عصر خودرو

ارائه فرصت به هند و گازپروم برای توسعه فرزاد B

عصر بازار- معاون وزیر نفت در مورد مذاکره با شرکت‌های خارجی برای توسعه میدان گازی فرزاد B اظهار کرد: مذاکره با هند و گاز پروم نفت ادامه دارد و چنانچه پیشنهاد فنی و مالی مناسبی ارائه کنند توسعه میدان فرزاد B به آنها سپرده می‌شود.

ارائه فرصت به هند و گازپروم برای توسعه فرزاد B
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، علی کاردر با بیان اینکه مطالعات  EPCF برای توسعه میدان گازی فرزاد بی همچنان توسط مشاور در حال انجام است، افزود: در این فاصله زمانی شرکت‌های خارجی فرصت دارند چنانچه خواهان توسعه این میدان هستند، تمایل خود را اعلام کنند.

    وی با اشاره به مذاکره با هند و گس پروم نفت برای توسعه میدان گازی فرزاد بی گفت: همزمان با اینکه مطالعات EPC این میدان در حال انجام است چنانچه شرکت‌های خارجی مانند هند و گاز پروم  پیشنهاد فنی و مالی مناسبی ارائه کنند، با آنها وارد مذاکره خواهیم شد.

    بر اساس این گزارش، درحالی که مذاکره ایران با هند برای توسعه میدان گازی فرزاد B از مرداد ماه سال 1388، آغاز شد، این مذاکرات بعد از حدود 6 سال نه تنها به نتیجه نرسید بلکه کار ایران و هند در این زمینه به گروکشید رسید و این میدان همچنان چشم انتظار توسعه نشسته است. با وجود اینکه ایران و هند بر سر میدان گازی فرزاد B به توافق نهایی نرسیدند و کارشان به تهدید و گرو کشی رسید، علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد اگر هندی ها باز هم اظهار علاقه کنند و بتوانند مشکلات خود را در زمینه مالی برطرف کنند، مذاکره با آن‌ها را متوقف نمی‌کنیم.

    وی همچنین از آماده سازی اسناد برای توسعه میدان گازی فرزاد B به صورت EPCF خبر داد و افزود برای توسعه این میدان پکیج‌های مستقلی به صورت EPCF  (مهندسی، تامین کالا و ساخت، اجرا و تامین مالی) در بازار عرضه می‌شود. برای این اقدام  با یک مشاور وارد مذاکر شده‌ایم و این مشاور در حال آماده‌سازی اسناد مربوطه  است.

    احتمال ابراز علاقه از سوی هندی‌ها و آماده سازی EPCF درحالی ادامه داشت که  وزیر نفت از تمایل گاز پروم برای توسعه میدان فرزاد خبر داد و گفت این شرکت روسی هم برای توسعه میدان فرزاد اعلام آمادگی کرده است. همچنین ممکن است در این میدان یک چاه اکتشافی حفر کنیم یا به روشی غیرمتعارف این میدان را توسعه دهیم.

    بر اساس این گزارش، حجم گاز درجای میدان گازی فرزاد B، بیش از 21 تریلیون فوت‌ مکعب برآورد شده که 12.5 تریلیون آن قابل استحصال است و طبق برنامه قرار است با توسعه میدان در فاز نخست از این میدان روزانه 1.1 میلیارد فوت مکعب گاز تولید شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو