عصر خودرو

مذاکره تجارت آزاد آمریکا، مکزیک و کانادا امروز آغاز می‌شود

عصر بازار- امروز مذاکره درباره تغییر قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا بین آمریکا، مکزیک و کانادا آغاز می‌شود. مهم‌ترین مسئله این است که آیا این مذاکرات می‌تواند با چشم‌انداز ترامپ مبنی بر«اولویت با منافع آمریکا» همگام باشد.

مذاکره تجارت آزاد آمریکا، مکزیک و کانادا امروز آغاز می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، امروز مذاکرات آمریکا، کانادا و مکزیک برای تغییر ساختار قرارداد تجارت آمریکای شمالی موسوم به نفتا آغاز می‌شود. پیمان نفتا که در سال 1994 شکل گرفت تا سال 2015 با گردش مالی این قرارداد به بیش از یک هزار میلیارد دلار رسید.

    دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی از برنامه خود برای خارج کردن آمریکا از نفتا خبر داد و در روزهای نخست ورود به کاخ سفید آمریکا را از نفتا خارج کرد. علت اصلی این اقدام کاخ سفید پایین بودن قابل توجه تراز تجاری آمریکا با مکزیک در قالب این قرارداد اعلام شده است.

    «درک برنی» سفیر سابق کانادا در آمریکا که در مذاکرات اولیه شکل‌گیری نفتا در سال 1994 حضور داشت معتقد است: در مذاکرات قبلی سه کشور از نظر سیاسی متعهد به شکل‌گیری این پیمان بودند اما در مذاکرات کنونی شاهد این نگاه در کشورها نیستیم.

    وی ادامه داد: سؤالی که در این بین باقی می‌ماند این است که از نظر ترامپ موفقیت در مذاکرات چه خواهد بود.

    روبرت کولیمن نماینده سابق تجاری آمریکا در دولت اوباما اعلام کرد: سخت‌ترین بخش این مذاکرات این است که آیا تغییراتی که در توافق پیشین ایجاد می‌شود می‌تواند هدف ترامپ در کاهش تراز تجاری با مکزیک را کاهش دهد یا خیر.

    برچسب ها