عصر خودرو

مقام مسئول:

امسال صادرات ۱۵۰ هزارتن پسته پیش بینی می شود

عصر بازار- رئیس انجمن پسته ایران بااعلام اینکه صادرات پسته کشور در نیمه دوم امسال رونق می گیرد، پیش بینی کرد امسال ۱۵۰ هزار تن پسته به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادرشود.

امسال صادرات ۱۵۰ هزارتن پسته پیش بینی می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، 'محسن جلال پور' درباره وضعیت تولید و صادرات پسته کشور گفت: پیش بینی می شود ایران امسال با تولید حدود 235 هزارتن پسته می تواند حجم صادرات را افزایش دهد و بدین ترتیب رکورد تولید پسته از سال 1390 زده خواهد شد.
    وی گفت: سال گذشته بخش عمده پسته تولیدی ایران به بازارهای هدف صادر شد و نیمه اول امسال به دلیل نبود پسته اندکی حجم صادرات کاهش یافت که در نیمه دوم امسال رونق می یابد.
    وی افزود: سال گذشته بیش از 170 هزارتن پسته در کشور تولید شد که بخش عمده آن به دلیل عرضه نشدن پسته امریکا، به بازارهای جهانی صادر شد.
    وی میزان صادرات پسته کشور در سال گذشته را 135 هزارتن به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون دلار اعلام کرد.
    رئیس انجمن پسته ایران افزود: سال گذشته امریکایی ها به دلیل داشتن حجم بالای تولید پسته به میزان 430 هزارتن با مشکل برداشت محصول و طولانی شدن زمان برداشت مواجه شدند که همین امر باعث شد نتوانند این محصول را به موقع به بازار عرضه کنند.
    جلال پور گفت: بنابراین با وجود کمبود تولید پسته در کشور، ایران اقدام به صادرات گسترده پسته در سال گذشته کرد و در ماه های مهر، آبان و آذرماه رکورد صادرات پسته ایران نسبت به سال های گذشته شکسته شد.
    رئیس انجمن پسته ایران با اشاره به کاهش تولید پسته کشور در شش ماه نخست امسال افزود: در نیمه اول امسال ایران با پنج هزار تن پسته به طور عملی پسته ای برای صادرات نداشت.
    این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه پسته جدید امسال از 20 روز تا یک ماه آینده به بازار جهانی عرضه می شود، افزود: پسته یک محصول کشاورزی دارای سال آور (تولید بیشتر) و سال ناآور (تولید کم) است که به نظر می رسد امسال محصول ما در سال آور قرار داشته باشد.
    جلال پور گفت: برآوردها نیز نشان می دهد امسال امریکا در سال ناآور پسته قرار دارد بنابراین حجم تولید به میزان 270 هزارتن می رسد که شاهد کاهش صادرات محصول آمریکا خواهیم بود.
    جلال پور افزود: از سال 2012 تاکنون امریکا با بیشترین حجم تولید رتبه اول و ایران رتبه دوم تولید پسته جهان را به خود اختصاص داده ، این درحالیست که ایران با صادرات بخش عمده محصولات خود رتبه اول صادرات پسته را در جهان دارد.
    به گفته وی، ایران سالانه 85 درصد پسته تولیدی و امریکا نزدیک 50 درصد پسته تولیدی خود را به بازارهای جهانی عرضه می کنند.
     پسته ایران اکنون در بیش از 19 استان کشور تولید می شود که استان کرمان بیشترین قدمت را در تولید این محصول دارد.
    انجمن پسته ایران در سال 1384 راه اندازی شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو