عصر خودرو

(۲۵) Kish Invex ۲۰۱۵

دبیر «همایش اقتصاد ایران در پساتحریم: کیش دروازه ورود » خبر داد: نگین زیبای خلیج فارس میزبان بزرگترین رخداد اقتصادی

عصر بازار: بررسی تحولات اقتصاد ایران در پساتحریم موضوعی است که محافل اقتصادی و بازرگانی توجه ویژ های به آن دارند و تدوین برنا مه های راهبردی را در این زمینه مد نظر قرار داد هاند. همچنین باید در نظر داشت که رونق بخش اقتصادی کشورمان، تنها وابسته به گسترش ارتباطات نمی تواند باشد. بر این اساس پس از دست یابی به دوران پسا تحریم همچنان باید اقتصاد مقاومتی تا رسیدن به برخی توانمندیها حفظ شود. اما اینکه شرایط در این دوران به چه نحو تغییر خواهد کرد و روند پیشرفت چگونه خواهد بود از مباحثی است که مسئولان، سیاستمداران، اقتصاددانان و تجار و بازرگانان به دنبال پاسخی روشن و شفاف برای آن هستند. با توجه به این دیدگاه مدیران برگزاری «همایش اقتصاد ایران در پساتحریم: کیش دروازه ورود »، سعی بر آن دارند که با حضور و دعوت از اندیشمندان اقتصادی و بازرگانی، فضای شفافی برای ساماندهی شرایط اقتصادی کشورمان در پسا تحریم ترسیم کنند.

دبیر «همایش اقتصاد ایران در پساتحریم: کیش دروازه ورود » خبر داد: نگین زیبای خلیج فارس میزبان بزرگترین رخداد اقتصادی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶:۰۰

    "همایش اقتصاد ایران در پسا تحریم: کیش دروازه ورود" با چه رویکردی برگزار میشود و علت انتخاب جزیره کیش برای برگزاری آن چیست؟

    ما در سازمان منطقه آزاد کیش با توجه به تلاشی که در سیاست خارجی دولت تدبیر و امید در بحث مذاکرات هسته ای برای بازگرداندن کشور به اقتصاد جهانی شاهد بودیم به این نتیجه رسیدیم که همایشی با رویکرد بررسی وضعیت اقتصادی فعلی ایران، معرفی فرصت ها و ظرفیتهای کشورمان در پسا تحریم با هدف شفاف سازی وضعیت اقتصادی برگزار شود. به طور یقین مذاکرات هسته ای گام اول دولت در گسترش و فعالیت مجدد اقتصادی ایران در جهان است. بر این اساس برای ورود دوباره به بازار اقتصاد جهانی مباحث بسیاری برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران پیش آمده و سوالاتی در ذهن آنان متبادر شده است؛ همانند این که چگونه، از کجا و با چه عناوین و موضوعاتی باید سرمایه گذاری را آغاز کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای این پرس شها پاس خهای شفافی ارائه کنیم. زیرا این پرسشها در عین سادگی نیاز به پاسخ های جامع و مانع دارد. به همین منظور و با توجه به تاکیدات رئیس جمهور و رئیس شورای عالی مناطق آزاد و مدیریت محترم عامل منطقه آزاد کیش، جناب آقای دکتر مونسان، بهترین مکان برای پایلوت کردن این موضوعات باید منطقه ای انتخاب میشد که ویژگیهای ایران را به طور کامل در خود جای دهد. البته در کنار این مطلب قابلیت کنترل اثرات و مدیریت نیز برآن امکان پذیر باشد، به همین دلیل جزیره کیش به عنوان یک انتخاب ویژه مورد توجه قرار گرفت. همچنین در این همایش اقتصادی بزرگ نیم نگاهی نیز به کیش، توانمندیها و فرصتهای سرمایه گذاری در این جزیره مرجانی به عنوان میزبان خواهیم داشت و مسئولیت خود در قبال جامعه اقتصادی کیش را هم فراموش نکرده ایم.

    یک معرفی اجمالی از همایش " اقتصاد ایران در پسا تحریم، کیش دروازه ورود"بیان بفرمایید .

    برای برگزاری این همایش به بهترین نحو ممکن تلاش کردیم تا این همایش نسبت به برنام ههای دیگری که در این راستا برگزار شده است از غنای علم یبیشتری برخوردار باشد. این همایش در کنار هفتمین "نمایشگاه فرص تهای سرمایه گذاری کشور" و دومین نمایشگاه "بورس، بانک، بیمه وخصوصی سازی" برگزار می شود. البته تلاش شده تا در کنار این دو نمایشگاه همایش « اقتصاد ایران در پساتحریم: کیش دروازه ورود » به عنوان یک بخش پایه و اساسی دیده شود و هم به این دو نمایشگاه مرتبط کمک کند تا بخشی از پتانسیل کیش نیز در این رویداد برجسته سازی شود. این همایش، یک همایش ملی است و تلاش شده در این همایش از صاحبنظران سطوح بالای کشور و تصمیم گیرندگان کشوری دعوت شود. همچنین افرادی از جمله معاونین و مشاورین رئیس جمهور، وزرا، سفرا، سازمان بورس و اوراق بهادار، مسئولان بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی، سازمان امور مالیاتی، دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سازمان توسعه تجارت، دانشگا ههای معتبر، اتا=قهای بازرگانی، بانک ها، بیمه ها، اقتصاد دانان و صاحبنظرانی که سالها مقالاتی در سطح مطبوعات ارائه کرده اند، در این همایش حضور دارند. در این همایش هفت پنل تخصصی در محورهایی چون سرمایه گذاری خارجی، بازار سرمایه، توسعه تجارت و فرصتهای سرمایه گذاری کیش طی روزهای 20 - 19 آبان 1394 در مرکز همای شهای بین المللی جزیره کیش برگزار می شود. البته نشستهای تخصصی جانبی دو نمایشگاه مذکور نیز در حوزه هایی چون راه و شهرسازی، نفت، گاز و پتروشیمی، خصوصی سازی و دوران پساتحریم، IT ، سلامت و گردشگری به طور همزمان طی روزهای 19 الی 21 آبانماه برگزار خواهند شد.

     

    تحقق چه اهدافی از برگزاری همایش مذکور مد نظر قرار دارد؟

    باید در نظر داشت که این همایش یک همایش دانشگاهی و ارائه مقاله نیست. رویداد مذکور یک همایش تخصصی است که به دنبال ارائه راهکارهای جذب سرمایه گذاری و توسعه روند تجارت در ایران، مناطق آزاد و به خصوص منطقه آزاد کیش است  بر این اساس، سخنرانان این همایش باید از کارشناسان اقتصادی و فعالان این حوزه باشند تا فضای دوران پساتحریم را برای شرکت کنندگان و سرمایه گذاران حاضر در این همایش، شفاف سازند. البته یافتن راهکاری برای برقراری یک ارتباط میان بازار سرمایه و سرمایه گذار در سطح ملی و جزیره کیش نیز یکی دیگر از اهداف راهبردی همایش مذکور به شمار می آید. همچنین در شرایط کنونی می توان از رویداد مذکور به عنوان یکی از بزرگترین رخدادهای اقتصادی در نگین زیبای خلیج فارس یاد کرد.

     

    اجرای چه برنامه هایی در زمان برگزاری همایش اقتصاد ابران در پسا تحریم، کیش دروازه ورود پیش بینی شده است ؟

    این همایش در قالب 4 سخنرانی و 7 پنل برگزار می شود. یکی از مهمترین سخنران یهای آن توسط وزیر محترم اقتصاد، جناب آقای دکتر طیب نیا، انجام خواهد شد. تا کنون از بیش از یکصد تن از مقامات ارشد دولتی از کابینه دولت، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان بورس و اوراق بهادار، بانک مرکزی،گمرک ایران، سازمان امور مالیاتی و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و اقتصاددانان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی به عنوان میهمان ویژه این همایش دعوت به عمل آمده است تا در قالب هفت پنل تخصصی پاسخگوی مهمترین سوالات اقتصادی در فضای پساتحریم باشند. همچنین برگزاری پنلهای تخصصی با موضوعات «بررسی راهکارهای جذب سرمایه گذاری خارجی و رفع چال شهای حقوقی و سیاسی در عصر پسا تحریم « ،» نحوه اتصال بازار بورس ایران به بازار جهانی و استراتژیهای تعاملات مالی در عصر پسا تحریم « ،» بررسی راهکارهای توسعه تجارت، مشوقها و موانع در مناطق آزاد در عصر پسا تحریم و فرصت های سرمایه گذاری کیش « ،» بررسی راهکارهای ایجاد قطب نوین مالی منطقه )مرکز مالی بین المللی کیش( « ،» بررسی روند تجارت داخلی و بین المللی ایران در عصر پسا تحریم « ،» ضوابط، ظرفی تها و مشوقهای امور مالیاتی و گمرکی در مناطق آزاد در راستای حمایت از سرمایه گذاری، تولید و صادرات « ،» نقش صندوقهای سرمایه گذاری کارآفرینی یا سرمایه گذاری مخاطره آمیز) Venture Capital ( در توسعه اقتصاد پسا تحریم » و سخنران یها با عناوین « تصویر وضعیت اقتصاد ایران در پسا تحریم « ،» تفاوت ابزارهای تامین مالی و سرمایه گاری در ایران در قیاس با ابزارهای بین الملی در پسا تحریم »، و « راهکارهای بهره مندی از فرصت های اتحادیه های بین الملی) International Joint Venture ( درعصر پساتحریم » از جمله مواردی است که در این رویداد مد نظر قرار دارد. زبان رسمی در این همایش فارسی است، اما برای شرکت کنندگان خارجی ترجمه همزمان در نظر گرفته شده است.

    تقارن این همایش با دو نمایشگاه بین المللی یادشده را چگونه ارزیابی می کنید؟

    این همایش رابطه ای مستقیم با نمایشگاه های یاد شده دارد و تمام پنلهای تعریف شده در همایش نمونه ای متقابل در دو نمایشگاه خواهد داشت. به عنوان مثال پنل « بررسی راهکارهای جذب سرمایه گذاری خارجی و بررسی چالش های سیاسی و حقوقی در پساتحریم" هم راستا با هفتمین نمایشگاه "فرصت های سرمایه گذاری کشور" تعریف شده است. «نحوه اتصال بازار بورس ایران به بازار جهانی و استراتژی های تعاملات مالی در عصر پسا تحریم » و «بررسی راهکارهای ایجاد مرکز بین المللی مالی منطقه » از دیگر موضوعاتی است که در این پنلها بررسی خواهند شد و ارتباط نزدیکی با نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی دارند و با همکاری مسئولان سازمان بورس، بانک مرکزی و صاحب نظران این حوزه برگزار خواهند شد.

     

    مشارکت کشورهای خارجی و شخصیت های بین المللی در همایش اقتصاد ایران در پسا تحریم،کیش دروازه ورود، چگونه بوده است؟

    با توجه به استقبال مطلوب، شخصیت هایی از کشورهای آلمان، اتریش، آمریکا، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، چین، هنگ کنگ، مالزی، سنگاپور و کشورهای منطقه خلیج فارس در این همایش حضور خواهند داشت. همچنین چهره هایی برجسته از دانشگاه های معتبر خارجی در این همایش در مبحث سرمایه گذاری خارجی و تحریم های ایران به ایراد سخنرانی می پردازند. البته حضور سفرا و رایزنان اقتصادی خارجی به عنوان مدعو در این همایش پیش بینی شده است. در این همایش اقتصادی بزرگ که نه تنها در ایران که در سطح منطقه بی نظیر خواهد بود با کشورهای منطقه رایزنی هایی انجام شده است تا سرمایه گذاران بزرگی از داخل و خارج کشور در این همایش حضور یابند.

    چه نهادهای داخلی برای اجرای رویداد مذکور مشارکت دارند؟

    اولین همایش بزرگ اقتصادی ایران با عنوان « اقتصاد ایران در پساتحریم، کیش دروازه ورود » توسط سازمان منطقه آزاد کیش و با حمایت وزارت امور اقتصادی و دارایی، شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان خصوصی سازی، بانک مرکزی و سایر دست اندرکاران و متولیان حوزه بازار سرمایه کشور برگزار خواهد شد.

     

    آیا ارایه بسته های اقتصادی و فرصت های سرمایه گذاری جهت معرفی توانمندیها و پتانسیلهای بخش های مختلف ایران و جزیره کیش برای معرفی به شرکت کنندگان در اینهمابشپیش بینی شده است؟

    پس از پایان نمایشگاه های مشابه در سال گذشته با همین منظور، مطالعات و برنامه ریزی های بلندمدت و کاملی صورت گرفته است. با جمع بندی نقاط قوت و ضعف آنها به این نتیجه رسیدیم که نباید تنها میزبان باشیم و باید خودمان هم در این نمایشگاهها حضور داشته باشیم. در دوره قبل فقط میزبان بودیم اما در این دوره، به عنوان یک شرکت کننده قدرتمند به دنبال معرفی توانمند یها و ظرفیت های جزیره کیش با ارایه بسته های کامل فرصت های سرمایه گذاری و هماهنگ با استانداردهای بین المللی هستیم. پتانسیل های منطقه آزاد کیش در قالب بسته های کامل سرمایه گذاری و با ارایه طرحها و ماکت های ویژه در غرفه های سازمان منطقه آزاد کیش در این نمایشگاه ارایه خواهند گردید.

    برچسب ها