عصر خودرو

ایجاد امنیت غذایی با قراردادهای دوجانبه، وظیفه سازمان توسعه تجارت

عصر بازار- سازمان توسعه تجارت می تواند مانند الگوهای همسان خود در جهان از جمله سازمان APEX برزیل، به کسب اطلاع از نیازهای کشورهای طرف معامله ایران پرداخته و بر اساس مزیت های کشور، بسته های تجارت دوجانبه طراحی نماید. این بسته ها می تواند بر حوزه های مختلف از جمله کشاورزی تمرکز داشته باشد و هدف امنیت غذایی را دنبال کند.

ایجاد امنیت غذایی با قراردادهای دوجانبه، وظیفه سازمان توسعه تجارت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل ازپایگاه خبری اقتصاد مقاومتی ، نهاد APEX برزیل، یک نهاد قانونی غیرانتفاعی است که در راستای منافع و خدمات عمومی این کشور، در سال 2003 با مسئولیت اجرای سیاست های ترویجی صادرات محصولات ملی برزیل در همکاری با دولت تاسیس شد.

    نهاد APEX برزیل با انجام اقدامات گوناگون نظیر آینده نگری در تجارت وکسب و کار و حمایت از حضور شرکت های تولیدکننده برزیلی در نمایشگاه های بزرگ بین المللی، در حمایت از بخش کشاورزی این کشور فعالیت می کند.

    برنامه ریزی برای صادرات به 200 کشور توسط یک نهاد برزیلی

    جدیدا این نهاد با ارائه برنامه ای برای افزایش مازاد تجاری کشور برزیل از طریق صادرات کالاهای کشاورزی تولید داخلی خود به بیش از 200 کشور، وارد مرحله ای تازه از فعالیت شده است.

    طبق اعلام این نهاد، در حال حاضر دولت این کشور نیازی بیشتر از قبل به بازارهای بین المللی دارد، چرا که خطر بزرگ کاهش صادرات محصولات برزیل وجود دارد.

    این نهاد توصیه کرده است که از آنجا که کشورهای آسیا به ویژه چین، هند، اندونزی، ژاپن و کره جنوبی به عنوان مصرف کنندگان عمده محصولات کشاورزی تولیدی برزیل میتوانند باشند و دارای پتانسیل 61٪ درصدی از بازار جهانی هستند، بنابراین به عنوان یک توصیه لازم الاجرا برزیل باید بصورت فوری در این بازار پویا فعال شود.

    در این راستا وزارت کشاورزی برزیل برای کمک به نهاد APEX در اجرای ماموریت خود مامور شده است.

    ارائه اطلاعات از کالاهای برزیلی، لازمه گسترش تجارت

    مشاور بنام برزیلی در این نهاد، در راستای ورود به بازار کشورهای آسیایی از وزارت کشاورزی برزیل درخواست کرد تا اطلاعات با کیفیت در رابطه با محصولات برزیلی جهت ایجاد اطمینان برای کشورها تهیه کند.

    او پیشنهاد کرده است برای ایجاد این اطلاعات، نیاز است تا یک وب سایت یا صفحه خاص بین المللی، نشان دهنده کیفیت محصولات صادراتی ملی برزیل باشد.

    همچنین مشاوران این نهاد پنج چالش مهم بین المللی پیش رو برای کشور برزیل در این زمینه را رقابت محصولات این کشور، دسترسی به بازار، ارزش افزوده، بهبود برند و بازار بین المللی اعلام کرده اند که باید مورد توجه وزارت کشاورزی این کشور در صادرات محصولات به کشورهای آسیایی قرار بگیرد.

    سازمان توسعه تجارت ایران باید در نقش نهاد APEX برزیل عمل کند

    بررسی ساختار سازمان های ایرانی نشان می دهد که در ایران هم نهادهایی مشابه نهاد APEX برزیل وجود دارند که میتوانند بعنوان مشاوری فعال در توسعه صادرات و تجارت، در اختیار وزارتخانه های تولیدی ما نظیر وزارت کشاورزی و صمت قرار بگیرند.

    یکی از این سازمان ها، «سازمان توسعه تجارت ایران» است که بایستی به ‌عنوان نهاد هدایتی و حمایتی در عرصه صادرات غیرنفتی کشور، گام­های موثری در بهبود وضعیت صادرات کشور با استفاده از ابزارهای مختلف حمایتی بردارد.

    ایجاد شرایط تجارت دوجانبه، وظیفه مهم سازمان توسعه تجارت

    توسعه تجارت خارجی، بازاریابی، تبلیغ و گسترش بازارهای جهانی کالا و خدمات صادراتی کشور، فراهم آوردن موجبات توسعه بنگاه‌های تجاری و افزایش توانمندی آن‌ها به منظور توسعه صادرات غیرنفتی و بهبود تراز بازرگانی، اطلاع‌رسانی تجاری و انجام اقدامات لازم به منظور روان‌سازی و حذف تشریفات زاید تجاری و همچنین تهیه و تنظیم قوانین و مقررات مناسب برای فعالیت‌های تجاری و توسعه همکاریهای دوجانبه، چند جانبه و منطقه‌ای با سایر کشور‌ها و نیز ارائه تسهیلات و کمک برای توسعه صادرات و ارتقای کیفی کالاها و خدمات با توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی کشور از جمله اهداف سازمان توسعه تجارت است.

    در این میان، ایجاد شرایط تجارت دوجانبه ایران با کشورها به ویژه کشورهای همسایه و منطقه از اهمیت به سزایی برخوردار است.

    طراحی بسته های تجارت دوجانبه برای ایجاد امنیت غذایی

    برای تحقق این مهم، سازمان توسعه تجارت می تواند مانند الگوهای همسان خود در جهان از جمله سازمان APEX برزیل، به کسب اطلاع از نیازهای کشورهای طرف معامله ایران پرداخته و بر اساس مزیت های کشور، بسته های تجارت دوجانبه طراحی نماید. این بسته ها می تواند بر حوزه های مختلف از جمله کشاورزی تمرکز داشته باشد و هدف امنیت غذایی را دنبال کند.

    اما با اینکه کشورهای مختلف در حال حاضر به سمت انعقاد قراردادهای تجارت دوجانبه حرکت کرده اند، سازمان توسعه تجارت در این زمینه اقدام قابل توجهی نداشته است و وضعیت تقریبا تنها قرارداد تجارت دوجانبه ایران با ترکیه نیز در ابهام بوده و مشخص نیست.

    بهبود قرارداد تجارت دوجانبه با ترکیه و ایجاد شرایط جهت انعقاد قرارداد تجارت دوجانبه با کشورهایی از جمله عراق، پاکستان، افغانستان، چین، روسیه و … می تواند به عنوان یک اقدام مهم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی توسط این سازمان پیگیری شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو