عصر خودرو

مزایای بورس کالا از نگاه گروه مطالعه آنکتاد؛

آمارهایی که به فعالان اقتصادی قدرت پیش بینی می دهد

عصر بازار: از آنجا که قیمت های بورس کالا نمایانگر اطلاعات بازار است، این قیمت ها بازتاب دقیق وضعیت واقعی عرضه و تقاضا هستند؛ این مسئله علایم قدرتمندی را ارسال می کند که به دست اندرکاران بازار امکان می دهد در زمینه ی تولید، خرید و سرمایه گذاری آگاهانه تصمیم بگیرند.

آمارهایی که به فعالان اقتصادی قدرت پیش بینی می دهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، سودمندی بورس های کالا در توانایی نهادی آنها برای حذف یا کاهش هزینه های سنگین معاملات نهفته است که اغلب بر دوش دست اندرکاران زنجیره ی عرضه در کشورهای درحال توسعه سنگینی می کند. بورس کالا هزینه های معامله را با ارائه خدمات ارزانتر از هزینه هایی که در صورت اقدام در خارج از چارچوب نهادی بورس کالا بر آنها تحمیل می شود کاهش می دهد. از جمله می توان به هزینه های مرتبط با یافتن خریدار یا فروشنده ی مناسب، مذاکره بر سر شرایط قرارداد، تأمین منابع مالی برای معاملات، مدیریت اعتبارات، نقدینگی و انتقال محصولات و داوری در بحث های میان طرف های قراردادی اشاره کرد. بنابراین با کاهش هزینه های طرف های یک معامله بالقوه، بورس کالا می تواند تجارت را تحریک کند.

    علاوه بر این، بورس های کالایی می توانند به تولید، انبارسازی، بازاریابی و فرآوری محصولات کمک کنند و عملکرد کلی بخش های مختلف را بهبود ببخشند. دقیقاً به دلیل این مزیت هاست که اقتصادهای درحال  گذار و در حال توسعه که دارای بخش های صنعتی و کشاورزی بزرگی هستند در سالهای اخیر از بورس های کالا استقبال کرده اند.

    به طور مشخص، یک بورس کالا می تواند یک یا چند نوع کارکرد بالقوه داشته باشد و اینکه در عمل چه کارکردی دارد، به ماهیت بورس و شرایط هر کشور بستگی دارد. برای بورس هایی که معاملات نقدی یا فعالیت های پشتیبانی ارائه می کنند، کارکرد نهادی بورس کالا در تسهیل معامله، یعنی گرد هم آوردن خریداران و فروشندگان و سپس تحمیل چارچوبی از قوانین که اعتماد مورد نیاز برای معامله را ایجاد می کند، آشکار می گردد. رویه های قدرتمند نظارت بر این معاملات می تواند به بهبود کارایی و زیرساخت های بازارهای نقدی کالا نیز منجر شود؛ مثلا از طریق ارتقای زیرساخت های انبارداری و پشتیبانی مورد تأیید بورس، پذیرش مشخصات کیفی تعریف شده بورس در میان دست اندرکاران بازار و کاهش سطح نکول  از طریق میانجی گری بورس در تسویه و بستن قراردادها.

    قراردادهای مرتبط با کالا

    نقدی: قراردادهای خرید یا فروش کالا با تحویل فوری (یعنی ظرف چند روز).

    قراردادهای سلف: قراردادهای خرید یا فروش یک کالا با تحویل در آینده

    قراردادهای آتی: قراردادهای استاندارد سلف که نمایانگر تعهد به تحویل دادن یا تحویل گرفتن مقدار و کیفیت معینی از یک کالا در یک مکان مشخص است. برخلاف قراردادهای سلف، قراردادهای آتی اغلب به تحویل فیزیکی کالا منجر نمی گردد، چون می توان با اتخاذ یک موقیت معاملاتی معکوس، قبل از تاریخ تحویل کالا، قرارداد مربوطه را بست.

    قراردادهای اختیار معامله: قراردادهایی که حق، ولی نه تعهد، خرید یا فروش یک قرارداد آتی به قیمت مشخص یا قبل از تاریخ مشخصی را ایجاد می کند. خریدار برای دریافت چنین قراردادی باید قیمت اختیار را پرداخت کند (حداکثر زیانی که در این معامله متوجه خریدار این قرارداد است به مبلغ این پیش پرداخت محدود می گردد). فروشنده ی یک قرارداد اختیار معامله، قیمت اختیار رادریافت می کند ولی زیان بالقوه به لحاظ نظری نامحدود است.

    قراردادهای معاوضه یا سواپ: تبادل زنجیره ای از پرداخت های آتی مشخص بین دو طرف معامله.

    بورس های کالایی که ابزارهایی همچون قراردادهای سلف و آتی را ارائه می کنند، ابزاری برای مدیریت ریسک ناشی از نوسانات قیمت کالا را نیز در اختیار دست اندرکاران این بخش قرار می دهند. این مسئله اهمیت زیادی دارد؛ چون قیمت های جهانی کالا اغلب در دوره های کوتاه نوسانات بسیار شدیدی دارند و گاهی ظرف یک سال، بیش از 50% نوسان دارند. این ابزارهای پوششی می تواند اطمینان بیشتری را درباره ی چرخه ی تولید و کار برای تولید کنندگان ایجاد کند و در عین حال، به فراورندگان، معامله گران و خریداران امکان دستیابی تا به توافقی سودآور را فرآهم می کند. این مسئله به فعالان بخش کالا امکان می دهد تا به سرمایه گذاری هایی بپردازند که منافع بلند مدت تری را در پی دارد و به کشاورزان امکان می دهد محصولات سودآورتر و در عین حال پرریسک تری را تولید کنند. حتی در مواجه با کاهش بلند مدت قیمت کالاهای خود، توانایی پوشش ریسک نوسانات کوتاه مدت تر قیمت ها، فرصتی در اختیار کشاورزان قرار می دهد تا بتوانند الگوهای برداشت محصول خود را  اصلاح کرده و سبد ریسک خود را متنوع تر کنند.

    در نهایت، در مواردی که معاملات  نقدی، سلف و آتی در بورس کالا رخ می دهد، اطلاعات قیمتی ناشی از این معامله (راهکار موسوم به کشف قیمت) نیز کارکرد اقتصادی حیاتی ای را ایفا می کند. از آنجا که قیمت های بورس کالا نمایانگر اطلاعات بازار است، این قیمت ها بازتاب دقیق وضعیت واقعی عرضه و تقاضا هستند. این مسئله علایم قدرتمندی را ارسال می کند که به دست اندرکاران بازار امکان می دهد در زمینه ی تولید، خرید و سرمایه گذاری آگاهانه تصمیم بگیرند. علاوه بر این، دسترسی به یک مرجع قیمت بی طرف و معتبر می تواند بر نابرابری های اطلاعاتی که اغلب به زیان فعالان کوچکتر یا فعالانی که از ارتباطات کمتری برخوردارند، غلبه کند.

     گروه مطالعه آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد)

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها