عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالا خبر داد:

عرضه کل گندم تولیدی سال ۹۷ در بورس کالا

عصر بازار- سلطانی نژاد گفت: با همکاری شرکت بازرگانی دولتی برنامه ریزی هایی در حال انجام است تا در سال ۹۷ گندم کل کشور در قالب سیاست قیمت تضمینی و سایر قالب ها در بورس کالای ایران عرضه شود .

عرضه کل گندم تولیدی سال ۹۷ در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از آریا ، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالا در نشست خبری که با موضوع آشنایی با شرایط عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا برگزار شد، گفت:طی سال های اخیر ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا از نظر کمی و کیفی و تنوع، رشد قابل توجهی داشته است به طوری که در حال حاضر تعداد محصولات کشاورزی معامله شده در بورس کالای ایران نسبت به سال های گذشته 2 برابر شده و محصولات اثرگذار و استراتژیکی وارد این بازار شده است.

    وی خاطرنشان کرد:طبق برآوردهای صورت گرفته ارزش کل محصولات کشاورزی در کشور حدود 270 هزار میلیارد تومان است، بنابراین پتانسیل بسیار خوبی در این حوزه نهفته است؛ البته تهدید هایی هم در این بخش وجود دارد.

    مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره  به اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی،گفت: در راستای اجرای این ماده، ذرت و جو کل کشور در قالب سیاست قیمت تضمینی در بورس کالای ایران عرضه شده و در حال حاضر نیز گندم به صورت آزمایشی در قالب این سیاست در بورس کالا عرضه می شود.

    سلطانی نژاد خاطرنشان کرد: با همکاری شرکت بازرگانی دولتی برنامه ریزی هایی در حال انجام است تا در سال 97 گندم کل کشور در قالب سیاست قیمت تضمینی و سایر قالب ها در بورس کالای ایران عرضه شود که در این راستا اقداماتی از سوی شرکت بازرگانی دولتی انجام شده و جلساتی با حضور فعالان بخش خصوصی و دولتی به صورت مستمر در حال برگزاری است تا گندم نیز بتواند در قالب ماده 33 قانون افزایش بهره وری مورد معامله قرار بگیرد.

    وی ادامه داد: عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا و نیز استفاده از ابزارهای بلندمدت مانند معاملات سلف، فیوچرز و پیمان آتی قدرت آینده نگری کشاورزان را افزایش داده و امنیت خاطر را در حوزه تجارت محصولات کشاورزی فراهم می کند.

    مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به لزوم توسعه بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی تصریح کرد: ما در زمینه تولید بسیاری از محصولات جایگاه بسیار خوبی را در جهان داریم از جمله زعفران و خرما که ایران اولین تولیدکننده این محصولات در جهان است.

    وی ادامه داد: در زمینه تولید پسته نیز رتبه دوم جهان را داشتیم که با تولیدی که امسال انجام می شود من فکر می کنم مجددا به رتبه اول ارتقا پیدا خواهیم کرد بنابراین باید بتوانیم در توسعه بازارهای صادراتی گام برداریم.

    سلطانی نژاد درباره عرضه جوجه یک روزه نیز با بیان اینکه جوجه یک روزه سهم قابل توجهی در نهاده های تولید مرغ دارد گفت: اگر بشود قیمت این نهاده را پیش بینی کرد می توان تلاطمات بازار مرغ را تا حدود زیادی پیش بینی کرد.

    وی اضافه کرد: جوجه یک روزه ساختار کاملا خصوصی دارد و ما نمی توانیم وارد حوزه قیمت گذاری آن شویم بنابراین باید قیمت گذاری آن حاصل تلاقی عرضه و تقاضا باشد که در بورس کالا این اتفاق رخ می دهد.

    سلطانی نژاد تصریح کرد: برنامه ما این است که در یک فرآیند تدریجی بخش قابل توجهی از عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا انجام شود تا نوسانات آن به حداقل برسد.

    مدیر عامل بورس کالا با اشاره به آخرین وضعیت عرضه پسته در بورس کالا ادامه داد: اواخر سال گذشته مقدمات راه اندازی عرضه پسته فراهم شد که امسال همزمان با فصل برداشت، شاهد تجارت پسته در بورس کالا خواهیم بود.

    سلطانی نژاد افزود: تجارت پسته بدون تامین منابع مالی کار آسانی نخواهد بود، چراکه کمبود نقدینگی موجب می شود تا کشف قیمت به درستی در بازار صورت نگیرد و از این رو بانک کشاورزی قول مساعدت جهت تخصیص اعتبارات به تجارت این محصول را داده است.

    وی  از عرضه خرما در بورس کالا خبر داد و گفت: با توجه به تنوع مختلف محصول، بحث استاندارد از اهمیت قابل توجهی برخوردار است در حالیکه سایر محصولات نظیر گندم استاندارد خاصی ندارند.

    به گفته سلطانی نژاد هدف اصلی از عرضه محصولاتی نظیر خرما و پسته در بورس کالا کشف قیمت است.

    مدیر عامل بورس کالا خاطرنشان کرد: محصولاتی که از استاندارد لازم برای عرضه در بورس برخوردار نیستند با تخفیف، مورد معامله قرار می‌گیرند و در صورت عرضه محصول بالاتر از سطح استاندارد با قیمتی بالاتر از نرخ کشف شده، فروخته می شود.

    وی با اشاره به اینکه عرضه محصولات در بورس کالا تأثیر بسزایی در جلوگیری از نوسانات بازار دارد، بیان کرد: همه ساله همزمان با فصل برداشت و حضور دلالان در بازار شاهد نوسانات قیمت در بازار بودیم که این امر کشاورزان را با مشکلات جدی روبرو می‌کرد.

    برچسب ها