عصر خودرو

در واکنش به حاشیه های مطرح شده در پی مناظره تخصصی عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛

بورس کالای ایران محملی برای ایجاد شفافیت و عدالت اقتصادی

عصر بازار: در پی حاشیه های مطرح شده در رسانه های رسمی و غیر رسمی در باب مسایل مطروحه در مناظره تخصصی عرضه محصولات پتروشیمی، بورس کالای ایران با تشکر از تمامی فعالان اهل رسانه که با دقت نظر و دغدغۀ شفافیت مسایل را دنبال می نمایند، لازم می داند که در راستای وظیفه ذاتی خود در ایجاد شفافیت اقتصادی، نکاتی را درباره مسایل طرح شده اعلام نماید تا با کاستن از حاشیه ها، اصل مسأله ایجاد شفافیت پیگیری گشته و از ایجاد حاشیه های ناصواب پرهیز گردد.

بورس کالای ایران محملی برای ایجاد شفافیت و عدالت اقتصادی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، به لحاظ فنی بورس بازاری شفاف و نقطه مقابل بازار رانتی و اقتصاد زیرزمینی می باشد و تمام سفارشات و معاملات در بورس قابل رهگیری و مدیریت بوده و براساس تجربه جهانی، بورس پایه ایجاد بازار عادلانه، شفاف و قابل مدیریتِ کلان اقتصادی است. بنابراین، اشکالاتی مانند به روز نبودن آدرس ها در برخی موارد ناشی ازعدم به روزرسانی به موقع سامانه های فنی مانند بهین یاب بوده و خود حاصل عدم وجود سامانه های اطلاعاتی تجمیع شده دربارۀ صنایع، شرکت ها و موسسات در کشور می باشد و این مهم، مسأله ای ملی و فراتر از جناح ها و دولت ها است.

    طبیعتاً هر آنچه در بورس عرضه می گردد حداقل در یک طرف تراکنش (سمت بورس) کاملا شفاف خواهد بود و معامله در بورس توانسته است محملی برای بهبود شفافیت در مورد مسایل مربوط به آدرس های شرکت ها را ایجاد کند و قاعدتاً باید به این مساله به عنوان فرصتی برای اقتصاد ملی در راستای شفافیت بیشتر نگریسته شود. شایان ذکر است که نقصان سیستم های اطلاعاتی پایه ای مانند اطلاعات شرکت ها و نشانی آنها و ... نیز آسیبی ملی است که هرچند می تواند زمینه ساز بروز عدم شفافیت، رانت و یا فساد گردد لیکن در عین حال تلقی بلافاصله فساد از هر نقصان آدرس، امری صواب نمی باشد و اتهام زنی های دقیق به دولت ها و صنایع زمینه بحث فنی را برای ایجاد شفافیت کم رنگ کرده و به حاشیه های سیاسی غیرمفید برای اقتصاد دامن خواهد زد.

    واضح است که ایجاد شفافیت معاملاتی و رقابت در معاملات قاعدتاً همواره مقاومت هایی به ویژه از جانب برخی صاحبان منافع در بردارد که در این راستا لازم است باهمیاری و همفکری اصحاب رسانه و اراده قوی مسوولین امر در این راستا، چنانچه کاستی هایی درابتدای این مسیر سرنوشت ساز وجود دارد، رفع شود و به جای تأکید صرف بر برخی از نقاط ضعف فرعی، هدف اصلی که همانا ایجاد شفافیت بیشتر در راستای سالم سازی و بهره ورسازی بیشتر اقتصاد ملی است موردتوجه قرار گیرد.

    از این رو بورس کالای ایران با تشکر مجدد از دغدغه مندان و اهالی رسانه و صنعت، آمادگی خود را برای ایجاد زیرساخت های بازار عادلانه و شفاف در تمام حوزه های اقتصادی اعلام نموده و در عین حال مجدانه از علاقه مندان و فعالان درخواست می نماید که ضمن حفظ حساسیت ها و انگیزه های ملی اصلاح و پیشرفت، زمینه بحث رادرحوزه های فنی حفظ کرده و از ایراد اتهام هایی با منشأ سیاسی پرهیز نمایند.

    بورس کالای ایران امیدوار است که با کمک دلسوزان کشور، صنایع، اصحاب رسانه، نخبگان اقتصادی و دولت محترم بتواند با بهره گیری از تجربه جهانی در ایجاد شفافیت اقتصادی و بازار عادلانه، با شناسایی و تأمین نیازهای تمام فعالان اقتصادی از جمله عرضه کنندگان و متقاضیان کالاهای مختلف، خدمتی درخور به اقتصاد کشور عزیزمان انجام داده و محلی برای تجلی دغدغه ایجاد شفافیت، حذف رانت و ایجاد عدالت در دسترسی به بازار برای تمام فعالان اقتصادی و صنایع کشور ایجاد نماید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو