عصر خودرو

یوآن ماه آینده به سبد ارزی IMF می‌پیوندد؟

چراغ سبز صندوق بین‌المللی پول به چین

عصر بازار: نمایندگان صندوق بین‌المللی پول (IMF) به مقامات چینی اعلام داشتند که به زودی یوآن به سبد ارزهای این صندوق اضافه خواهد شد؛ این حرکت منجر به استفاده راحت‌تر کشورهای مختلف از این واحد پولی یا در نظرگرفتن این واحد پولی در دارایی‌های ارزی خارجی خواهد شد.

چراغ سبز صندوق بین‌المللی پول به چین
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، سه عضو حاضر در نشست اخیر صندوق بین المللی پول که به‌دلیل محرمانه بودن مذاکرات خواستند ناشناس بمانند، اعلام داشتند:‌ «این صندوق در نشست خود سیگنال‌های قدرتمندی در مورد احتمال گنجاندن یوان در بررسی اخیر سبد حق برداشت مخصوص (SDR)  به مقامات چینی نشان داده است.» مقامات چینی نیز در مورد این تایید اطمینان داشته و در حال آماده کردن بیانیه‌ای برای جشن گرفتن این تصمیم هستند.

    به گزارش بلومبرگ، وام‌دهنده مستقر در واشنگتن به بررسی ترکیب سبد ارزی مشغول است، در حالی‌که اعضای این صندوق به هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول توصیه کردند که رای گیری را در ماه آینده به عنوان بخشی از فرایند برنامه ریزی شده هر پنج سال انجام دهند. این هیئت اضافه شدن یوان را به سبد پولی در آخرین بازبینی این صندوق در سال 2010 رد کرده بود.

    کسب حمایت صندوق بین المللی پول در پی تلاش‌های قابل تحسین رئیس‌جمهور چین (شی جین پینگ)  برای وضع قوانینی به منظور بازارگراتر شدن دومین اقتصاد بزرگ دنیا بوده که منجر به بالا رفتن اعتبار چین شده است. این در حالی است که این کشور خود را برای میزبانی گروه  20 (جی-20)  در سال آینده آماده می‌کند. بر اساس گزارش‌های شرکت‌های استاندارد چارترد و مدیریت سرمایه‌گذاری آگزا، اگر یوآن به سبد خزانه صندوق بین‌المللی پول بپیوندد،‌  دست‌کم یکهزار میلیارد دلار از ذخایر جهانی به دارایی‌های چینی تبدیل خواهد شد.

    اتاویانو کانوتو،‌ دبیر اجرایی صندوق بین المللی پول در یازده کشور عضو شامل برزیل،‌ در مصاحبه‌ای در واشنگتن اعلام داشت: «اقدام بانک مرکزی چین برای بیشتر کردن وابستگی نرخ مبادلات به بازار، یک «سیگنال مثبت» تلقی شده و‌ در پی این حرکت میزان فروش اوراق قرضه یوان در بازار لندن به شدت افزایش یافت. هیئت اجرایی هنوز باید گزارش نهایی بازبینی شده توسط صندوق بین المللی پول را در نظر گیرد.»

    مباحثات هیئت اجرایی
    موضوع اصلی مورد بحث هیئت اجرایی، مسئله تایید توسط صندوق بین المللی پول است. هیئت اجرایی درخواست کرده که اعضای صندوق بین المللی پول به چالش‌های عملیاتی موجود نظیر وارد شدن یوآن به سبد پولی و همچنین  توانایی 188 عضو صندوق برای تبدیل سریع SDR‌ به یوان نگاهی داشته باشد.

    جین ژائونگ ژیا، نماینده چین در هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه‌ای روز جمعه اعلام داشت:‌ «ما باور داریم که هرچه در توان داشتیم انجام دادیم، در واقع این موضوع در ابتدا وابسته به اعضا و در درجه دوم وابسته به هئیت اجرایی برای اتخاذ تصمیم نهایی است. ما کاملا به تصمیمات این هیئت احترام می‌گذاریم.» وی به جای‌گیری یوان در سبد پولی کاملا امیدوار است.
    سیمونتا ناردین،‌ سخنگوی صندوق بین المللی پول در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کار بررسی این موضوع طبق برنامه پیش می‌رود. اعضای صندوق به تازگی گزارش‌های خود را با در نظر گرفتن نشست رسمی هیئت در نوامبر به اتمام رسانده‌اند. قرار است در این نشست تصمیم نهایی گرفته شود.»

    این در حالی‌است که در آخرین روز هفته یوان در معاملات خارجی در مقابل دلار اندکی تقویت شد. ولی همچنان با افت 0.2 درصدی نسبت به هفته گذشته هر دلار معادل 6.3966 یوان مبادله شد.

    صندوق بین المللی پولی با تاسیس SDR در سال 1969 اقدام به تقویت نقدینگی جهانی همانند سیستم برتون وودز کرد. این سبد پولی در حال حاضر شامل دلار،‌ یورو، پوند و ین است.

    تحلیلگر آگزا در ماه می اعلام کرد، برای اینکه یوان در واقع یک ارز بین المللی تلقی شود، وضعیت SDR  به عنوان مهر تایید از سوی صندوق بین‌المللی پول ضروری است.  بر اساس براورد بانک آمریکایی مریل لینچ در ماه مارس، یوان به طور بالقوه 13 درصد از این صندوق را تشکیل خواهد داد. در حالی‌که شرکت دارایی اچ‌اس‌بی‌سی در ماه آوریل اظهار کرده بود که سهم یوان از این صندوق 14 درصد خواهد بود.

    نتیجه احتمالی
    مگ لاندساگر نماینده آمریکا در هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول از سال‌های 2007 تا 2014 اعلام کرد: «محتمل‌ترین نتیجه این است که هیئت اجرایی به وارد شدن رنمینبی( یوان در زبان محلی) به سبد SDR رای مثبت دهد. من واقعا مخالفت جدی در این مورد نشنیده‌ام. اگر کشورهایی واقعا با این موضوع مشکل داشته باشند، ‌باید نگرانی‌های خود را ابراز می‌کردند.»

    با آغاز اعمال اصلاحات مالی توسط چین در ماه گذشته، آمریکا قدم‌های حمایتی برای تقاضای چین در مورد وارد شدن یوان به سبد پولی را برداشت. در حال حاضر آمریکا از اضافه شدن یوان به سبد پولی -اگر مطابق با معیارهای فنی صندوق بین المللی پول باشد- حمایت می‌کند.

    لاندساگر که هم اکنون به عنوان همکار سیاست‌های عمومی مرکز بین المللی وودرو ویلسون در واشینگتن کار می‌کند، در این مورد اعلام داشت:‌ «برای چین بسیار سخت خواهد بود که این اصلاحات انبوه را برگرداند.  وقتی شما وارد این گروه از ارزهای اصلی می شوید،‌ تقریبا غیرممکن است که به عقب بازگردید.»
    عضو صندوق بین المللی پول در گزارشی در ماه آگوست اعلام کرده بود که یوان رد پای خود را در تاثیر روی شاخص‌های اصلی نظیر استفاده از آن در ذخایر رسمی،‌ دارایی‌های قرضی و معاملات ارزی به جای خواهد گذاشت.

    در نشست سالانه صندوق بین المللی پول در اوایل اکتبر در لیما،‌ بزرگ‌ترین شرکت بانکداری چین اعلام کرد که دولت این کشور در نظر دارد اقداماتی را برای تقویت موضوع نقدینگی و ارزی این کشور بردارد. این اقدامات شامل صدور اوراق خزانه سه ماهه به صورت هفتگی برای ایجاد نرخ بهره و نرخ مبادله یوان خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها