عصر خودرو

جزئیات احداث دومین پایانه صادراتی نفت ایران

عصر بازار- ایران با احداث پایانه نفتی جاسک در شرق تنگه هرمز می تواند وابستگی خود را برای صادارت نفت به پایانه نفتی خارک کم کند.

جزئیات احداث دومین پایانه صادراتی نفت ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، یکی از برنامه های بیژن زنگنه در دولت دوازدهم احداث پایانه نفتی جدید در منطقه خلیج فارس است.

    بررسی خبرنگار فارس حاکی است به احتمال قوی منظور زنگنه از احداث پایانه جدید در منطقه خلیج فارس همان پایانه جاسک در شرق تنگه هرمز است که مطالعات آن از سال 92 آغاز شده است.

    براساس مطالعات صورت گرفته جاسک با احداث این پایانه نفتی امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت سنگین از منطقه گوره (گناوه) به منطقه جاسک در استان هرمزگان، امکان پهلوگیری کشتی های بسیار بزرگ با ظرفیت 2 میلیون تن و ذخیره سازی 10 میلیون بشکه نفت خام را پیدا خواهد کرد، دوباره به روزهای اوج گذشته باز می گردد و نام یکی از بنادر نفتی مهم ایران را یدک می کشد.

    گزارش خبرنگار فارس حاکی است مطالعات طراحی بنیادی خط لوله42 اینچ و ایستگاه‌های انتقال نفت خام گوره (منطقه گناوه) به بندر جاسک، مراحل نهایی خود را طی می کند.

    براین اساس مرتضی کرمی، قائم مقام مجری طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره – جاسک و مخازن و تاسیسات نفتی جاسک  از پایان مطالعات طراحی بنیادی خط لوله و ایستگاه های آن و ورود مشاور طراحی بنیادی به مرحله تولید مدارک فنی پروژه خبرداده است.

    وی با اشاره به اینکه قرارداد مشاور طراحی بنیادی در پایان فروردین ماه سال 1395 نافذ شده است، می گوید این قرارداد شامل خدمات طراحی بنیادی خطوط لوله و ایستگاه ها، نقشه برداری، ژئوتکنیک، پدافند غیرعامل، مطالعات برق، مطالعات و اخذ مجوزهای زیست محیطی و میراث فرهنگی می شود.

    براساس راهبرد تدوین شده برای اجرای این طرح، خط لوله انتقال نفت خام گوره – جاسک به چهار گستره تقسیم شده است که مبدا این خط در منطقه گوره شهرستان گناوه از استان بوشهر و مقصد این خط لوله 1000 کیلومتری، منطقه جاسک در شرق استان هرمزگان است.

    ظاهرا مطالعات طراحی بنیادی 300 کیلومتر ابتدای این خط در مرحله اول از سوی مشاور تکمیل و اسناد مناقصه آماده ارائه به پیمانکاران تایید صلاحیت شده برای دریافت پیشنهادهای مالی است و برای اجرای گستره های 2، 3 و 4 در مرحله ارزیابی پیمانکاران قرار دارد.

    به گزارش فارس این خط لوله 42 اینچ باید نفت خام سبک و سنگین را به منظور صادرات منتقل کند که این امر نیازمند احداث مخازن ذخیره در منطقه جاسک است، بنابراین در این طرح، پروژه احداث مخازن ذخیره در غرب بندر جاسک نیز دیده شده که در فاز نخست به ظرفیت 10 میلیون بشکه در دست اقدام است.

    این خط لوله از گوره تا جاسک هشت ایستگاه دارد که شامل پنج تلمبه خانه برای پمپاژ نفت خام و دو ایستگاه برای ارسال و دریافت توپک «پیگرانی» و یک ایستگاه پایانی برای اندازه گیری است.

    در این طرح برای اندازه گیری میزان نفت خام سبک و سنگین در مبدا «منطقه گوره» و در انتهای خط لوله در جاسک ایستگاه اندازه‌گیری احداث خواهد شد که در پایان این مسیر و در مجاورت دریا تاسیسات دریایی شامل «اسکله پشتیبانی، تاسیسات اندازه گیری، خطوط لوله زیر دریا و سه دستگاه گوی شناور(SPM)» برای صادرات نفت خام احداث می شود که قابلیت صادرات یک میلیون بشکه نفت خام در روز را داشته باشد.

    برچسب ها