عصر خودرو

ماجرای فروش بلوک ۳۰ درصدی از سوی صندوق با درآمد ثابت

عصر بازار- مدیر عامل کارگزاری بانک کشاورزی گفت: حضور بانک کشاورزی در هیأت مدیره آذرآب حتی با فرض دستیابی به مدیریت شرکت، اگر زیان و ضرری را متوجه آنها نسازد، سال‌ها پاگیر این بانک و شرکت‌های تابعه خواهد بود.

ماجرای فروش بلوک ۳۰ درصدی از سوی صندوق با درآمد ثابت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی، در نامه‌ای به هیات مدیره شرکت آذرآب خواستار برگزاری مجمع از سوی هیات مدیره قبلی و حسابرس و بازرس مستقل آن شرکت شده و عنوان کرده است :«این شرکت کارگزاری به استناد ماده 95 95 قانون تجارت به عنوان مدیر "صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی" و وکیل و مدیر سبد سهام "صندوق رفاه و تامین آتیه کارکنان بانک کشاورزی" جمعاً دارنده 30 درصد سهام درخواست برگزاری هر چه سریع تر مجمع شرکت آذرآب وصدور آگهی مربوط به آن مجمع را دارد.»

    حسین خزلی در ادامه تاکید کرده است که:« با توجه به اتمام مهلت ماموریت اعضای هیات مدیره آذرآب، علاوه بر دستور جلسات معمول مجامع انتخاب اعضای هیات مدیره نیز باید در آگهی فوق گنجانده شود.»

    بر اساس ماده 95 قانون تجارت، « سهامدارانی که اقلاً یک پنجم سهام شرکت را مالک باشند حق دارند که دعوت صـاحبان سـهام را بـرای تشکیل مجمع عمومی از هیئت مدیره خواستار شوند و هیئت مدیره باید حداکثرتا بیست روز مجمع مورد درخواسـت را با رعایت تشریفات مقرره دعوت کند در غیراین صورت درخواست کنندگان می‌توانند دعوت مجمـع را از بـازرس یـا بازرسان شرکت خواستار شوند و بازرس یا بازرسان مکلف خواهند بود که با رعایت تشریفات مقرره مجمع مورد تقاضا را حداکثرتا 10 روز دعوت نمایند وگرنه آن گونه صاحبان سهام حق خواهند داشت مستقیماً به دعوت مجمـع اقدام کنند به شرط آنکه کلیه تشریفات راجع بـه دعـوت مجمـع را رعایـت نمـوده و در آگهـی دعـوت به عـدم اجابـت درخواست خود توسط هیئت مدیره وبازرسان تصریح نمایند.»

    خزلی در توضیح نامه خود اشاره کرده است که:« در اسفند ماه سال 95 و بعد از مشخص شدن اینکه سهامدارانی (که به آنها اعتبار داده شده) امکان بازپرداخت اعتبارات اخذ شده را ندارند، با هماهنگی و رضایت این اشخاص و با جلساتی که در سازمان بورس و کانون کارگزاران برگزار شد، سهام آذرآب بابت مطالبات برخی از کارگزاری‌ها به تملک آنها در آمد.»

    اشاره مدیر عامل کارگزاری بانک کشاورزی و عضو سابق هیات مدیره بورس کالا به تخصیص اعتبار از سوی 18 شرکت کارگزاری است که سال گذشته به گروهی از اشخاص حقیقی و حقوقی با مسئولیت آقای ف.پ که در هیات مدیره شرکت آذرآب نیز حضور دارند اعطا شده است.

    از جمله برخی از اشخاص حقوقی اعتبار گیرنده در این زمینه می‌توان به شرکت کشاورزی زراعت‌کاران سپهر و شرکت آرمان پاک اندیش فردا اشاره کرد که در هیات مدیره "فاذر" حضور دارند.

    ماجرا اما از جایی آغاز می شود که مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت آذرآب مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی را برای تخصیص اعتبار  55میلیارد تومانی به 23 کد حقیقی و حقوقی در عرض یک روز  مجاب می‌کند.

    تخصیص این اعتبار باعث شد تا 30 درصد سهام آذرآب در گرو این کارگزاری نگاه داشته شود تا زمانیکه آقای ف.پ بتواند این اعتبار را تسویه کند.

    اما وعده‌های بدهکار محقق نشد تا اینکه در مجمع سهامداران بانک کشاوروزی این میزان سهام به عنوان طلب بانک برداشته و به این ترتیب بانک کشاورزی از طریق شرکت‌های تابعه خود سهامدار ناخواسته بلوک مدیریتی 30 درصدی سهام شرکت آذرآب به قیمت پایانی هر سهم بیش از 300 تومان شد.

    واقعیت آن است که مدیر عامل شرکت آذرآب در حالی خواستار تخصیص اعتبار میلیاردی در عرض یک روز از مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی به بهانه برگزاری مجمع فوق العاده برای انتخاب اعضای هیات مدیره می‌شود که بلافاصله پس از تخصیص این رقم در یک روز سهام شرکت را از این طریق به نوعی واگذار می‌کند.

    نکته‌ای که در این زمینه قابل تامل است اینکه توافق شده بود همزمان با اعتبار دریافت شده قرار بود سهام "فاذر" نیز با هدف تسویه اعتبار از سوی تسهیلات گیرنده به فروش رود اما به دلایلی نامعلوم در پایان معاملات روز مذکور همه معاملات صورت گرفته بر روی آذرآب ابطال شده است.

    در نهایت آنچه باقی ماند بدهکاری اعتبار گیرنده و ادعای وی مبنی بر خرج شدن تمامی چک 55 میلیارد تومانی واریز شده از سوی کارگزاری بانک کشاورزی در عرض یک روز است.

    به ناچار این میزان سهام به کد صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی منتقل می‌شود اما به دلیل رعایت مفاد امید نامه صندوق برای خرید حداکثر 5 درصداز سهام یک ناشر و همچنین انباشت سهام در این صندوق دوباره این دارایی به کد صندوق رفاه و تامین آتیه کارکنان بانک کشاورزی منتقل شد.

    نهایت اینکه صندوق آتیه کارکنان بانک کشاورزی نیز در مواجهه با این دارایی در می‌ماند و خواستار تعیین تکلیف و عرضه بلوکی قریب الوقوع آن در بازار شد.

     پرسشی که هنوز مجموعه بانک کشاورزی به آن پاسخی نداده آن است که بر اساس کدام صرفه و صلاح اقتصادی این میزان دارایی به سبد سرمایه‌گذاری‌های این بانک تحمیل شده است؟

    یا اینکه چرا باید در عرض یک روز اعتباری 55 میلیارد تومانی به مجموعه‌ای تخصیص داده شود که خود در مدیریت شرکت آذرآب سال‌ها در مانده و از طریق شرکت‌های کاغذی به دنبال انتقال بدهی‌های خود با خرید زمان است؟

    قدر مسلم حضور بانک کشاورزی در هیات مدیره آذرآب حتی با فرض دستیابی به مدیریت شرکت اگر زیان و ضرری را متوجه آنها نسازد سال‌ها پاگیر این بانک و شرکت‌های تابعه آن خواهد بود.

    در حال حاضر 39 درصد از سهام آذر آب در اختیار صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی با حدود 4.8 درصد، صندوق رفاه و تامین آتیه کارکنان بانک کشاورزی (به مدیریت سبد سهام و وکالت کارگزاری بانک کشاورزی) حدود 26 درصد، کارگزاری بهمن حدود 4 درصد ،کارگزاری سی ولکس، حدود 1.5 درصد و بانک انصار در حدود 3 درصدقرار دارد.

     

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو