عصر خودرو

نجات بازارهای سهام از بیماری چینی

علاقه‌مندان طلا تحریک می‌شوند؟

عصر بازار: هفته جدید بازارهای جهانی با ادامه توجه به سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی جهان آغاز شد. در حالی که ادامه تاثیرگذاری کاهش نرخ‌های بهره بانک مرکزی چین، بازارهای سهام آسیا را رشد می‌داد، توجه معامله‌گران فلزهای گرانبها به نشست این هفته بانک‌های مرکزی آمریکا و ژاپن و انتظار برای «تحریک» بیشتر اقتصادهای عمده، شروع آرامی را در بازار فلز زرد رقم زد.

علاقه‌مندان طلا تحریک می‌شوند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازارهای سهام آسیا روز دوشنبه به جبران تمام ضرری که از زمان کاهش عمدی ارزش یوآن در ماه آگوست تجربه کرده بودند، نزدیک شدند. این امر واکنشی به کاهش نرخ‌های بهره «بانک خلق چین» در روز جمعه و همچنین اعلام رشد درآمد غول‌های فناوری ایالات متحده بود. اقدام روز جمعه بانک مرکزی چین درست یک روز پس از اعلام بانک مرکزی اروپا بر احتمال تشدید سیاست‌های تحریکی از سوی این نهاد اشاره داشت. این در حالی است که بانک‌های مرکزی آمریکا و ژاپن نیز در این هفته جلسه دارند. ماساهیرو ایچیکاوا، استراتژیست ارشد موسسه مدیریت دارایی «سومیتومو میتسوئی» به رویترز می‌گوید: «اقدامات بانک‌های مرکزی اروپا و چین، گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش نرخ‌های بهره توسط بانک مرکزی ژاپن را هم بیشتر کرده است.» البته افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در نشست دوروزه چهارشنبه و پنج‌شنبه بسیار کمتر مورد انتظار است. به هر روی بازارهای سهام آسیا که در ماه آگوست نگران وضعیت اقتصادی چین و جهان شده بودند، گرچه هنوز دغدغه‌های مهمی دارند، اما شاهد احیا از آن وضعیت هستند.

    از سوی دیگر اونس فلز زرد که هفته گذشته روی قیمت 1164 دلار ایستاده بود، روز گذشته را با ثبات نسبی آغاز کرد و تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1167 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری هفته ثبت شده باشد. با آنکه احتمال تغییر سیاست پولی در آمریکا دور از ذهن است، انتظار می‌رود سیاست‌ها در ژاپن دچار تغییراتی شود. در هر حال، بازار طلا به‌شدت در انتظار داده‌های جدید از کمیته‌های سیاست‌گذار این بانک‌ها است. روز گذشته در حالی که رشد شاخص‌های سهام به ضرر طلا عمل می‌کرد، افت شاخص دلار به رشد نسبی اونس کمک کرد. همزمان رشد بهای نفت خام نیز به طلا کمک کرد. در این شرایط تازه‌ترین تحلیل‌های فنی نشان می‌دهد که بهای اونس طلا در کوتاه‌مدت بین ارقام 1147 تا 1177 دلار در نوسان خواهد بود. پایگاه اینترنتی «اف ایکس امپایر» روز دوشنبه نوشت که کاهش نرخ بهره «بانک خلق چین» که ششمین کاهش نرخ از ماه نوامبر 2014 بود، تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار ایالات متحده و تشدید فشار روی ارزش فلز زرد داشته است. این پایگاه در ادامه به تحلیل‌های فنی اشاره کرده و آورده است که سطح حمایتی قیمت اونس در کوتاه‌مدت 1162 دلار است که اگر شکسته شود، این احتمال وجود دارد که بهای اونس تا 1147 دلار هم افت کند. سطح مقاومتی نیز در شرایط فعلی 1167 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا می‌تواند تا 1177 دلار بالا برود.

    تحلیلگران اقتصادی «اینوستینگ» هم در تازه‌ترین تحلیل خود به بررسی عوامل موثر بر قیمت جهانی طلا در روزهای آینده پرداخته‌اند. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اینوستینگ، قیمت طلا پس از کاهش متوالی در 3 روز گذشته صبح دوشنبه به ثبات نسبی رسید و با نوسانات چندانی روبه‌رو نشد. بر اساس این گزارش تحلیلگران بر این باورند که افزایش ارزش دلار در روزهای اخیر موجب کاهش تقاضا برای طلا شده و این مساله فشار زیادی را بر قیمت این فلز زرد وارد کرده است. شاخص دلار آمریکا به بالاترین رقم از 12 آگوست نزدیک شده‌است. شاخص ارزش دلار در برابر شش ارز معتبر بین‌المللی طی روزهای گذشته 8/ 2 درصد رشد داشته است. در گزارش اینوستینگ نیز به موارد پیش گفته، اشاره شده و آمده است که پس از تصمیم اخیر بانک مرکزی اروپا برای عدم تغییر نرخ بهره در نشست پنج‌شنبه هفته گذشته و همچنین تصمیم بانک مرکزی چین برای کاهش نرخ بهره، ارزش دلار با افزایش بیشتری روبه‌رو شده و این مساله فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو