عصر خودرو

سخنرانی جنت یلن داده تازه‌ای نداشت؛

نوسان‌های مبهم «جکسون هول»

عصر بازار- سخنرانی عصر جمعه رئیس مهم‌ترین بانک مرکزی دنیا توانست بازارها را نوسانی کند؛ با این همه، معامله‌گران هیچ داده تازه‌ای دریافت نکرده‌اند.

نوسان‌های مبهم «جکسون هول»
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  عصر روز گذشته، جنت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا بدون هیچ اشاره‌ای به وضعیت سلامت اقتصاد ایالات‌متحده یا سیاست پولی آینده نهاد تحت‌ریاستش، از سیاست‌های فدرال رزرو در 10 سال گذشته دفاع کرد و گفت که نظام مالی در نتیجه اصلاحات انجام‌شده، ایمنی بیشتری دارد. بازارها در واکنش به بخش‌های مختلف سخنرانی از پیش آماده‌شده او برای نشست «جکسون هول» نوسان‌هایی داشتند، اما در مجموع هنوز بحث بر سر چشم‌انداز سیاست بانک مرکزی آمریکا ادامه دارد. دفاع او از سیاست‌های پسابحران فدرال رزرو می‌تواند به معنای قطعی شدن کنار رفتن او پس از پایان دوره فعلی ریاستش باشد؛ موضوعی که می‌تواند معامله‌گران را درباره سیاست‌های آینده سردرگم‌تر کند.

    اونس طلا عمده هفته گذشته را به نوسان پیرامون مرز 1290 دلار گذراند و حتی صبح جمعه را نیز به انتظار سخنرانی‌های «جکسون هول» نشست. بازارهای جهانی از جمله بازار فلزهای گرانبها در 4 روز اول هفته میلادی و البته صبح جمعه، در انتظار خبرهای تازه از نشست مقام‌های بانکی جهان در جکسون هول آمریکا، نوسان‌های محدودی داشتند تا شاخص‌ها و قیمت‌ها تکان شدیدی را تجربه نکنند، با این همه، عصر روز گذشته با باز شدن بازارهای آمریکای شمالی و مخابره داده‌های تازه، دامنه نوسان‌ها افزایش یافت. نشست جکسون هول که امروز شنبه به کار خود پایان می‌دهد، روز پنج‌شنبه خبری برای بازارها نداشت، اما صبح جمعه همه در انتظار سخنرانی روسای بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا بودند. جنت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا ساعت 18:30 روز گذشته به وقت تهران سخنرانی خود را شروع کرد، اما ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا ساعت 23:30 به ایراد سخنرانی پرداخت تا پوشش جزئیات کامل گفته‌های مقام‌های حاضر در جکسون هول به گزارش بعدی موکول شود.

    اونس که جمعه دو هفته پیش روی قیمت 1284 دلار ایستاده بود، دوشنبه تا بهای 1291 دلار بالا رفت، اما سه‌شنبه به همان بهای 1284 دلار بازگشت. چهارشنبه دوباره قیمت 1290 دلار ثبت شد، اما پنج‌شنبه، ‌روز افت دوباره قیمت تا عدد 1286 دلار بود. جمعه با همان بها شروع و بعد نوسان‌های محدودی تجربه شد. البته با باز شدن بازارهای آمریکای شمالی و رسیدن خبرهای تازه از جکسون هول، دامنه نوسان‌ها افزایش یافت. بهایی که تا ساعت 8 عصر روز جمعه برای اونس طلا ثبت شد، 1291 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته گذشته رقم خورده باشد.

    رشد 6 دلاری چهارشنبه عمدتا ناشی از افت شاخص دلار بود، در روزی که بازارها گرفتار خلوتی تابستانی بودند. شاخص دلار که سه‌شنبه تا عدد 54/ 93 واحد بالا رفته بود، چهارشنبه تا عدد 14/ 93 واحد افت کرد. بازارهای سهام نیز با افت خود یار طلا شدند تا اونس دوباره بتواند حضور در محدوده انتهای کانال 1200 دلار را تجربه کند. افت 4 دلاری پنج‌شنبه ناشی از رشد شاخص دلار و البته سودگیری دسته‌ای از معامله‌گران از رشد روز قبل بود. شرکت‌کنندگان نشست جکسون هول در ویومینگ ایالات‌متحده در روز نخست سخنانی از جمله درباره نگرانی از تورم پایین مطرح کردند، اما صحبت‌های تازه‌ای که بازارها را نوسانی کند، شنیده نشد. شاخص دلار در این روز تا عدد 27/ 93 واحد بالا رفت. جمعه با همان قیمت نهایی پنج‌شنبه شروع شد و انتظار بازارها برای رسیدن اخبار تازه از جکسون هول، نوسان‌ها را محدود کرد. صبح جمعه، عمده بازارها در انتظار سخنرانی جنت یلن و ماریو دراگی، روسای بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا بودند. جنت یلن، عصر روز جمعه به ایراد سخنرانی پرداخت. او در این نشست گفت که نظام مالی ایمن‌تر شده است، اما هیچ اشاره‌ای به وضعیت کنونی اقتصاد و سیاست‌های آینده نکرد. در واکنش به گفته‌های او معامله‌گران بازارهای ارز، با احتمال مخدوش شدن روند انقباض پولی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، دلار را ارزان‌تر کردند؛ اما معامله‌گران طلا با توجه به نبود داده‌های تازه، افت‌وخیزی را ایجاد کردند که نتیجه‌اش ثبات نسبی قیمت‌ها بود. پوشش سخنرانی دراگی و واکنش بازارها به گفته‌های او در این گزارش ممکن نبود،‌ اما در گزارش بعدی  جزئیات این موارد پیش‌روی شما خواهد بود.

    برچسب ها