عصر خودرو

عزم ترامپ برای مقابله با قدرت اقتصادی چین

عصر بازار- با روی کار آمدن دونالد ترامپ،تنش های آمریکا با کشورهای جهان تشدید شده،مناقشاتی که بخشی از آن به جنگ اقتصادی ایالات متحده با چین معطوف می‌شود .

عزم ترامپ برای مقابله با قدرت اقتصادی چین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ،  پیشینه فعالیت های دونالد ترامپ به فعالیت های اقتصادی معطوف می شود، اما برخلاف این پیشینه، به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران غربی، سیاست های اتخاذ شده از سوی وی و کاخ سفید، نوید بخش و سازنده به نظر نمی رسد.

    حرارتِ رقابت و آتش اختلافات میان پکن و واشنگتن سالهاست از زیر خاکسترِ روابط و ملاحظات بین المللی میان دو کشور قابل احساس است، اما تشدید و تعمیق مجادلات میان چین و آمریکا در طول ماه های گذشته باعث شده تا برخی از صاحب نظران اقتصادی آینده نگران کننده ای را در افق و چشم انداز این روابط پیش بینی کنند.

    اخیراً صادر شدن دستور اجرای ماده 301 قانون تجارت آمریکا که زمانِ تصویب آن به بیش از چهل سال پیش باز می گردد، بار دیگر گمانه زنی های نگران کننده ای را برای تعاملات میان پکن و واشنگتن مطرح ساخته است.

    بر اساس ماده مذکور، مقرر است موضوع سرقت مالکیت معنوی تولیدکنندگان چینی از صاحبان صنایع ایالات متحده، مورد بررسی و ارزیابی قرارگیرد.

    مریم تیموری،کارشناس اقتصاد  با اشاره به سیاسی بودن صدور این دستور و رویکرد، از سوی کاخ سفید اظهار کرد: اگرچه در ظاهر امر، هدف و رویکرد این دستورکار به مؤلفه ها و حوزه‌های اقتصادی معطوف می شود اما بدون تردید عمق این دستور به ملاحظات و دغدغده های سیاسی معطوف می شود که البته نقطه تلاقی آن به مسائل اقتصادی باز می‌گردد.

    وی افزود: آنچنان که برخی رسانه های ایالات متحده مطرح کرده‌اند، رقم و عدد این خسارت (سرقت مالکیت معنوی از سوی تولیدکنندگان چینی) قریب به 600 تریلیون دلار برآورد می شود و بنابر اظهار نظر برخی از مقامات ایالات متحده رقم این خسارت به میزانی است که امکان چشم پوشی از آن وجود ندارد.

    کارشناس اقتصادی گفت: واشنگتن بیشتر به دنبال پرونده سازی برای چین در سازمان تجارت جهانی است تا به این طریق فشارها را بر پکن تشدید کند و به نوعی موانعی را در مسیر عادی فعالیت، مراودات و مناسبات اقتصادی چین در جامعه بین المللی ایجاد کند.

    وی افزود: چین 17 سال پیش بصورت رسمی به سازمان تجارت جهانی پیوست و در همان مقطع، مباحثی در خصوص انعقاد برخی از تفاهمات میان پکن و واشنگتن در ارتباط با موضوعات این‌چنینی مطرح شد که ظاهراً با روی کار آمدن دونالد ترامپ، خط بطلانی از سوی واشنگتن بر روی تفاهامات گذشته در این خصوص کشیده شده است.

    تیموری عنوان کرد: قطعاً دولت چین نسبت به این اقدام، واکنش نشان خواهد داد و بعید است شاهد سکوت پکن در این ارتباط باشیم و به تبع با عنایت به اینکه نخستین شلیک نیز از سوی ترامپ انجام شده، عکس العمل چین در این خصوص سطحی نخواهد بود، زیرا سکوت در این زمینه می توان حیثیت بین المللی در حوزه اقتصادی را زیر سئوال بَرَد.
    مناقشه و جنگ اقتصادی آمریکا با چین، منافع ایالات متحده را به خطر می اندازد

    منصور مهرانگیز، دانش آموخته رشته اقتصاد  با اشاره به پیش بینی اقدامات تحریک آمیز اقتصادی از سوی واشنگتن از منظر سیاستمداران و نهادهای اقتصادی چین از مدت ها پیش گفت: بلافاصله پس از روی کارآمدن ترامپ و نشستن وی بر مسند ریاست جمهوری، بسیاری از  صاحب نظران اقتصادی غربی و چینی، احتمال تشدیدِ بروز مناقشات و اختلافات اقتصادی میان چین و آمریکا را پیش بینی می‌کردند.

    وی افزود: قدرت و نفوذ اقتصادی چین در سرتاسر جهان غیرقابل انکار است و اساساً همین اقتدار و سیطره اقتصادی،کاخ سفید را مرغوب ساخته که البته این ترس و هراس، منطق را نیز از رویکرد ایالات متحده در قبال چین سلب کرده است.

    مهر انگیز عنوان کرد: به نظر می رسد ارزیابی و محاسبات دونالد ترامپ از ایالات متحده و شرایطی که در آن قرار دارد، آن‌چنان که باید منطبق با واقعیت نیست و به نوعی هیجان زدگی، توهم در گفتار و سیاست های ترامپ مشاهده می شود که در نهایت این رویه، آینده ناروشنی را برای چشم انداز اقتصادی و سیاسی واشنگتن ترسیم خواهد کرد که در میان مدت و بلند مدت تأمین کننده منافع آمریکا نخواهد بود.

    وی افزود: استمرار این بازی از سوی واشنگتن با واکنش های شدید پکن همراه خواهد بود و به احتمال بسیار قوی باعث ایجاد نارسایی‌هایی در مسیر مبادلات و تعاملات اقتصادی آمریکا با دیگر کشورها نیز خواهد شد.

    مهر انگیز در خاتمه یادآور شد: چین نیز دولت و کشور دست بسته ای در حوزه اقتصاد جهانی نیست و قدرت مانور و نقش آفرینی پکن به میزانی است که استمرار این رویه و رویکرد از سوی ترامپ می‌تواند شرایط سخت و غیرقابل پیش بینی را برای واشنگتن در پی داشته باشد و قطعاً ادامه این روند، واشنگتن و پکن را توأمان با یکدیگر متضرر خواهد کرد، با این تفاوت که احتمال تحمیل خسارات بیشتر به آمریکا، مُحتَمِل تر به نظر می رسد.

    برچسب ها