عصر خودرو

پیش‌بینی دوست‌حسینی درباره شاخص بورس در کوتاه مدت

عصر بازار: یک کارشناس اقتصادی معتقد است اجرای برجام در کوتاه مدت نمی‌تواند باعث بالا رفتن شاخص‌های بورس شود.

پیش‌بینی دوست‌حسینی درباره شاخص بورس در کوتاه مدت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا،کاظم دوست حسینی درباره تاثیر بسته اقتصادی جدید دولت و اجرای برجام بر بازار سرمایه، گفت: اجرای برجام و ایجاد شرایط ثبات اقتصادی می‌تواند شفافیت بیشتر را در معاملاتی که در بورس انجام می‌شود، به دنبال داشته باشد اما با این وجود بعید به نظر می‌رسد که این اتفاق منجر به افزایش شاخص بورس شود. اگر بورس به سمت بین المللی شدن حرکت کند و به بورس‌های جهانی متصل شود از شفافیت بسیار مطلوب‌تری برخوردار خواهد شد و به طور طبیعی الزام پذیریش استاندارد‌های حسابداری نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

    وی پیش‌بینی کرد در کوتاه مدت شاخص‌ بورس رشدی نکند، چراکه رشد شاخص‌ها تابعی از عملکرد شرکت‌ها هستند.

    این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع کاهش ذخیره قانونی سپرده‌ها اشاره کرد و گفت: آمار کاملی از رقم سپرده‌ها وجود ندارد اما آنچه مسلم است سه درصد نمی‌تواند رقم قابل توجهی باشد و کاهش این رقم به هر میزان نمی‌تواند ریسک پذیری بیشتری برای بانک مرکزی نسبت به بانک‌های تجاری ایجاد کند.

    دوست حسینی اضافه کرد: در خصوص خط اعتباری که بانک مرکزی نسبت به بانک‌های تجاری در نظر گرفته است موضوع منابع مطرح است. اینکه شرکت‌ها از طریق صندوق توسعه ملی، سپرده گذاری بانک مرکزی یا خط اعتباری تامین شود اهمیتی ندارد. این روش می‌تواند در کوتاه مدت رونق موقتی ایجاد کند، اما نکته مهم این است که چرخه پول در بانک‌ها به شکل مطلوب انجام نمی‌شود، به این منظور باید معوقات بانکی را کاهش دهیم.

    رکود موجود در اقتصاد به کالاهای مصرفی ارتباطی ندارد
    عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: به هرحال پولی به رسم امانت در اختیار مشتریانی قرار گرفته است اما این پول بازپرداخت نشده و بسیاری از افرادی که این پول‌ها را گرفته‌اند و بازنگردانده‌اند به دلیل ورشکستگی نبوده است.

    دوست حسینی همچنین به ارزیابی بسته جدید اقتصادی دولت پرداخت و عنوان کرد: بر اساس بسته جدید، قرار است کارت خرید 10 میلیون تومانی در نظر گرفته شود این در حالی است که رکود موجود در اقتصاد به کالاهای مصرفی ارتباطی ندارد. اگر بازار مسکن، خودرو و سهام راه بیفتند، رونق ایجاد می‌شود.

    وی افزود: افزایش وام خودرو و وام مسکن در واقع تحریک بخش تقاضاست اما اگر می‌توانستیم رونق را از طریق عرضه و با قیمت ارزان‌تر که انتظار جامعه است، ایجاد کنیم اتفاق مطلوب‌تری برای رونق اقتصادی بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها