عصر خودرو

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران خبر داد

عرضه اولیه ۱۳ شرکت در بورس تهران طی ۱۲ ماه آینده

عصر بازار- مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: انتظار دارد در طی ۱۲ ماه آینده، سهام ۱۳ شرکت برای اولین بار در بورس عرضه عمومی شود، در حالی که این رقم در سال گذشته ۷ مورد بوده است.

عرضه اولیه ۱۳ شرکت در بورس تهران طی ۱۲ ماه آینده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، برخی از مهمترین شواهد وقوع تغییر در ایران از زمان توافق هسته ای که در نتیجه لغو تحریم ها این کشور شاهد آن بوده، در بازار بورس تهران رخ داده است.

    به گفته حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، در طی 18 ماه گذشته، حدود 193 هزار نفر برای کسب مجوز معامله در بورس اقدام کرده اند. از ابتدای آغاز سال شمسی جاری، حداقل 45 شرکت خواستار قرار گرفتن سهام آنها در فهرست فروش در بورس شده اند و وی انتظار دارد در طی 12 ماه آینده، سهام 13 شرکت برای اولین بار در بورس عرضه عمومی شود، در حالی که این رقم در سال گذشته 7 مورد بوده است.

    وی افزود: از زمان اجرایی شدن توافق برجام در ژانویه 2016، «بازار در حال رشد است.» قالیباف اصل که در مصاحبه با بلومبرگ سخن می گفت افزود، انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور در ماه می یک «سیگنال مثبت» دیگر برای ادامه وضعیت رو به رشد بازار بوده است.

    پیام افضلی، رئیس بخش سرمایه گذاری بانکی در موسسه کیان کپیتال گفت، ارزش سهام های معامله شده در تهران در سال 2016 بیش از دو برابر شده و به معادل حدود 19.6 میلیارد دلار رسیده و شاخص اصلی بورس تهران افزایشی 29 درصدی داشته است. در نیمه نخست سال 2017، این شاخص یک درصد کاهش داشت و ارزش سهام معامله شده 37 درصد کاهش یافت. همه این کاهش ناشی از روی کار آمدن ترامپ نبود.

    وی افزود: «به دلیل این واقعیت که نرخ بهره در ایران بسیار بالاست، ما احساس منفی نادرستی در بازار داریم... اگر شما پولتان را در بانک بگذارید می توانید سود بیشتری دریافت کنید. اما پیام ارسال شده از سوی دولت در طی یک سال و نیم گذشته این بوده که ما داریم سیاست هایی را برای کاهش نرخ سود بانکی به اجرا می گذاریم و این بر احساس سرمایه گذاران نسبت به ریسک کردن و ورود به بازار بورس تاثیر مثبت خواهد گذاشت.»

    قالیباف اصل افزود، سرمایه گذاران از اقداماتی که ترامپ ممکن است صورت دهد نگران نیستند. وی در ادامه گفت: «سیاست مهم است، اما همه چیز به اخبار سیاسی برنمی گردد...بازار به متغیرهای اقتصادی واکنش نشان می دهد.» به گفته قالیباف اصل، هرچند انتخاب ترامپ و فشار وی بر ایران کمکی به بازار نکرده، اما تاثیر واقعی عامل ترامپ بر بازار تنها در صورت اقدامات وی برای به خطر انداختن توافق هسته ای احساس خواهد شد و صرف حرف های او تاثیر چندانی ندارد.

    قالیباف اصل در ادامه این مصاحبه گفت، بر خلاف علاقمندی ای که سرمایه گذاران داخلی به بورس نشان داده اند، سرمایه گذاران خارجی به کندی اقدام به مشارکت کرده اند که بخشی از این ناشی از مشکلات انتقال پول به ایران و نبود شبکه های جاافتاده واسطه ای است...اینها مسائلی است که باید به آنها پرداخته شود... برخی بانک های سرمایه گذاری در خارج از کشور به دنبال خرید شرکت های واسطه ای در ایران و ایجاد روابط واسطه ای هستند. اگر این اتفاق بیافتد، حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار بورس ایران بیشتر خواهد شد.»

    از جمله دیگر اظهارات قالیباف اصل در این مصاحبه شامل موارد زیر بود:

    -بورس تهران موافقتنامه های اولیه ای با 12 بورس خارجی امضا کرده و در حال «مذاکرات جدی» با بورس استانبول در مورد قرار دادن اوراق قرضه با درآمد ثابت در فهرست آن است.

    -به دولت پیشنهاد شده که شرکت ها بتوانند اوراق قرضه ارزش گذاری شده به ارزهای خارجی منتشر کنند. بانک مرکزی در حال بررسی این ابتکار است که می تواند به شرکت های داخلی کمک کند نیازهای ارزی خود را تامین نموده و ریسک ارزی سرمایه گذاران خارجی را کاهش دهند.

    -میزان سرمایه خارجیان در بورس تهران به بیشتر از یک درصد کل سرمایه در گردش بورس نمی رسد. سرمایه گذاران خارجی در 36 صنعت از 38 صنعت ارائه شده در بورس شامل نفت، گاز، پتروشیمی، معدن و مواد غذایی حضور دارند.

    -اگر پیچیدگی های انتقال پول به کشور حل شود «پتانسیل اختصاص سهم بالایی از بورس تهران به سرمایه گذاران خارجی وجود دارد.»

    برچسب ها