عصر خودرو

دبیر کل کانون کارگزاران بورس تهران خبر داد

درخواست کارگزاران برای لغو فرآیند رتبه‌بندی به سازمان بورس رفت

عصر بازار: یک مقام مسئول در کانون کارگزاران بورس تهران گفت: با توجه به رشد بازار سرمایه در سال‌های اخیر و افزایش هزینه شرکت‌های کارگزاری، درخواست لغو فرایند رتبه بندی این نهادهای مالی به سازمان بورس ارایه شد.

درخواست کارگزاران برای لغو فرآیند رتبه‌بندی به سازمان بورس رفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار » به نقل از فارس، روح الله میر صانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران عنوان کرد: برخی دستورالعمل‌های الزام آور سازمان بورس در زمینه عملیات شرکت های کارگزاری برخی اوقات به تحمیل هزینه های غیر ضروری انجامیده که در نهایت صنعت کارگزاری را با مخاطرات جدی مواجه کرده است.

    وی افزود: برخی دستورالعمل ها ، شرکت های کارگزاری را ملزم به استخدام نیروهای انسانی بر اساس مدارک حرفه ای غیر ضروری می کند، در حالی که فقط افزایش هزینه های پرسنلی را برای کارگزاری ها در پی دارد.

    این مقام مسئول با بیان اینکه شرکت های کارگزرای خواهان استفاده بهینه از منابع انسانی هستند،افزود: درخواست توقف فرایند رتبه بندی شرکت های کارگزرای به دلیل هزینه های تحمیل شده از بابت این دستورالعمل به سازمان بورس ارایه شده و طی آن درخواست شده که با توجه به رشد و توسعه ابعاد بازار سرمایه در سال های اخیر و پیشرفت سریع صنعت کارگزاری ، جریان رتبه بندی از این پس از سوی نهاد های صنفی اسن صنعت دنبال شود.

    وی بر این باور است سازمان بورس در جایگاه نهاد ناظر بر بازار سزمایه نباید متولی رتبه بندی کارگزاری ها باشد از سویی دیگر فرایند این عملیات بسایر هزینه بر بوده به طوری که در هر فرایند مبلغ یک میلیون تومان هزینه اضافی به شرکت های کارگزاری تحمیل می کند.

    میر صانعی از دریافت هزینه ای تحت عنوان حق دسترسی کارگزار به سامانه معاملات بورس نیز انتقاد کرد و گفت: در حالی که شرکت مدیریت و فناوری بورس بابت پشتیبانی و میزبانی از هسته مرکزی معاملات مرجع اصلی دریافت حق دسترسی به سامانه معاملات است اما شرکمت بورس معلوم نیست، بر پایه چه قانون و دلیلی مبلغی را تحت این عنوان از کالرمزد معاملات کارگزاری ها کسر می کند.

    این در حالی است که با توجه به کاهش حجم معاملات بازار سهام به نظر می رسد شرکت بورس با تحمیل هزینه هایی همچون حق دسترسی به سامانه معاملات سعی در جبران درآمد های کاهش یافته خود دارد.

    دبیر کل کانون کارگزاران با بیان اینکه هم اینک 107 شرت کارگزرای فعال در بازار سرمایه ایران مشغول به کار هستند ، عنوان کرد: شرکت های کارگزاری نزدیک به یک هزار میلیاد تومان اعتبار خرید به مشتریان خود طی سالیان گذشته داده اند که به عنوان مطالبات مشکوک الوصول محسوب نمی شود.

    با توجه به کاهش ارزش سهام در 20 ماه گذشته و مواجه شدن برخی سرمایه گذاران با مشکل بدهی و لزوم تسویه معاملات اعتباری ، این دارایی ها به عنوان وثیقه در اختیار کارگزاری قرار می گیرد . اینکه گفته می شود ارزش وثایق شرکت های کارگزاری با کاهش شدید مواجه شده و به عنوان مطالبات مشکوک الوصول محسوب می شود، ادعایی درستی نیست و صحت ندارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها