عصر خودرو

بازار جهانی نفت در هفته گذشته مطلوب اوپک بود

عصر بازار- وقوع طوفان «هاروی» در آمریکا و تعطیلی پالایشگاه های ایالت تگزاس در هفته گذشته سبب کاهش تقاضای پالایشگاه ها برای نفت و ارزانی موقت این کالا شد اما مجموع حوادث بازار جهانی نوید افت مازاد عرضه و رشد قیمت طلای سیاه را در هفته های آینده می دهد.

بازار جهانی نفت در هفته گذشته مطلوب اوپک بود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، یکی از تحولات مثبت بازار جهانی نفت در هفته اخیر کاهش تولید روزانه نفت نیجریه درماه ژوئیه بود.

    «امانوئل ایبه کاچیکوو» وزیر نفت این کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) اعلام کرد تولید نفت نیجریه بجز میعانات گازی، در این مقطع حدود یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز بوده است.
    کاچیکوو گفت: برخی از خط لوله های انتقال، فرسوده شده و علت برخی توقف های تولید نفت همین مشکلات فنی و نگهداری است و دلایل نظامی ندارد.

    ** مکزیک
    تولید نفت مکزیک نیز به تازگی به کمترین میزان در 22 سال اخیر رسید. تولید نفت شرکت ملی نفت این کشور، «پیمکس»، در ماه ژوئیه برای نخستین بار از بیش از دو دهه گذشته به کمتر از دو میلیون بشکه در روز رسید.
    میانگین تولید نفت این شرکت در مقطع یادشده یک میلیون و 990 هزار بشکه در روز گزارش شد.
    پیش از این، تولید نفت مکزیک در اکتبر 1995 به یک میلیون و 900 هزار بشکه در روز رسیده بود اما این روند در 13 سال گذشته همواره رو به کاهش بوده است.

    ** ونزوئلا
    صنعت نفت ونزوئلا نیز که در بحران اقتصادی به سر می برد، در هفته گذشته با تحریم آمریکا روبرو شد.
    «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا، در هفته اخیر فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن، معاملات اعتباری با دولت ونزوئلا و شرکت ملی نفت این کشور (پی دی وی اس ای) ممنوع شد.
    «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا، اعلام کرد که این فرمان ترامپ در نهایت به ضرر خود آمریکا تمام خواهد شد، زیرا سبب توقف صادرات نفت ونزوئلا به ایالات متحده می شود و پالایشگاه «سیتگو پترولیوم» که زیرمجموعه آمریکایی شرکت دولتی نفت «پی دی وی اس ای» در آمریکاست، تعطیل می شود؛ به این معنی که مشاغل شهروندان آمریکایی و سرمایه گذاری آنها مورد تهدید قرار خواهد گرفت.
    ونزوئلا عضو اوپک است که 95 درصد از درآمدهای خود را از صادرات نفت تامین می کند.

    ** لیبی
    در پی تنش ها و درگیری های داخلی در لیبی نیز، تولید نفت دو میدان دیگر در این کشور متوقف شد.پس از آنکه گروه‌های مسلح، خطوط لوله انتقال نفت دو میدان نفتی «الفیل» و «حمزه» را به انحصار خود درآوردند، تولید نفت این دو میدان متوقف شد.
    تولید نفت لیبی، در ماه ژوئیه به بیشترین میزان در چهار سال اخیر و صادرات آن، به بالاترین میزان در سه سال گذشته رسیده بود.
    «شراره» بزرگ ترین میدان نفتی این کشور عضو اوپک، حدود یک هفته است که تعطیل شده و هنوز فعالیت خود را از سر نگرفته است.

    **تنش نظامی میان کره شمالی و آمریکا
    از عوامل رشد احتمالی چشمگیر قیمت جهانی نفت، افزایش تنش میان کره شمالی و آمریکاست.
    «جفری سوآت» استراتژیست ارشد موسسه سرمایه گذاری «رایموند جیمز» آمریکا، گفت: هر گونه جنگ احتمالی میان آمریکا و کره شمالی می تواند قیمت هر بشکه نفت را به 150 دلار سوق دهد؛ این درحالی است که جنگ میان آمریکا و کره شمالی متصور نمی شود، اما در صورت شکل گرفتن چنین واقعه ای، باید منتظر سر به فلک کشیدن قیمت نفت باشیم.

    ** اوپک
    تحولات ذکر شده (نیجریه، ونزوئلا، لیبی و کره شمالی) به طور ناخودآگاهانه همسو با توافق کاهش تولید اوپک به نظر می رسد و به مهار مازاد جهانی عرضه نفت و رشد قیمت این کالا کمک می کند.
    کمیته مشترک وزارتی نظارات بر تولید اعضای اوپک و غیراوپک نیز اعلام کرده است امکان تمدید توافق کاهش تولید برای پس از مارس 2018 وجود دارد.
    این کمیته در هفته گذشته با اطمینان اعلام کرد بازار نفت در جهت درستی رو به حرکت است و برای تثبیت بازار نفت همه گزینه ها از جمله تمدید توافق کاهش تولید برای پس از ماه مارس، وجود دارد.
    این کمیته اعلام کرد ذخایر تجاری نفت در ماه ژوئیه کاهش یافته است و کمیته وزارتی، به نظارت خود بر بازار نفت ادامه می دهد.
    روسیه و عربستان نیز که با تمدید توافق کاهش تولید موافقند برای تمدید آن برای سه ماه دیگر تا پایان ماه ژوئن 2018 میلادی می کوشند.
    «الکساندر نواک» و «خالد الفالح» وزیران انرژی روسیه و عربستان، از نشست ماه ژوئیه که در سن پترزبورگ برگزار شد، به طور پیاپی در حال مذاکره درباره این موضوع هستند.
    از جمله موافقان جدی دیگر ادامه اجرای توافق اوپک، ونزوئلاست. همانطور که ذکر شد این کشور متکی به نفت که با تحریم آمریکا و بحران اقتصادی شدیدی روبروست، سخت نیازمند رشد قیمت های نفت است.
    «اولوخیو دلپینو» که هفته گذشته دوباره به سمت وزیر نفت این کشور برگزیده شد، اعلام کرد قصد دارد پیش از نشست بیست و دوم سپتامبر کمیته نظارتی مشترک اوپک و غیراوپک در یک سفر 10 روزه با وزیران انرژی عربستان و روسیه نشستی داشته باشد و درباره نحوه اجرای توافق کاهش تولید نفت و لزوم ایجاد تغییرات در آن در صورت لزوم گفت و گو کند.

    ** بازار نفت ایران
    منابع تجاری و آمار رسیده از رصد کشتی ها حاکی است واردات نفت «اسار اویل» هند از ایران با بیش از 18 درصد کاهش سالیانه در ماه ژوئیه 2017میلادی به حدود 152 هزار بشکه در روز رسیده اما در مجموع صدور نفت ایران به هند کاهش نیافته است.
    ایران در ماه ژوئیه 502 هزار بشکه در روز نفت خام به شرکت های دولتی و خصوصی هند صادر کرده، در حالی که میزان واردات نفت هند از ایران در ماه ژوئن فقط 83 هزار بشکه در روز بوده است.
    شرکت اسار در هفت ماه نخست سال جاری میلادی به طور میانگین 151 هزار و 300 بشکه در روز نفت از ایران خرید که 4.8 درصد کمتر از سال 2016 میلادی بود.
    ایران همچنین در ماه ژوئیه جایگاه پنجم صدور نفت به چین را به دست آورد و این میزان در مقطع یاد شده با 0.45 درصد افزایش ماهانه، به 568 هزار و 720 بشکه در روز رسید که پس از روسیه، عربستان، آنگولا و عراق مقام پنجمی صدور نفت به چین را کسب کرد.
    حجم صادرات نفت روسیه به چین در این مقطع یک میلیون و 170 هزار بشکه در روز بود.
    افزون بر این، تولید نفت ایران به بیشترین میزان در هشت سال اخیر رسیده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که برداشت روزانه نفت ایران به عنوان سومین تولید کننده بزرگ نفت در اوپک در ماه ژوئیه با 10 هزار بشکه در روز افزایش ماهانه به سه میلیون و 800 هزار بشکه رسید.
    تولید نفت ایران در این مقطع شاهد 0.3 درصد رشد ماهانه و 4.9 درصد رشد سالانه بوده و به بیشترین میزان خود از هشت سال اخیر رسیده است.
    بازار انرژی های تجدیدپذیر ایران نیز از لحاظ بین المللی آنقدر طرفدار پیدا کرده است که سرمایه گذاران خارجی حاضرند در مجموع سه میلیارد و 600 میلیون دلار برای توسعه پروژه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر در این کشور سرمایه گذاری کنند و تا سال 2022 میلادی پنج گیگاوات به تولیدبرق از طریق سوخت پاک بیفزایند.
    بر اساس تحلیل‌های موسسه خاورمیانه، ایران به عنوان دارنده چهارمین ذخایر اثبات شده نفت جهان و دومین ذخایر گاز طبیعی، برای تامین نیازهای انرژی خود به شدت بر سوخت های فسیلی متکی است و ظرفیت تولید انرژی های تجدیدپذیر آن تنها 360 مگاوات است.
    به پیش بینی موسسه انرژی اسپکت، انتظار می رود با توجه به افت سطح ذخیره سازی جهانی نفت در هفته ها و ماه های اخیر و کاهش شکاف میان عرضه و تقاضا، قیمت این کالا افزایش یابد؛ اگرچه قیمت هر 2 شاخص نفت برنت و دبلیو.تی.آی (وست تگزاس اینترمدیت) در چند روز گذشته در پی طوفان شدید آمریکا کاهش داشته است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو