عصر خودرو

اما و اگرهای یکسان سازی نرخ ارز به دولت دوازدهم کشیده شد

عصر بازار- یکسان سازی نرخ ارز یک هدف مهم برای پیشبرد و توسعه کشور است که باید به سمت الزامات اجرایی کردن آن پیش برویم.

اما و اگرهای یکسان سازی نرخ ارز به دولت دوازدهم کشیده شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود کرباسیان درباره برنامه خود برای یکسان سازی نرخ ارز و کاهش تورم گفت:اصل پذیرفته کاهش نرخ سود بانکی، تغییر نرخ ارز، یکسان سازی نرخ، حمایت از صادرات از سوی دولت دوازدهم وجود دارد، اما باید شرایط مهیا شود، چراکه زمانی بحث تک نرخی کردن ارز مطرح بود، اما بعد از تک نرخی کردن، باز هم قیمت چند نرخی شد. ما نمی خواهیم این یکسان سازی، بازگشت پذیر باشد.

    کرباسیان اظهار داشت: اصل اول سرمایه گذاری خارجی نرخ ارز است، بنابراین یکسان سازی نرخ ارز یک امر پذیرفته شده است، اما باید همه جوانب آن را رعایت کرد؛ بنابراین اقتصاد یک امر پیش بینی پذیر نیست؛ چراکه به اقتصاد رفتاری برمی گردد و در کشور ما نیز، عوامل متعددی از جمله قیمت نفت در آن دخیل هستند.

    هادی حق شناس کارشناس اقتصادی درخصوص یکسان سازی نرخ ارز و کاهش نرخ سود بانکی در دولت دوازدهم اظهارداشت: یکسان سازی نرخ ارز، از الویت‌های دولت یازدهم بود و رئیس بانک مرکزی به عنوان متولی بازار پول و ارز وعده داده بود که درسال 95 این مهم انجام شود،این درحالی است که نقل و انتقال ارزی فروش نفت و.. به کشور شرایط عادی نداشته و این یکسان سازی نرخ ارز انجام نشده است.

    تک رقمی شدن نرخ ارز امری محال نیست

    علی عباسی کارشناس اقتصادی دراین باره گفت: یکی از مسائل مهمی که برای پیشبرد و توسعه کشور نقش مهم دارد و مقام معظم رهبری هم درخصوص سرمایه گذاری و اشتغال تاکید داشتند همین یکسان سازی نرخ ارز و کاهش نرخ سود بانکی است.

    وی ادامه داد: امیدواریم در دولت جدید وزیر پیشنهادی وزیر اقتصاد و دارایی، بتواند برنامه‌های خود را به مجلس ارائه داده و راهکار‌های خوبی برای این دو اولویت مد نظر داشته باشد چرا که با تحقق این دو امر، اقتصاد کشور رشد خواهد کرد.

    در حالی کارشناسان معتقدند که تک نرخی کردن ارز به طور زودرس و قبل از احیا شرایط لازم به طور یقین زیان بیشتری نسبت برای کشور خواهد داشت، اما باید فضای اقتصادی و بانکی کشور در روند یکسان شدن نرخ ارز قرار گیرد.

    برچسب ها