عصر خودرو

۸ دورنمای انقلاب صنعت خودرو در سال ۲۰۳۰

عصر بازار- نهادهای پژوهشی به تازگی در قالب گزارشی تاکید کردند که خودروسازان با همکاری شرکت‌های نرم‌افزاری داخلی یا خارجی و در قالب همکاری مشترک باید زمینه ورود به عرصه جدید صنعت خودروسازی جهانی را فراهم کنند.

۸ دورنمای انقلاب صنعت خودرو در سال ۲۰۳۰
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین، هشت دورنمای کلیدی «انقلاب صنعت خودرو در سال 2030» در قالب چهار محور اصلی شامل تغییر روند بازار و منابع درآمدی جدید، تغییر در رفتار و عادت‌های سفر، توسعه و نفوذ فناوری‌های پیشرفته و رقابت‌ها و همکاری‌های نوین مورد بررسی قرار گرفته است. از طرفی، تاثیرات آنها در نوع تغییرات و چگونگی تاثیرگذاری روی خودروسازان و تامین‌کنندگان سنتی (قدیمی)، پتانسیل بازیگران جدید، تنظیم‌کننده‌ها، مشتریان، بازارهای خودروی ملی و زنجیره ارزش خودرو نیز در ادامه بررسی شده است.

    مرکز پژوهش‌های مجلس در این خصوص، 8 دورنمای «انقلاب صنعت خودرو در سال 2030» را تشریح کرده است.

    دورنمای اول: رانندگی با روش‌های اشتراک‌گذاری سفر، سرویس‌های تبادل داده در خودرو، ارتقای فناوری و استفاده از مدل‌های نوین کسب‌وکار می‌توانند منابع درآمدی خودرو را تا 30 درصد یعنی چیزی حدود 1.5 تریلیون دلار افزایش دهند.

    دورنمای دوم: با وجود تغییر رویکرد به سمت روش‌های نوین اشتراک‌گذاری سفرهای درون‌شهری، به‌واسطه پیامدهای مثبت ناشی از رشد طبقه متوسط در جهان و تداوم رشد اقتصادی در کشورهای نوظهور به ویژه چین و هند، تغییر رشد سالانه فروش خودرو از 3.6 درصد در حال حاضر به 2 درصد تا سال 2030 میلادی خواهد رسید.

    دورنمای سوم: با توجه به این‌که رفتار و عادت‌های مصرف‌کننده برای انجام سفرهای شهری درحال تغییر است، پیش‌بینی می شود از هر 12 خودروی فروخته شده در سال 2030 میلادی، یک خودرو در قالب اشتراک‌گذاری سفر به فروش برسد و متعاقب آ،ن بازار خوبی برای این هدف ایجاد شود.

    دورنمای چهارم: ساختار شهر به‌عنوان مناسب‌ترین معیار تقسیم‌بندی که تعیین‌کننده رفتار و عادت‌‌های سفر است ،در نظر گرفته خواهد شد و جایگزین دیدگاه ناحیه‌ای و کشوری در بازار خودرو خواهد شد.

    دورنمای پنجم: در صورت رفع موانع تکنولوژیکی و مسائل قانونی و نظارتی، تا 15 درصد از خودروهای فروخته شده در سال 2030 می‌تواند به خودروهای تمام‌خودران اختصاص داشته باشد.

    دورنمای ششم: خودروهای برقی توانسته‌اند به خودروهای قابل رقابت و مناسب در بازار تبدیل شوند؛ اگرچه سرعت پذیرش آن متناسب با سطح امکانات و ساختار شهر تغییر می‌کند.

    دورنمای هفتم: چشم‌انداز روش‌های نوین سفر درون شهری با پیچیدگی و تنوع زیاد، بازیگران فعلی صنعت خودروسازی را ملزم به همکاری و رقابت با رقبا، در چند حوزه خواهد کرد.

    دورنمای هشتم: بازیگران قدیمی صنعت خودروسازی روی کل فرآیند تولید، تمرکز و توجه دارند درحالی که بازیگران جدید تنها در بخ کوچکی از زنجیره ارزش فعال هستند.

    از جمله درس‌هایی که باید برای صنعت خودروسازی ایران در مواجهه با تحولات و برای همسو شدن با مسیر تکاملی صنعت خودرو، مورد توجه قرار گیرد، می‌توان به کسب آمادگی به منظور همسو شدن با تغییرات بازار، تقویت صنایع مرتبط و تجهیز شبکه تامین به منظور حداقل‌سازی هزینه تدارک عوامل، افزایش درجه انعطاف‌پذیری با تمرکز بر امور تحقیق و توسعه، طراحی مهندسی و توسعه سیستم‌های نرم‌افزاری و تنوع بخشی خدمات پس از فروش در طول چرخه عمر محصول اشاره کرد.

    بر این اساس، با توجه به هشت دورنمای صنعت خودروسازی در افق 2030، ضروری است بازیگران فعلی صنعت

    خودروسازی ایران به ایجاد زیرساخت و طراحی استراتژی‌های تصمیم‌گیری جدید برای ترسیم آینده صنعت خودروسازی با لحاظ عدم قطعیت‌ها، قدرت و نفوذ شرکا، اصلاح و تطبیق سازمان بنگاهی و تغییر رویکرد ارزش‌گذاری در صنعت خودروسازی اهتمام ورزند. بنابراین لازم است استراتژی صنعت خودروی ایران با تمرکز بر عواملی همچون تغییرات بازار خودرو و ورود بازیگران جدید، تمرکز بر امور تحقیق و توسعه، طراحی مهندسی و توسعه سیستم‌های نرم‌افزاری، تقویت صنایع مرتبط و تجهیز شبکه تامین و تنوع بخشی خدمات پس از فروش در طول چرخه عمر محصول، تهیه و تدوین شود.

    همچنین پیشنهاد می‌شود خودروسازان داخلی با نگاهی آینده‌نگرانه در قالب دو برنامه کوتاه‌مدت و میان‌مدت، ابتدا در برنامه کوتاه‌مدت، با توجه به اینکه بستر نرم‌افزاری اولیه روش‌های اشتراک سفر در کشور فراهم شده است، نسبت بزه طراحی سخت‌افزاری خودروهایی با رویکرد اشتراکی سفر و با کاربری ویژه همچون سرویس‌های ایاب و ذهاب به محل کار، خرید، تفریحی و... اهتمام ورزند. در گام دوم و در قالب برنامه میان‌مدت با همکاری شرکت‌های نرم‌افزاری داخلی یا خارجی (در قالب همکاری مشترک)، زمینه ورود به عرصه جدید صنعت خودروسازی جهانی را فراهم کند.

    برچسب ها