عصر خودرو

یک فعال صنعت مرغداری عنوان کرد:

حذف واسطه‌های بازار جوجه یک روزه با عرضه در بورس کالا

عصر بازار- مدیرعامل یک شرکت فعال در صنعت مرغداری گفت: عرضه جوجه یک روزه در بورس موجب حذف واسطه‌ها شده و دسترسی مستقیم خریداران به این محصول را فراهم می‌کند.

حذف واسطه‌های بازار جوجه یک روزه با عرضه در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، این روزها پای مرغ روی مدار صعودی قیمت‌ها قرار گرفته و با اوج‌گیری دمای هوا در کشور و افزایش میزان تلفات در مرغداری‌ها شاهد افزایش بهای این کالای مصرفی در کشور هستیم.

    این در حالی است که یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد تعادل قیمتی در بازار، تکمیل زنجیره تولید این محصول و عرضه در بازاری است که بر پایه مکانیسم عرضه و تقاضا شکل گرفته تا با حذف دلالان و واسطه‌گران، جلوی نوسانات کاذب قیمت‌ها نیز گرفته شود.

    از سوی دیگر طبق اصل 44 قانون اساسی، دولت مکلف است کالاهای مشمول پذیرش در بورس کالا را از شمول قیمت‌گذاری خارج کند؛ بر این اساس در راستای اجرای این سیاست، خروج مرغ و جوجه از شمول قیمت‌گذاری دستوری میسر نیست، مگر با تکمیل زنجیره آن از طریق عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا.

    از سوی دیگر در افق برنامه پنج ساله توسعه نیز مقرر شده تنها نظام عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت‌ها باشد تا بنگاه‌ها بتوانند در فضایی رقابتی محصولات خود را عرضه کنند. در این رابطه یکی از نمونه‌های موجود در بورس کالا برای ثبات هر چه بیشتر نوسان قیمت‌ها معاملات جوجه یک روزه است که اگر توسعه یابد، به عرضه مرغ با قیمت مناسب در کشور کمک خواهد کرد؛ چرا که محصول مرغ اثر مستقیمی در معیشت مردم دارد و با توجه به اینکه پایه تولید مرغ و تخم مرغ، جوجه ‌یک روزه است، این اقدام در کنار نهاده‌های دامی در قیمت محصول نهایی نقش اساسی بازی می‌کند. بر این اساس و در راستای تکمیل زنجیره این محصول در بورس کالا توسعه عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا یک نیاز جدی محسوب می شود.

    در همین ارتباط مدیرعامل یکی از مجموعه‌هایی که برای ورود به بورس کالا در حال طی مراحل قانونی و ارایه مدارک مورد نیاز است اظهار داشت: عرضه جوجه یک روزه در بورس موجب حذف واسطه‌ها شده و دسترسی مستقیم خریداران به این محصول را فراهم می‌کند.

    مهدی سبحانی افزود: عدم اطلاع خریداران از قیمت‌های واقعی در بازار سنتی مرغ موجب می‌شود واسطه‌ها اقدام به سوءاستفاده کنند؛ به طوری که این گروه از فعالان در بازار، محصول را از تولیدکننده به قیمت ارزان خریداری می‌کنند و به خرده‌فروشان در بازار مصرفی به قیمت گران می‌فروشند که این امر قیمت‌ها را به صورت کاذب در بازار افزایش می‌دهد.

    وی با تاکید بر اینکه عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا ضمن جلوگیری از نوسانات کاذب به تکمیل زنجیره مرغ و تخم مرغ در بازار کمک می‌کند، تاکید کرد: عرضه در بورس کالا برای تولیدکننده بهتر است؛ چرا که عرضه کننده جوجه یک روزه به دلیل وجود ضوابط قانونی مشخص در بورس کالا پول خود را بدون هیچ مشکلی به‌صورت مستقیم و نقد دریافت می‌کند. این در حالی است که در معاملات سنتی به دلیل حاکمیت روابط بر ضوابط معاملاتی، مشکلاتی در زمینه دریافت و تسویه وجوه به وجود می‌آید.

    این فعال صنعت مرغداری در ادامه به لزوم اطلاع‌رسانی بیشتر پیرامون نحوه عرضه و انجام معامله در بورس کالا و مزایای آن برای شرکت‌های متقاضی عرضه اشاره کرد و گفت: لازم است شبکه کارگزاران بورس کالای ایران برای ایجاد تقاضای لازم و بازاریابی جهت فروش محصولات عرضه شده، فعالیت بیشتری در این بخش داشته باشند تا نیازی به جذب خریدار به‌صورت مستقیم توسط عرضه کننده نباشد؛ آن هم به این دلیل که جوجه یک روزه بایستی در همان روز عرضه به فروش برسد و عدم فروش آن تحت تاثیر بازاریابی ضعیف، به ضرر تولیدکننده خواهد بود.

    وی اضافه کرد: این در حالی است که در معاملات بازار سنتی، جوجه‌های یک روزه پیش فروش می‌شود تا مشکلی برای محصول عرضه شده پیش نیاید که این امکان نیز به شیوه‌ای قانومند در بورس کالا مهیا است.

    این فعال صنعت مرغداری همچنین به وجود برخی ابهامات برای تولیدکننده پیرامون نحوه عرضه‌ها و انجام معاملات اشاره و تاکید کرد: رفع این ابهامات که در ابتدای راه عرضه محصول جوجه یک روزه در بورس کالا وجود داشته و امری کاملا طبیعی است، نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتر توسط کارگزاران مشاوره‌دهنده است، تا به کمک این اطلاع‌رسانی‌ها ابهامات مطرح در ذهن عرضه‌کنندگان نیز مرتفع شود.

    برچسب ها