عصر خودرو

تخلیه تدریجی ریسک‌های سهامداران

عصر بازار: روز گذشته شاخص کل بورس تهران ۰۲/ ۰ درصد افزایش یافت تا با تغییراتی اندک در کانال ۶۲هزار واحدی باقی بماند.

تخلیه تدریجی ریسک‌های سهامداران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، کارشناسان معتقدند وضعیت نسبتا خنثای بورس در روز گذشته را می‌توان تحت تاثیر تشدید نگرانی‌ها از انتشار گزارش‌های 6 ماهه و متوقف شدن تعدادی از نمادها در روزهای گذشته دانست. عواملی که باعث حرکت دست به عصای معامله‌گران شده‌اند. به نظر می‌رسد پس از رفع ابهامات در زمینه‌هایی چون سیاست‌های اقتصادی دولت و سرنوشت برجام، با بازگشایی نمادهای یاد‌شده و کامل شدن تاثیر گزارش‌های 6 ماهه بر بازار سهام، شاهد از میان رفتن یکی دیگر از ریسک‌های مهم باقی مانده بازار باشیم.

    احسان رضا‌پور در تشریح وضعیت بازار چنین گفت: معاملات روز گذشته بازار همراه با احتیاط انجام شدند. گرچه پیش بینی می‌شد گزارش‌های 6 ماهه چندان مناسب نباشند اما انتشار و زمان بر بودن تحلیل این گزارش‌ها باعث سردرگمی فعالان بازار شده است. در کنار انتشار گزارش‌های یاد شده می‌توان به توقف برخی نمادها در روزهای گذشته اشاره کرد. توقف این نمادها و انتظار برای بازگشایی و ارزیابی تاثیر آنها بر وضعیت بازار نیز عامل حرکت احتیاط‌آمیزتر معامله‌گران در روز گذشته بود. رضاپور ادامه داد: با طی روند انتشار این گزارش‌ها و تاثیر آنها بر بازار که بخشی از آن پیش از انتشار مشاهده شد و بخشی دیگر پس از بازگشایی نمادها مشاهده خواهند شد، بخش قابل توجهی از ریسک‌های بازار کاهش خواهند یافت. به این ترتیب در ماه‌های آینده سه عامل اصلی روند کلی بازار را رقم خواهند زد.

    وی افزود: در ماه‌های آینده وضعیت بودجه دولت، آغاز سیاست‌های ضد رکود و شیوه پیگیری این سیاست‌ها و همچنین تاثیر اجرایی شدن برجام بر اقتصاد و بورس، عوامل اصلی اثر‌گذار بر بازار سهام خواهند بود؛ عواملی که پیش از این در زمره ابهامات و ریسک‌های بازار قرار داشتند و در حال حاضر نگرانی معامله‌گران را کاهش داده‌اند. به این ترتیب ریسک‌های داخلی بازار پس از انتشار و مشاهده تاثیر گزارش‌های 6 ماهه، به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابند. با این حال ریسک مرتبط با قیمت‌های جهانی نفت و سایر کالاهای اساسی همچنان باقی است. احسان رضاپور در خاتمه بیان کرد: کاهش ریسک و از میان رفتن نگرانی‌های عمده بازار البته لزوما به معنای آغاز رونق بورس نیست؛ اما نشان می‌دهد بورس تهران رفته‌رفته به سوی خروج از رکود حرکت خواهد کرد.

    بازگشایی نمادها شاخص هموزن را منفی کرد

    روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 49/ 10 واحد (02/ 0 درصد) رشد کرد تا به رقم 62 هزار و 803 واحد برسد. شاخص کل هموزن اما 20/ 11 واحد(12/ 0 درصد) کاهش یافت. به این ترتیب بازگشایی و افت قیمتی نمادهایی چون سیمان غرب، سیمان خزر و فولاد آلیاژی ایران باعث افت شاخص کل هموزن شد. نمادهای وبملت، فخوز، وامید و وغدیر بیش از سایر نمادهای بازار موجب رشد شاخص و نمادهای کچاد، شپدیس، سخزر و فولاژ بیش از سایر نمادها موجب افت شاخص کل شدند. بررسی مشارکت معامله‌گران حقیقی و حقوقی در مهم ترین نمادهای تاثیر گذار بر معاملات روز گذشته نشان می‌دهد حقوقی‌ها در سمت خرید نماد وبملت فعال‌تر بودند؛ در‌حالی‌که معامله‌گران حقیقی در نقش فروشنده پررنگ تر ظاهر شدند و 2/ 79 درصد از حجم فروش این نماد را به خود اختصاص دادند.

    حجم معاملات وبملت روز دوشنبه حدود 72 درصد بالاتر از میانگین حجم معاملات ماهانه این نماد بود تا این بانک پس از بانک صادرات بیشترین حجم معاملات بورس را در اختیار بگیرد. نماد معاملاتی بانک ملت بیشترین ارزش معاملات روز گذشته را نیز به خود اختصاص داد. در این میان بررسی مشارکت سهامداران حقیقی و حقوقی در نماد شرکت فولاد خوزستان نیز نشان می‌دهد معامله‌گران حقیقی در سمت فروش و حقوقی‌ها در خرید «فخوز» فعال‌تر عمل کردند؛ به شکلی که 9/ 97 درصد حجم خرید این نماد به حقیقی‌ها و 2/ 91 درصد از حجم فروش آن به حقوقی‌ها اختصاص یافت. معاملات نماد معاملاتی گروه سرمایه‌گذاری امید نیز با حضور پررنگ‌تر حقوقی‌ها در خرید و فروش این نماد همراه بود، این معامله‌گران در معاملات وغدیر نیز فعال‌تر ظاهر شدند و 9/ 76درصد از حجم خرید و 3/ 92 درصد از حجم فروش این نماد را به خود اختصاص دادند. حجم معاملات روز گذشته بورس با کاهش 8 درصدی به حدود 223 میلیون سهم رسید. ارزش معاملات نیز 7 درصد کاهش یافت تا به بیش از 409 میلیارد ریال برسد. در پایان معاملات دیروز نمادهای معاملاتی شرکت‌های سیمان قائن، فنرسازی خاور، سیمان غرب، سیمان خزر و فولاد آلیاژی ایران با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 و نماد ثشاهد پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله شدند. در میان این نمادها سیمان قائن کشف قیمت نشد. فنر‌سازی خاور با کاهش 43/ 4 درصدی قیمت با بهای 2289 ریال به کار خود پایان داد. از طرفی سیمان غرب با کاهش 98/ 7 درصدی و سیمان خزر با کاهش قابل توجه 33/ 33 درصدی قیمت مواجه شدند. فولاد آلیاژی ایران نیز 71/ 5 درصد کاهش قیمت را تجربه کرد تا در قیمت 1205 ریال به کار خود پایان دهد و نهایتا ثشاهد با افزایش اندک 09/ 0 درصدی روبه‌رو‌ شد.

    حضور پررنگ حقیقی‌ها در معاملات فرابورس

    شاخص کل فرابورس در پایان معاملات روز گذشته 1/ 0واحد(معادل 02/ 0 درصد) کاهش یافت تا به رقم 3/ 700 برسد. در میان نمادهای تاثیر‌گذار بر آیفکس نمادهای زاگرس، ودی و وکوثر بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند؛ در حالی که شتران، مارون و شاوان بیش از سایر نمادها موجب افت آیفکس شدند. اسناد خزانه اسلامی نیز برای ششمین روز کاری متوالی افزایش قیمت را تجربه کرد. «اخزا1» در پایان معاملات روز دوشنبه با افزایش 2082 ریالی (معادل 23/ 0 درصد) به 914 هزار و 697 ریال رسید. به این ترتیب نرخ سود موثر این اسناد بالغ بر 4/ 26 درصد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها