عصر خودرو

وزارت نفت :

۲ میلیون بشکه نفت تولیدی پارس جنوبی به شرق آسیا صادر شد

عصر بازار- وزارت نفت امروز ( شنبه ) اعلام کرد: چهار محموله نفت خام لایه نفتی پارس جنوبی در مجموع با حجم ۲ میلیون بشکه به بازارهای شرق آسیا صادر شده است.

۲ میلیون بشکه نفت تولیدی پارس جنوبی به شرق آسیا صادر شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، پارس جنوبی افزون بر اینکه بزرگ ترین میدان گازی جهان به شمار می رود، دارای لایه های نفتی است که تا پیش از دولت یازدهم، از منابع نفتی این میدان برداشت، نشده است.
    قطر سال های گذشته از این لایه نفتی برداشت داشت، اما ایران به علت غفلت و همچنین نبود امکانات فنی مانند شناور پالایشگاهی، به تولید نفت از این میدان توجهی نکرد.
    پس از استقرار دولت یازدهم، تلاش شد با تهیه کشتی پالایشگاهی، برداشت نفت از این میدان آغاز شود.
    بر این اساس، نخستین شناور پالایشگاهی خاورمیانه در هفته های پایانی سال 1395، وارد خلیج فارس شد و استخراج نفت از لایه نفتی پارس جنوبی در بیست و نهم اسفند گذشته آغاز شد.
    پس از نصب این شناور پالایشگاهی، نفت موجود در لایه نفتی پارس جنوبی از طریق خط لوله ١٢ اینچی وارد این شناور شده و پس از انجام مراحل تصفیه، به نفتکش‌های صادراتی منتقل می شود.
    پس از آغاز تولید و برداشت کافی از این میدان، صادرات نفت این میدان نیز آغاز شد که گزارش ها از تحویل نفت تولیدی این میدان به خریداران آسیایی حکایت دارد.
    طرح مستقل لایه‎های نفتی پارس جنوبی از معدود طرح‎های توسعه‎ای است که به‎صورت مستقیم از سوی شرکت ملی نفت ایران اجرایی شد.
    سازمان مستقل این طرح از ابتدای سال 93 با معرفی مجری، زیرنظر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران فعالیت خود را آغاز و با بازتعریف اهداف پروژه و در اولویت قرار گرفتن آن توانست سرانجام آرزوی برداشت نفت از لایه نفتی را جامه عمل بپوشاند.
    لایه نفتی پارس جنوبی، میدانی مشترک با قطر است که مجموع نفت درجای آن یک میلیارد و ٥۰۰ میلیون تا چهار میلیارد بشکه تخمین زده شده است.
    طرح لایه نفتی پارس جنوبی از جمله طرح‌هایی محسوب می شود که قرار است در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی توسعه یابد و شرکت «مرسک» دانمارک شانس بالایی برای توسعه این میدان دارد.

    برچسب ها