عصر خودرو

بازار کار هم به کمک اونس آمد؛

جهش ۴ درصدی طلای آگوست

عصر بازار- ارزش فلز زرد در هشتمین ماه میلادی ۴ درصد جهش کرد.

جهش ۴ درصدی طلای آگوست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا که در ماه جولای، نخستین ماه نیمه دوم سال 2017 حدود 2 درصد رشد کرده بود، پنج‌شنبه، آخرین روز ماه آگوست را با قیمت 1321 دلار به پایان برد تا در دومین ماه نیمه دوم 52 دلار گران‌تر شده باشد. جمعه، نخستین روز ماه سپتامبر با تعدیل روند آغاز شد، اما اونس همچنان قوت خود را حفظ کرده است. تا ساعت 5 بعدازظهر روز گذشته، اونس به قیمت 1319 رسید و در این ساعت بازار تحت‌تاثیر گزارش اشتغال‌زایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه آگوست قرار گرفت.

    براساس این گزارش، ایالات‌متحده در ماه گذشته میلادی 156 هزار شغل ایجاد کرده است. رقم مورد انتظار 180 هزار شغل بود. نرخ بیکاری با تغییر اندک به 3/ 4درصد رسیده، اما داده‌های حداقل حقوق هم بدتر از انتظار بودند. داده‌های بد این گزارش، روند طلا را افزایشی کرد و قیمت هر اونس طلا تا 1329 دلار بالا رفت اما بلافاصله رو به تعدیل گذاشت. بهایی که تا ساعت 8 عصر جمعه به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1320 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی نخستین روز ماه نهم میلادی و آخرین روز هفته کاری گذشته رقم خورده باشد.

    اونس طلا که سه‌شنبه تحت‌تاثیر آزمایش موشکی کره‌شمالی نوسان‌های زیادی را تجربه کرده بود، چهارشنبه عمدتا پیرامون مرز 1310 دلار نوسان کرد و در نهایت روی همان قیمت 1308 دلار روز قبل ایستاد. اونس سه‌شنبه شاهد سودگیری معامله‌گران از اوج روزانه 1326 دلاری شده بود و چهارشنبه هم تحت‌فشار فروش‌ها ماند. همزمان جهش اصلاحی شاخص دلار هم مانع طلا بود. شاخص دلار که سه‌شنبه با رشدی اندک از کف 15 ماهه روی عدد 24/ 92 واحد ایستاده بود، چهارشنبه تا عدد 88/ 92 واحد بالا آمد. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز چهارشنبه خود نوشت: «پس از تحولات سه‌شنبه، ریسک‌پذیری در بازارها دوباره جهش کرده است و این عاملی منفی برای فلزات گرانبهاست.» در این روز همچنین داده‌های خوبی از اقتصاد آمریکا منتشر شد که به ضرر طلا کار کرد. براساس گزارش ADP، بخش خصوصی آمریکا در ماه آگوست 237هزار شغل ایجاد کرده است. رقم موردانتظار 185 هزار مورد بود. همچنین رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل دوم سال میلادی 3 درصد عنوان شده که بهترین رشد در دو سال گذشته بوده است. رقم مورد انتظار 8/ 2 درصد بود. با افزایش ریسک‌پذیری بازارها، رشد بورس‌ها هم به ضرر طلا کار کرد، اما بهای نفت‌خام در سومین روز هفته نوسان کمی داشت. اما پنج‌شنبه روز جهش دوباره طلا بود تا اونس ماه آگوست را در محدوده 1320 دلار به پایان ببرد. شاخص دلار در این روز دوباره تا عدد 66/ 92 واحد پایین آمد. همچنین با ماندن اونس در کانال 1300 دلار، تحلیل‌های فنی نیز به نفع فلززرد کار کردند تا خریدها به‌شدت افزایش پیدا کند. به این ترتیب، اونس به اوج 10 ماهه بازگشت. ریسک‌پذیری و توجه بورس‌ها به داده‌های خوب اقتصادی از آمریکا، منطقه یورو و چین، پنج‌شنبه هم ادامه داشت اما این عوامل کاهشی، مانع جهش طلا نشدند. یک دلیل دیگر رشد طلا، جهش بهای نفت خام از کف 5 هفته‌ای بود که همان روز تجربه شده بود.

    روز جمعه با نوسان‌های انتظاری شروع شد که با توجه به اهمیت گزارش عصر جمعه دولت آمریکا عجیب نبود. اونس جمعه را با بهای 1320 دلار آغاز کرد و بعد به نوسان‌هایی با دامنه محدود در انتهای کانال 1310 دلار رو آورد. چنان‌که اشاره شد، بازار پس از انتشار گزارش اشتغال‌زایی پرنوسان‌تر شد، اما قیمت نهایی هفته در گزارش بعدی پیش‌روی شما خواهد بود.

    برچسب ها