عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه :

حرکت نقدینگی از بانک به بورس در صورت رونق معاملات

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص شروط انتقال نقدینگی از سمت نظام بانکی به بورس گفت: در صورتی که معاملات بازار سهام به رونق نینجامد و سود بیشتری از سود تضمین شده بانکها را نصیب سرمایه‌گذاران نکند، نباید انتظار این اتفاق را داشت.

حرکت نقدینگی از بانک به بورس در صورت رونق معاملات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، منصور کریمی گفت: بدلیل رکود حاکم بر اقتصاد و بازار سرمایه، نقدینگی از انگیزه لازم برای گردش در این بازار برخوردار نیست و به همین دلیل حجم و ارزش معاملات از کمیت بالایی برخوردار نیست.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: رکود حاکم بر اقتصاد نشات گرفته از تمامی بخش‌ها است و می‌توان این رکود را در بازار خودرو، مسکن و ... نیز مشاهده کرد.

    وی اضافه کرد: بر این اساس رکود حاکم بر سایر بازارها تاثیر خود را بر بازار سرمایه نیز خواهد گذاشت، به عنوان مثال بازار مسکن با صنایع بیشماری به طور مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط است و وقتی ساخت و ساز در کشور از رونق بیفتد، وضعیت تولید در صنایع دیگر را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و این موضوع بر کلیت بازار سرمایه نیز اثرگذار خواهد بود.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به شرایط رکودی بورس، بسیاری از سهامداران سرمایه‌گذاری در اوراق تضمین شده را ترجیح می‌دهند که این موضوع نیز بر عدم تحرک نقدینگی در بازار سهام اضافه می‌کند.

    وی اذعان داشت: البته عواملی همچون نرخ سود بانکی و نرخ ارز هم از جمله موضوعات اثرگذار بر معاملات بازار سرمایه هستند که با توجه به جذابیتی که سود تضمین شده بانکها نسبت به بورس دارد، نمی‌توان انتظار حرکت نقدینگی از بانکها به سمت بورس را داشت.

    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص شروط انتقال نقدینگی از سمت نظام بانکی به بورس گفت: در صورتی که معاملات بازار سهام به رونق نینجامد و سود بیشتری از سود تضمین شده بانکها را نصیب سرمایه‌گذاران نکند، نباید انتظار این اتفاق را داشت.

    وی افزود: از سوی دیگر کاهش دستوری سود بانکی که تازگی‌ها اتفاق افتاده به رونق تولید منجر نخواهد شد؛ چرا که صنایع و بنگاهها به تسهیلات با نرخ بهره پایین نیاز دارند تا هزینه تمام شده آنها کاهش یافته و با افزایش سودآوری شاهد رونق تولید و در پی آن خروج اقتصاد از رکود باشیم.

    برچسب ها