرات نفت را مورد بازبینی قرار داده و بخشی از پرداخت‌ها را به تعویق بیندازند.

    پیش از دور اخیر وام‌دهی شرکت‌های بازرگانی و روس‌نفت به دولت منطقه کردستان، حدود سه میلیارد دلار که با فروش نفت تضمین شده بود، پرداخت کرده بودند. از یک میلیارد دلاری که دولت منطقه‌ای کردستان به دانا و شرکای کنسرسیوم پرل پرداخت خواهد کرد، 400 میلیون دلار به این منطقه نیمه خودمختار عراق باز می‌گردد که در آن کنسرسیوم موافقت کرده است سرمایه‌گذاری‌ها را برای توسعه تولید گاز افزایش دهد.

    برچسب ها