عصر خودرو

آغاز مذاکرات با گازپروم پس از ۱۷ سال مذاکره با هندی‌ها

عصر بازار- بالاخره پس از ۱۳ سال مذاکره با هندی ها در دولت های هفتم، هشتم، نهم و دهم و ۴ سال مذاکره در دولت یازدهم برای توسعه میدان مشترک گازی فرزاد B ، در ابتدای دولت دوازدهم مهر پایانی بر مذاکرات ناتمام و بی نتیجه با هندی ها زده شد.

آغاز مذاکرات با گازپروم پس از ۱۷ سال مذاکره با هندی‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، در حالی که عربستان از مخزن مشترک "فرزاد B" تولید گاز دارد، ایران هنوز فعالیت‌های عملی برای توسعه این میدان مشترک را آغاز نکرده است.

    در سمت ایران امضای قرارداد اولیه اکتشاف و توسعه فرزاد B با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند به سال 2000 میلادی بازمی‌گردد؛ اما این قرارداد تنها در بخش اکتشاف اجرایی شد و در بخش توسعه هیچ اقدامی برای برداشت منابع گازی این میدان نشد.

    در طول بیش از 17 سال، بارها در خصوص توسعه این میدان با شرکت‌های هندی مذاکره شده اما سالها تعلل ایران و وقت کشی هندی ها تا امروز فقط به عقب‌افتادگی ایران در برداشت از این مخزن مشترک گازی منجر شده است.

    بالاخره پس از 13 سال مذاکره با هندی ها در دولت های هفتم، هشتم، نهم و دهم و 4 سال مذاکره در دولت یازدهم، در ابتدای دولت دوازدهم مهر پایانی بر مذاکرات ناتمام و بی نتیجه با هندی ها زده شد و توسعه هندی فرزاد B به دلیل آنچه "برنامه مالی یکطرفه وغیرمنطقی" شرکت های هندی اعلام شده، منتفی شد.

    «بیژن زنگنه» وزیر نفت کشورمان در این خصوص گفت: "برای میدان مشترک فرزاد B با شرکت دولتی هند مذاکراتی کردیم اما به نتیجه نرسیدیم؛ زیرا پیشنهاد آنها مناسب نبود و 90 درصد عاید آنها و فقط 10 درصد عاید ما می شد، به همین علت با یک شرکت روسی یادداشت تفاهم امضا کردیم و مشاوری هم مسئول بررسی این موضوع شده است."

    این شرکت روسی که مورد اشاره وزیر نفت بوده، شرکت گازپروم روسیه است که از روزهای ابتدایی دولت دوازدهم مذاکرات این شرکت روسی با شرکت ملی نفت ایران برای رسیدن به نقطه نظر مشترک در توسعه میدان مشترک گازی فرزاد B آغاز شده است.

    برچسب ها