عصر خودرو

پیش‌بینی گرانی طلا در کوتاه مدت

عصر بازار- تازه‌ترین نظرسنجی‌های «کیتکو» درباره روند کوتاه‌مدت، حامی طلاست.

پیش‌بینی گرانی طلا در کوتاه مدت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین ، براساس این نظرسنجی‌ها، کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد با توجه به انتظارات درباره سیاست پولی بانک‌های مرکزی، درخشش بیشتر فلز زرد را پیش‌بینی می‌کنند. اونس طلا هفته گذشته با 7 دلار رشد به بهای 1291 دلار رسید. اکنون پس از این رشد حدودا نیم درصدی، معامله‌گران به انتظارات سیاستی و احتمال تضعیف بیشتر دلار توجه دارند. اونس هفته گذشته عمدتا گرفتار حبس بازه‌ای بود، روندی که با توجه به انتظار برای سخنرانی‌های روسای بانک‌های مرکزی در روز جمعه، عجیب نبود. به گزارش دنیای اقتصاد، با این همه، جنت یلن و ماریو دراگی روسای بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا بدون اشاره به چشم‌انداز سیاست پولی نهادهای تحت‌ریاستشان، به تنظیم قوانین و چالش‌های موجود پیش‌روی اقتصاد جهان پرداختند. این سخنرانی‌ها این انتظار را به‌وجود آورده که ممکن است سیگنال‌های انبساطی تازه‌ای در راه باشد.

    نظرسنجی‌های دوقلو

    در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 15 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، 11 نفر معادل 74 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 2 نفر معادل 13 درصد، کاهش قیمت‌های طلا را در هفته جاری پیش‌بینی کرده‌اند. 2 نفر دیگر نیز نظری خنثی داشته‌اند. همزمان در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 788 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 375 نفر معادل 48 درصد، افزایش و 340 نفر معادل 43 درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند، 71 نفر معادل 9 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. تا این مقطع از سال 2017، تحلیلگران در 20 نظرسنجی از 32 نظرسنجی کیتکو، پیش‌بینی درست داشته‌اند. سرمایه‌گذاران خرد از 31 نظرسنجی، در 19 مورد، درست پیش‌بینی کرده‌اند.

    تحلیل‌های افزایشی

    شان لوسک، مدیر صندوق تجاری در موسسه «والش تریدینگ» در میان کسانی است که انتظار دارد سیگنال‌های انبساطی از فدرال‌رزرو و ضعف دلار موجب رشد طلا شود. او می‌گوید: «می‌توان به اوج‌های تازه‌ای رسید. به‌نظر می‌رسد که تمام نشانه‌ها به افزایش قیمت‌ها اشاره دارند.»باب‌هابرکورن، دلال ارشد کالا در «آرجی‌او فیوچرز» نیز به‌دلیل مشابه به رشد قیمت‌ها باور دارد. در حالی که یلن در سخنرانی روز جمعه خود در «جکسون هول» هیچ اشاره‌ای به نرخ‌های بهره نکرد، رابرت کاپلان، رئیس فدرال‌رزرو دالاس گفته که سیاست‌گذاران باید برای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره، صبور باشند.‌هابرکورن می‌گوید: «ما اخبار ژئوپلیتیک زیادی داریم، اما دست آخر، مهم‌ترین پیشران طلا از حالا تا آخر سال، فدرال‌رزرو خواهد بود.»افشین نبوی، رئیس بخش بازرگانی «ام‌کا‌اس سوئیس» با اشاره به محبوس بودن بهای طلا در بازه 1282 تا 1292 دلار در هفته گذشته، می‌گوید: «من حدس می‌زنم که طلا این هفته به سوی کانال 1300 دلار حرکت کند.»ریچارد بیکر، دبیر «اورکا ماینر ریپورت» می‌گوید که «با نزدیک شدن به باتلاق سقف بدهی در بودجه آمریکا و ادامه تنش‌های ژئوپلیتیک، طلا باید افزایشی بماند و دست‌کم مرز 1310 دلار را بیازماید. نقره هم باید به محدوده 17 دلار بازگردد.»

    تحلیل‌های کاهشی

    با این همه، تمام کارشناسان افزایشی نیستند. رالف پرستون، مدیر موسسه «هریتیج وست‌فایننشال» با اشاره به مقاومت مرز 1300 دلار، انتظار کاهش قیمت‌ها را در هفته کاری جاری که از امروز دوشنبه آغاز شده، دارد.چارلز ندوس، استراتژیست ارشد بازار در «لاساله فیوچرز گروپ» نیز کاهشی است:‌ «بازارهای دارایی با همه ضعف‌ها همچنان قوت خود را حفظ کرده‌اند. مساله کره‌شمالی در حال آرام شدن است و دلار در محدوده حمایتی است. ما تلاش کردیم سقف بازه کنونی را بیازماییم و نتوانستیم بالاتر برویم.»آدریان دی، رئیس موسسه «آدریان دی است منجمنت» انتظار افت‌و‌خیزهای محدود را در روزهای کاری این هفته دارد. دی می‌گوید که با توجه به «آشوب» کاخ‌سفید، نگرانی‌های ژئوپلیتیک و «احتیاط» فدرال‌رزرو برای تشدید انقباض پولی، به لحاظ بنیادی، افزایشی مانده، با این حال با توجه به جهش اخیر در انتهای بازه موجود، انتظار عقب‌نشینی را دارد. با همه اینها او انتظار ندارد که این روند، برای درازمدت پابرجا باشد: «جزر و مد به بازار طلا بازگشته است.»

    برچسب ها